Maamme seuratuin elokuvafestivaali Helsinki International Film Festival – Rakkautta ja Anarkiaa on 36. kerran käynnissä Helsingissä vielä sunnuntaihin 24.9.2023 asti. Festivaali kerää kasaan niin vuoden odotetuimmat suomalaiset elokuvat kuin liudan kansainvälisiä festivaalisuosikkeja.

Vuodesta 1988 alkaen järjestetty elokuvajuhla on laajentunut vuosien saatossa kahdesta teatterista noin kahteenkymmeneen teatteriin. Se on historiansa aikana tuonut yhteen maailman tunnettuja elokuva-alan osaajia ja faneja. Tämän vuoden odotetuin vieras Timothy Spall astuu lavalle lauantaina 23.9. Tennispalatsin Bio Rexissä uuden elokuvansa Viimeinen vuoro (The Last Bus) yhteydessä. Muita vieraita ovat muun muassa ohjaajat Rainer Sarnet (The Invisible Fight) ja Catherine Corsini (Homecoming).

Näytöksiä ja tapahtumia on 11 päivän aikana ympäri Helsinkiä. Esimerkiksi elokuvakollektiivi Film Tonight! järjestää 21.9. Jackie Barissa bileet, jotka toimivat myös Kotimainen kilpailu -palkintogaalan jatkopaikkana, ja Bio Rexin festivaali keskuksessa pidetään Coffee With Filmmakers -keskustelu lauantaina 23.9.

Rakkautta ja anarkiaa -festivaali antaa tilaa ja näkyvyyttä pienemmille elokuville, jotka eivät suureen levitykseen päädy, erilaisten teemojen alla. African Express -teema sisältää nimensä mukaisesti läpileikkauksen Afrikan tuoreimmista teoksista esimerkiksi !Aitsa- ja Houria-elokuvien myötä. Hear Me Roar! -teeman elokuvissa nähdään tarinoita rohkeudesta ja aktivismista esimerkiksi Blue Jean- ja When It Melts -teosten myötä.

Tämän vuoden suurimmat ja odotetuimmat hitit Monster – Vaarallinen leikki ja The Zone of Interest ovat niittäneet mainetta jo muun muassa Cannesin elokuvafestivaaleilla aikaisemmin tänä vuonna ja ovat ensi kertaa nähtävissä Suomessa. Kotimaisista elokuvista suurimman huomion saaneet Aki Kaurismäen Kuolleet Lehdet ja Teemu Nikin Peluri ovat myös nähtävillä loppuviikon ja viikonlopun aikana festivaaleilla.

Helsinki International Film Festival – Rakkautta ja Anarkiaa ry järjestää tapahtuman Suomen elokuvasäätiön, Helsingin kaupungin ja Creative Europe MEDIA -ohjelman tuella.