Vartiokylän kaupunginosa pitää sisällään tämänkin merellisen sekä idyllisen asuinalueen. Marjaniemellä mahtuvat kulkemaan niin pankkiirit kuin heidän taksikuskinsakin, sillä alueelta löytyvä yleinen uimaranta avantoineen ei korkeaa sijoitusta valtakunnallisissa verotiedoissa vaadi. Mutta mikäli haluat siirtää osoitetietosi pysyvästi sisämaahan, vaatiikin se jo taloustaitojen todellista hallintaa.

Edes Marjaniemikään ei voi katutaiteelta välttyä. Kuvassa purkukunnossa oleva yleinen pukeutumistila. (Kuva: Joni Hakasalo)

Kulkiessani pitkin loputtomasti jatkuvia hiekkasärkkiä, löysin tieni lopulta rannan päässä sijaitsevalle yleiselle taukopaikalle. Siellä mieltänsä rauhoitteli Itäkeskuksesta kotoisin oleva vanhempi rouvashenkilö, Lea Minkkinen.

”Marjaniemi on ihana, merellinen paikka. Täällä tulee ulkoiltua lähes päivittäin. Joku tuossa vesielementissä todellakin kiehtoo, ehkä sen rauhoittava vaikutus”, sanelee Lea hieman haikeutta äänessään, ja toteaa loppuun:

”Todella varakasta asuinaluettahan tämä tietenkin on”.

Jätän Lean lepuuttamaan reissussa rähjääntyneitä jalkapohjiaan, ja jään tutkailemaan avantouinnin nykytilannetta Suomessa. Mitään hätää harrastuksen unholaan jäämisestä tuskin lienee, sillä nahkansa karaistuttaneita uimareita lumpsahteli jäiseen aukkoon kuin norppia konsanaan.

Kevätaurinko oli kuitenkin onneksemme ylhäällä, ja lämpöasteita riitti kaikille.

Lea Minkkinen sanoo retkeilevänsä läpi Marjaniemen uimarannan lähes päivittäin. sillä meren läsnäololla on todella rauhoittava vaikutus. (Kuva: Joni Hakasalo)

Pääasiassa avantouimareita majoittava asumus kutsui myös luokseen muitakin ulkoilmaelämästä nauttivia kanssakulkijoita. Seinän vierustalla syntyi luonnoksia. Aihetta ja teemaa sopii vain arvailla.

Jylhän jäätävää maisemistoa oli autuasta seurata, kun puitteet olivat kunnossa. (Kuva: Joni Hakasalo)

Vastikään jäävedestä itsensä nostaneella, ja ruumiinlämpöään tasaavalla Heini Gharieballa, on enemmän käytännön kokemusta Marjaniemessä asumisesta. Tällä hetkellä päivät vietetään alueen omalla siirtolapuutarhalla sijaitsevalla loma-asunnolla.

”Siirtolapuutarhamökillä kelpaa aikaansa vietellä. Lapset jäivät juuri äidin hoivaan, niin kerkeää avannossakin pulahtaa. Tämä on ihan vakiopaikka” Heini kertoo, ja jatkaa:

”Todella makean näköistähän täällä on. Rantaa riittää”.

Jääveden juuri virkistyttämä Heini Gharieb nauttii Marjaniemen alueesta toden teolla. (Kuva: Joni Hakasalo)

Avannot saavat jäädä tältä erää. Janoan luksusta. Kuinka mahtavatkaan asustaa valtakunnan raharikkaat? Otan suunnaksi vienosti nousevan, kapeahkon tienpätkän, jonka uskon johtavan etsimäni elämäntyylin äärelle.

Heti ensimmäinen työmaakyltti tarjoaa realiteettia, jota kaipasinkin. Tarkistaessani tilitietoni, oli matkaa jatkettava kiinteistöä ostamatta. Saakoon joku siitä vielä kunnon kodin itselleen. Havainnekuvat lopputuloksesta olivat kylläkin miellyttävät.

Mikäli haluat nauttia uudisrakentamisen suomasta modernista asumiskokemuksesta, täytyy siitä olla valmis maksamaankin. Näin Helsingin ulkopuolella asuvalle hinta tuntuu pöyristyttävältä. (Kuva: Joni Hakasalo)

Uppoutuessani yhä syvemmälle Marjaniemen kuplaan, en voinut olla huomaamatta komeita isännänviirejä, jotka liehuivat ylevästi lähes jokaisen tontin pihamaalla. Jos joku tämänkaltaisia asumisalueita Suomessa yhdistää, on se henkilökohtainen lipputanko takapihalla.

Yleinen näky, kun neliöitä piisaa. Kuuluukohan kauppakirjan hintaan? (Kuva: Joni Hakasalo)

Haaveillessani yhä rajummin kasvusta ilman loppua, törmäsin aina toinen toistaan hulppeampiin asumisjärjestelyihin. Kerrosta kerroksen perään, yksin asuvalle siis ehkä hieman kolkko. Liiallakin tilalla on huonot puolensa. Uskon vakaasti, että siivous on ulkoistettu.

Kuvassa näkyvää rakennelmaa voi Marjaniemessä verrata tilavaan kaksioon. Niin yleisiä nämä teiden varsilla ovat. (Kuva: Joni Hakasalo)

Koska tonttien päällä makoilee valtavat määrät rahaa erinäisten fyysisten omistusten muodossa, on niitä päätetty kollektiivisesti suojatakin sen mukaan. Erilaiset portit, hälytysjärjestelmät ja valvontakamerat olivat osa lähes jokaisen asunnon sisustusta. Mikäli aikeet ovat likaiset, ei sisäänpääsyä, saatikka menestykseen päättyvää keikkaa ole vaivatonta suorittaa.

En viitsi edes kokeilla.

Tonttien suojaus on otettu vakavasti, eikä kuluissa todellakaan säästellä. Jykeviä portteja, kamerajärjestelmiä, sekä varoitustarroja löytyy joka puolelta, mihin silmä kantaa. (Kuva: Joni Hakasalo)

Pääni ollessa materialistisen maailman saastuttama, päätän lopettaa kierrokseni ja palata vielä kertaalleen meren ääreen. Kaukaisuudessa näkyvä saari mökkeineen on täydellinen vastakohta juuri näkemälleni todellisuudelle. Mikäli jäät olisivat olleet vielä kantokunnossa, olisin tutkinut sen viimeiseksi.

Iloisia ulkoilijoita käyskentelee jatkuvasti läpi rantaviivan.

Nautin vielä hetken auringonsäteistä, ja poistun paikalta.

Kaukaisuudessa siintävät siluetit saaristoista herättävät seikkailunhalun. Onneksi tätä rantaa ei ainakaan vielä yksityistetä. (Kuva: Joni Hakasalo)