Naisten Futsal-liiga pyörähtää käyntiin 5. lokakuuta täydellä kierroksella. Pääkaupunkiseudulta liigassa nähdään kolme joukkuetta: HIFK FS, GFT ja EBK. Heti toisella ottelukierroksella tullaan näkemään Espoon paikalliskamppailu, kun 9. lokakuuta GFT saapuu EBK:n vieraaksi.

Toukokuussa HIFK Futsal pääsi nostamaan kauden päätteeksi toista kertaa putkeen Futsal-liigan mestaruuspokaalia, ja helsinkiläiset ovat yksi mestarisuosikeista myös tulevalla kaudella. Espoolaiset GFT ja EBK päätyivät runkosarjassa peräkkäisille sijoille seitsemänneksi ja kahdeksanneksi. Pudotuspeleissä molemmille joukkueille tuli noutaja heti ensimmäisellä kierroksella. EBK hävisi mestarijoukkue HIFK:lle ja GFT:n kausi tuli päätökseen jälleen kerran Ylöjärven Ilveksen käsittelyssä. Alkavalla kaudella ylöjärveläisiä ei liigassa nähdä, kun joukkue luopui edellisen kauden päätteeksi sarjapaikastaan.

Molemmat Espoon seuroista tulevat alkavalla kaudella taistelemaan pudotuspelipaikoista, mutta korkeimmille sijoille kumpaakaan ei voi povata. Perinteikäs Golden Futsal Team ei liigahistoriansa aikana ole kertaakaan jäänyt pudotuspelien ulkopuolelle, kun taas liigakartalla tuoreempi EBK pääsi viime kaudella haistelemaan ensimmäistä kertaa pudotuspelien tunnelmaa.

HIFK:n mestarivalmentaja Ilkka “Bruno” Somero kertoi joukkueen preseasonin sujuneen hyvin. Joukkue on pysynyt pääosin terveenä ja päässyt treenaamaan laadukkaasti. Suurimmiksi haastajiksi Somero nostaa Tampereen Ilveksen ja RaiFun:

– Ilveksellä on jälleen paperilla todella vahva joukkue ja RaiFu epäilemättä jatkaa kehityskulkuaan. Kyllä ennakkoasetelmissa nuo kaksi nousee omissa papereissa suurimmiksi haastajiksi.

Oman joukkueen muutoksista Somero halusi nostaa esille pohjapelaajien vaihtuvuuden täksi kaudeksi. Saana Vestola muutti pois Helsingistä, Dali Meller odottaa perheenlisäystä ja on sivussa tämän kauden, minkä lisäksi Selma Rantala on ollut syksyn sivussa harjoituksista nilkkavamman takia. Someron mukaan uusia vastuunkantajia on kuitenkin pohjapelaajan paikalle jo ajettu sisään.

HIFK:n kohdalla pohjapelaajien vaihtuvuus on erityisen mielenkiintoinen uutinen, sillä joukkueen yksi vahvuus aiempina kausina on ehdottomasti ollut pohjapelaajien pallovarmuus, pelirohkeus ja haastovoima jalalla. HIFK kohtaa kauden ensimmäisessä mittelössä kotihallissaan Jyväskyläläisen Kampuksen Dynamon, mikä tulee olemaan hyvä tasonmittaus koko joukkueelle, mutta myös tuoreille pohjapelaajille.

GFT:n kausi alkaa vierasottelulla viime kauden pronssijoukkuetta Raisio Futista vastaan. Joukkueen päävalmentaja Kim Räisänen kertoi joukkueen suuntaavaan uuteen kauteen luottavaisin mielin.

– Edellisen kauden tavoite saatiin suoritettua. Tällä kaudella lähdemme parantamaan sijoitustamme. Pelasimme loppukaudella todella hyvin, mutta helpot virheet rokottivat paljon pisteitä. Pyrimme olemaan peleissä huolellisempia etenkin puolustaessa, summaa Räisänen, joka valmentaa myös GFT:n miesten joukkuetta.

Räisänen kertoi joukkueen myös harjoitelleen intensiivisesti preseasonilla, minkä lisäksi harjoitusotteluita on päästy pelaamaan hyvä määrä.

EBK:n päävalmentaja Janne Laine kertoo kauteen valmistautumisen sujuneen erinomaisesti, jos ei lasketa muutamaa loukkaantumista. Joukkueeseen on tullut monta uutta pelaajaa, mutta Laine uskoo, että myös joukkueessa entuudestaan pelanneet pelaajat pystyvät kasvattamaan rooliaan ja kantamaan entistä enemmän vastuuta.

Tavoitteeksi Laine linjasi runkosarjassa sijat 5-7 ja pudotuspeleissä toiselle kierrokselle pääsemisen.

– Toki edelleen fokus on omassa tekemisessä, eli pyritään tekemään asiat jälleen hieman paremmin ja laadukkaammin kuin edellisillä kausilla. Jo joukkuetta koottaessa tälle vuodelle lähdettiin myös siitä, että sitoutumista harjoitteluun täytyy parantaa ja sen varaan rakentuu moni tavoitteisiin liittyvä asia.

EBK matkustaa avauskierroksella Saloon FC Halikon vieraaksi. Joukkueet tulevat todennäköisesti taistelemaan samoista sijoituksista ja viimeisistä pudotuspelipaikoista, joten kyseessä on heti kauden alkuun niin sanottu kuuden pisteen peli.

Teksti: Leevi Mettänen
Kuva: Kirsi Nummela