Bayer 04 Leverkusen on perustettu vuonna 1904, mutta palkintokaapista löytyy vain kolme pokaalia.

Leverkusenilla on ollut pitkään hankalaa. Viime vuosien aikana valmentajat ovat vaihtuneet tiukkaan tahtiin ja peliä on haettu pitkään kentällä. Vuonna 2022 suunta muuttui parempaan, kun espanjalainen Xabi Alonso otti ohjat seurassa ja nosti putoamistaistelussa olleen joukkueen lopulta Eurooppa-liigaan keväällä 2023. Siitä asti meno on ollut hurjaa ja tällä kaudella joukkue ei ole vielä hävinnyt peliäkään. Leverkusen on jo pelannut yli 30 ottelua putkeen ilman tappioita. Tämä on ihmeellistä, koska tätä ennen Alonso oli valmentanut vain Real Sociedadin B joukkuetta.

Leverkusenilla on ollut paljon huonoa tuuria historiansa aikana. Joukkuetta on kutsuttu useasti “neverkuseniksi”. Tämä nimi on tullut siitä, kun joukkue oli 2000-luvun alkupuolella kolme kertaa putkeen Saksan Bundesliigassa toinen. 2001-2002 kaudesta tuli ikimuistoinen, kun joukkue onnistui häviämään kauden lopussa kolme eri mestaruutta. Leverkusen hävisi Mestarien liigan loppuottelun 2-1 Real Madridille, Saksan cupin loppuottelun Schalkelle 4-2 ja Bundesliigassa viimeisillä kierroksilla Bayern Münchenille. 2001-2002 kaudella seurasta tuli myös ensimmäinen joukkue, joka on mennyt Mestarien liigan loppuotteluun ilman, että on koskaan voittanut oman maan mestaruutta.

Tällä kaudella Xabi Alonso on muuttanut Leverkusenin pelin pallonhallintapeliksi. Myös joukkueen henkinen kantti on loistava. Joukkue on onnistunut kääntämään monet pelit voitoiksi, vaikka on ollut tappiolla pelin aikana. Puolustus toimii loistavasti joukkueella. Leverkusen on päästänyt 28 otteluun vain 19 maalia. Maaliero on Bundesliigan paras ja jos puolustus ei toimi, niin suomalaiseen huippumaalivahtiin Lukas Hradeckýyn on helppo luottaa. Hradecký on torjunut tällä kaudella jo 13 nollapeliä ja on Bundesliigan eniten torjunein ulkomaalaismaalivahti koko liigan historiassa (83).

Viikonlopun 0-1 vierasvoitto Union Berliinistä otti jo 16 pisteen eron kilpailija Bayern Müncheniin. München hävisi viikonloppuna Heidenheimille 2-3. Tämä tarkoittaa sitä, että jos Leverkusen voittaa sunnuntaina kotona Werder Bremenin, niin mestaruusjuhlat voivat alkaa ensimmäistä kertaa seuran historiassa. Voitto sunnuntaina varmistaisi myös sen, että Lukas Hradeckýsta tulisi ensimmäinen suomalainen, joka voittaa kapteenina mestaruuden top 5 sarjoissa.

Teksti: Perttu Kuru
Kuvat: Fuguito, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported; Pixabay