Kaksi populaarimusiikin tähteä ottavat askeleen urallaan
Lauantai-iltana 4.10. 2025 Töölössä tapahtuu. Tarkemmin Nordenskiöldinkadulla sijaitsevassa Helsingin jäähallissa, jossa Isac Elliotin on määrä nousta lavalle. Stadin yö -nimeä kantava konsertti on Isac Elliotin loppuvuoden ainoa esiintyminen, ja sitä on valmisteltu viime vuoden syksystä lähtien. Isac Elliot kertoo Radio Novan haastattelussa esityksen olevan visuaalisesti moderni ja ennennäkemätön, mikä on vienyt aikaa valmisteluissa.
Lauantain konsertti on jatkumoa suomalaisen pop-musiikin menestykselle, ja loppuunmyyty areena osoittaa artistin kyvyn tavoittaa yleisönsä. Ihmisiä vetää puoleensa ilmiöt, joita tämänkaltaiset suurtuotannot eittämättä ovat.
Toinen vuoden suurista konserteista nähdään 12.12. ,kun Ibe nousee lavalle uudistetussa Veikkaus Areenassa. Myös hänelle esiintyminen on loppuvuoden ainoa, ja sen eteen on tehty jo pitkään töitä. Iben ja Isac Elliotin konserteissa on laajalti yhtäläisyyksiä, mutta silmiinpistävää on se, kuinka molemmat artistit kuvaavat tapahtumaa ”ennennäkemättömäksi”.
Vaikka kyseessä on usein toistettu markkinointifraasi, tällä kertaa lupaus vaikuttaa aidolta. Konsertit ovat tarkoin harkittuja, visuaalisia kokonaisuuksia, joissa artistit ovat mukana lähes suunnittelun jokaisessa vaiheessa.

Suuren kokoluokan areenakonsertti mahdollistaa artisteille monipuolisen tavan harjoittaa ammattiaan. Sen sijaan, että istuisi studiossa tai kiertäisi viikonloput klubeja, artisti voi keskittyä suurempaan kokonaisuuteen, ja toimia esimerkiksi graafikon ja käsikirjoittajan roolissa. Näin syntyy persoonallisia tapahtumia, jotka näyttävät tekijältään. Se antaa ehdottomasti edellytykset johonkin ennennäkemättömään.
Vaikka areenakonsertit ovat yleistyneet Suomessa viime vuosina, eivät ne ole aina olleet itsestäänselvyyksiä. Aiemmin areenat oli varattu pääasiassa ulkomaisten tähtien vierailuille. Taustalla on polku, jonka suomalaiset artistit ovat ajan saatossa itselleen raivanneet. Kirkkaimpana esimerkkinä on uransa lopettanut Cheek, joka näytti ensimmäisenä kuinka suurimmat areenat voi vallata myös kotimaisella popilla ja räpillä.
Loppuvuoden konsertit antavat viitteitä siitä, että kotimaisilla artisteilla on kunnianhimoa ja resursseja viedä tuotettaan yhä korkeammalle tasolle. Isac Elliot ja Ibe eivät tarjoa vain musiikkia, vaan kokonaisuuksia, joissa yhdistyvät ääni, valo ja tarinankerronta.
Konserteista on vuodettu hyvin niukasti informaatiota mediaan, millä on luotu niiden ympärille mystiikkaa. Kuluttajan on siis ostettava lippu, mikäli ei halua jäädä paitsi jostakin ainutlaatuisesta.
Artisteilla on jatkuva tarve kehittyä ja kasvaa, mutta kun on vallannut valtakunnan suurimmat areenat herää kysymys: Mitä seuraavaksi? Eräälle artistille se oli merkki sammuttaa valot lopullisesti.
Teksti ja kuvat: Eelis Kopponen










