Näin toteaa yksi Suomen kansallisoopperan tenoreista, Heikki Hattunen. Sibelius-Akatemiassa laulajaksi opiskellut Hattunen on työskennellyt noin 3,5 vuotta talossa, jonne hänen tiensä vei koelaulujen kautta. Tenori kertoo olevansa onnekas, että saa laulaa työkseen ja vieläpä paikassa, jossa pääsee työskentelemään omien alojensa huippuammattilaisten kanssa.

Kaupunkikanavan vieraillessa Hattunen on harjoittelemassa harjoitusluokassa Bachin jouluoratoriota. Hän kertookin, että äänen lämmittely ja laulamisen harjoitteleminen yksin harjoittelutilassa on hänen työnsä ydintä. Työssä pärjääminen vaatii laulajalta myös kurinalaista suhtautumista moneen arkiseen asiaan: säännöllinen liikunta sekä aikataulutetut ruokailut ja lepohetket ovat tärkeitä huipputason saavuttamiseen. Näyttämöllä esiintyminen ja loppuaplodit ovat vain jäävuoren huippu tässä elämäntavassa.

Vaativa työ kuitenkin motivoi Hattusta kovasti. Hän nauttii työn monipuolisuudesta: on solistitehtäviä, kuoron kanssa laulamista ja myös omia konsertteja oopperatalon ulkopuolella. Lisäksi onnistumiset ja unelmat kannustavat laulajan arjessa. Hattunen kokee onnistuneensa, jos häntä esimerkiksi pyydetään uudelleen konsertoimaan onnistuneen esiintymisen jälkeen. Tulevaisuudessa hän unelmoi myös laulavansa Jevgeny Oneginin Lenskin roolin jollakin areenalla.

Viritä oopperakiikarisi ja istu nauttimaan videosta tenori Hattusen työviikosta.

Teksti, kuva ja video: Satu Karjunen