Kauppojen tekoa jonoteltiin hyvässä hengessä. (Kuva: Jere Hultin)

Kauppatorin ranta vilisee iloisia ja puheliaita ihmisiä. Ruokateltasta leijailee leivitetyn silakkapihvin rasvainen ja houkutteleva tuoksu. Lokakuinen keskiviikkopäivä hellii markkinakävijöitä lähes 15 asteen lämpötilan ja suoran auringonpaisteen siivittämänä.

Stadin Silakkamarkkinat järjestetään tänä vuonna 3.-9. lokakuuta. Yksi Suomen vanhimmista yleisötapahtumista on jälleen uljaasti jaloillaan vuoden pandemiaväistöliikkeen jälkeen. Väkeä on runsain mitoin, ja erilaiset nyssäkät täynnä mitä erilaisempia kalaherkkuja vaihtavat tiuhaan tahtiin omistajaa myyntikojujen sykkeessä.

Välillä markkinavilinässä oltiin kuin sillit suolassa. (Kuva: Jere Hultin)

Huvireissu markkinakierroksen merkeissä

Markkinatunnelmaa aistimaan ovat saapuneet myös kaimakaksikko Kari ja Kari. Miehet ovat kotoisin Keravalta, joka on muuten Suomen kolmanneksi viihtyisin kaupunki, kertoo knoppitietona Kareista toinen.

– Aivan turvallisin mielin tultiin markkinoita katsastamaan, tämä on meille sellainen huvireissu pääkaupunkiin. Saa nähdä, käydäänkö samalla jossain muuallakin, kun tänne saakka lähdettiin, kaverukset vitsailevat.

Myös hankintoja on tullut myyntipisteiltä tehtyä.

– Leipää ja sinappia ostettiin ainakin. Tänä vuonna on kuitenkin ehkä hieman vähemmän tarjontaa kuin aiemmin, ystävykset aprikoivat.

Veikeät ystävykset Kari ja Kari paistattelivat päivää hyvillä mielin. (Kuva: Jere Hultin)

Kalatarjontaa savulohesta chilisilakkaan

Erilaisia myyjiä ja kalakauppiaita on paikalla noin 20 yrittäjää. esimerkiksi Sipoosta, Inkoosta, ja Pellingistä.  Tarjolla on ainakin silakkaa, silliä, lohta, hilloja, kilohailia, saaristolaisleipää ja savukalaa. Tiistai-keskipäivä on tunnelmaltaan puhelias ja vilkas. Ihmiset tutkivat kojuja hyvillä mielin, ja iloinen puheensorina täyttää kauppatorin.

Monet ovat pysähtyneet myös ruokailemaan markkinoiden yhteydessä. Varsinkin silakkapihvejä tarjoavan ruokateltan ympäristössä asiakkaita on ihan jonoksi asti.

Silakkapihvit ovat selvästi muodostuneet street food-osaston hitiksi. (Kuva: Jere Hultin)

Runsaimmasta väkijoukosta hieman etäämpänä markkinoita tiirailee Harriet.

– En ehkä sanoisi tätä ihan perinteeksi, mutta useana vuonna on tullut täällä vierailtua. Tällä kertaa paikalle sai houkuteltua kyllä ensisijaisesti tämä aivan upea ilma ja auringonpaiste. Nappasin markkinoilta mukaani myös inkiväärihilloketta, Harriet kertoo hyväntuulisena.

Harriet saapui markkinoille Espoosta. (Kuva: Jere Hultin)

Pöhinää ja positiivista kiirettä

Silakkamarkkinoilla on luonnollisesti myönteinen vaikutus myös markkinoiden ulkopuolisten toriyrittäjien kaupankäyntiin ja kuhinaan. Torin hedelmä ja -marjamyyntiteltalta ehditään kiireiltä kommentoida, että asiakkaita on markkinoilla ollut hyvään tahtiin.

Torimyyjillä riitti tavallista enemmän asiakkaita markkinoiden vetoisuuden myötä. (Kuva: Jere Hultin)

Kaiken kaikkiaan tapahtuman tunnelmasta ja väenpaljoudesta voidaan aistia, että ihmiset ovat todella kaivanneet yleisötapahtumia ja sosiaalisia kontakteja. Noin puolen tunnin vierailun aikana hyväntuulisuus tarttuu mieleen, kuin paistettujen muikkujen tuoksu villapaitaan.