Useat Helsingin kaupungin kierrätystuotteita myyvät myymälät ovat olleet kiinni talven yli korona-tartuntariskin vuoksi. Niin myös Uusix-verstaiden myymälät Kyläsaaressa. Nyt myymälät ovat jälleen avoinna.

Uusix on yksi Helsingin kaupungin yksiköistä, jonka toiminnassa kiertotalous on keskeisessä roolissa. Kiertotalouden ajatuksena on käyttää luonnonvaroja säästeliäästi, hyödyntää tuotteita ja materiaaleja mahdollisimman pitkään sekä vähentää jätteen määrää.

Uusixin verstailla tehdään uusia tuotteita pois heitettävistä tavaroista ja kierrätysmateriaaleista. Uudet tuotteet myydään sen omissa myymälöissä. Uusix on Helsingin kaupungin Sosiaali- ja terveystoimen yksikkö, joka tarjoaa kuntouttavaa työtoimintaa työttömille helsinkiläisille.

”Meidän hittituotteitamme ovat tyynyliinat, jotka on painettu Helsinki-kuoseilla. Tosi suosittuja ovat esimerkiksi Urho-jäänmurtaja-, ratikka- ja fillari-kuosit. Kysyttyjä tavaroita ovat myös PC-kierrätyksen tietokoneet sekä polkupyörät ja niiden varaosat”, kertoo Uusix-verstaiden myynnin työnjohtaja Satu Hellström.

Katso mitä muuta Uusixissa tehdään.

Toimitus, editointi ja kuvaus: Tuija Tervo

Katso myös

Helsingin kaupunki edistää kestäviä elämäntapoja – Kiertotalouspalvelut löytyvät nyt helposti netistä
Helsingin kaupunki tuottaa kiertotalouspalveluja