San Fransisco 49ersin pelinrakentaja Jimmy Garoppolo (KUVA: Flickr)

Super Bowl LVI, eli järjestyksessään 54. Super Bowl potkaistaan käyntiin sunnuntain ja maanantain välisenä yönä kello 01:00, Miamin Hard Rock Stadionilla. Voitosta finaalissa kamppailevat AFC-konferenssin voittoon yltänyt Kansas City Chiefs, sekä NFC-konferenssin voittanut San Fransisco 49ers.

54. Super Bowl on raikas tuulahdus edellisvuosista jo pelkästään siinä mielessä, että ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2016 New England Patriots ei ole mukana finaalissa. Ottelusta odotetaan melko tasaista, mutta esimerkiksi vedonlyöntiyhtiö Betsafe näkee Kansas City Chiefsin hienoisena ennakkosuosikkina voittamaan ottelun.

Erilaisista lähtökohdista otteluun

Kansas City Chiefsin Patrick Mahomesilla on ratkaisun avaimet käsissään (KUVA: Jeffrey Beall)

Joukkueiden lähtökohdat finaaliin ovat varsin erilaiset. Kansas City Chiefs pelasi Super Bowlin finaalissa edellisen kerran vuonna 1970, eli tasan 50 vuotta sitten. Tällöin tuli myös joukkueen historian ainut mestaruus. San Fransisco 49ers on joukkueista selkeästi menestyneempi, eikä sen edellisestä finaalista ole kuin seitsemän vuotta. Edellinen mestaruus tuli vuonna 1995.

Valmennus

Kansas City Chiefsiä valmentaa 61-vuotias Andy Reid. Reid on valmennusurallaan voittanut Super Bowlin kerran. San Fransisco 49ersia luotsaa vasta 40-vuotias Kyle Shanahan. Nuori amerikkalaisvalmentaja ei ole urallaan vielä Super Bowlin mestaruutta juhlinut.

Mihin ottelu ratkeaa

Ottelua ennakoidessa sen kulminaatiopisteitä on rakennettu joukkueiden nuorien pelinrakentajien ympärille. Urheiluveikkaus.com sivusto nostaa Kansas City Chiefsin Patrick Mahomesin sekä San Fransisco 49ersin Jimmy Garoppolon esille ennakossaan. Varsinkin Chiefsin äärimmäisen lahjakkaalla Mahomesilla on kaikki avaimet ottelun ratkaisemiseen, ja joukkueen peli rakentuukin hyvin vahvasti Mahomesin ympärille. Betsafe.fi sivusto ennakoikin heitoistaan tunnetun pelinrakentajan aiheuttavan varmasti paljon päänvaivaa San Fransisco 49ersin puolustukselle, mutta mikäli 49ers onnistuu ottamaan Chiefsin heitto-optiot pois, on se vahvoilla finaalissa.

Tapahtuma ottelun ympärillä

Yksi maailman seuratuimmista yksittäisistä urheilutapahtumista tarjoaa lisäksi paljon muuta itse ottelun ohella. Kansallislaulun tulee esittämään Demi Lovato. Kuuluisassa puoliaikashowssa esiintyvät tällä kertaa Jennifer Lopez ja Shakira. Ottelu toimii myös massiivisena vedonlyöntitapahtumana. Ottelusta löytyy valtavat määrät erilaisia vedonlyöntikohteita, sekä peliin, että sen ulkopuolisiin asioihin liittyen. Vedonlyöntiyhtiö veikkaus.fi tarjoaa Kansas City Chiefsin voitosta kertoimen 1,84 ja 49ersin voitosta puolestaan kertoimen 2,05.

Lue aiheeseen liittyvä Sakari Surenkinin kolumni täältä: https://kaupunkikanava.fi/mita-maksaa-amerikkalaisen-urheilun-suurjuhla-super-bowl-numeroina/

Amerikkalainen jalkapallo pähkinänkuoressa

Amerikkalaisessa jalkapallossa kaksi toisensa kohtaavaa joukkuetta tavoittelee mahdollisimman korkeaa pistemäärää, samalla estäen vastustajan pistesaldon kertymisen. Peliaika amerikkalaisessa jalkapallossa on 60 minuuttia, joka jaetaan neljään 15 minuuttia kestävään neljännekseen.

Pisteiden teko

Amerikkalaisessa jalkapallossa on kolme eri tapaa ansaita pisteitä. Maali, eli touchdown syntyy kun hyökkäävä pelaaja saa heitetyn pallon kiinni maalialueella tai kun hyökkääjä kantaa pallon maalialueelle. Kun touchdown onnistuu, saa joukkue itselleen myös lisäpisteyrityksen, jossa lisäpisteitä voi yrittää saavuttaa joko potkaisemalla, tai etenemällä maalialueelle.

Toinen keino pisteiden ansaitsemiseen on potkumaali, joka onnistuessaan tuottaa kolme pistettä. Potkumaalissa erikoisjoukkueen potkaisija potkaisee pallon maalihaarukan läpi.

Kolmas pisteitä tuottava tapa on oma maali. Oma maali syntyy, kun pallonkantaja taklataan tämän omalla maalialueella.

Pelikenttä

Amerikkalaisessa jalkapallossa pelikenttä on 120 jaardia pitkä ja 53,33 jaardia leveä.

Ottelun kulku

11-henkiset joukkueet määrittävät arvonnalla aloituspotkun antavan joukkueen. Kun pallo on potkaistu, yrittää toinen joukkue ottaa pallon kiinni, ja lähteä etenemään kohti vastustajan maalialuetta. Kun palloa kantava pelaaja on pysäytetty, alkaa pysäytetyn joukkueen ensimmäinen hyökkäysvuoro. Hyökkäyksen on edettävä kymmenen jaardia kerrallaan neljällä yrityksellä. Mikäli se onnistuu, saavat he neljä yritystä lisää. Näin edetään, kunnes hyökkäysvuorot loppuvat. Mikäli puolustava joukkue tekee syötönkatkon heittopelissä, hyökkäysvuoro vaihtuu saman tien.

EEMIL PASANEN