Kuinka monta dollaria piti pulittaa pääsylipusta? Paljonko myytiin olutta pelin aikana? Minkä hintainen oli väliajan mainossekunti? Montako kanankoipea syötiin illan aikana?

Viime viikonloppuna Yhdysvalloissa pelattiin Super Bowl 2020 -jenkkifutisturnauksen loppuottelu. Kyseinen urheilun suurjuhla oli viideskymmenesneljäs, jonka National Football League (NFL) järjesti.

Sunnuntain pelissä vastakkain olivat Kansas City Chiefs ja San Francisco 49ers. Kansas City Chiefs vei voiton pistein 31-20. Lue Kaupunkikanavan uutinen täältä: https://kaupunkikanava.fi/kansas-city-chiefs-ja-san-fransisco-49ers-mittelevat-vuosikymmenen-ensimmaisessa-super-bowlissa/

Urheilusta välinpitämättömille Super Bowl tarjoaa muuta viihdettä. Jenkkifutiksen lisäksi se tunnetaan sekä musiikkiesityksistään että suuren luokan mainoksistaan.  

San Fransisco 49ersin pelinrakentaja Jimmy Garoppolo (KUVA: Flickr)

Loppuottelun mainospaikkoja myydään 30 sekunnin pätkissä, ja tämän puoliminuuttisen hinta kasvaa vuosi vuodelta. Tänä vuonna mainosajasta sai maksaa 5,6 miljoonaa dollaria. Yksi sekunti maksoi noin 186 000 dollaria.

Puolen minuutin mainosaikoja myytiin 82 kappaletta, ja tapahtumassa näytettiin yhteensä noin 50 mainosta. Yhteensä siis NFL tienasi Super Bowlissa pelkästä mainostamisesta noin 459 200 000 dollaria.

Vuonna 1967 järjestetyssä ensimmäisessä Super Bowlissa puolen minuutin mainoksesta sai pulittaa 37 500 dollaria, eli yksi sekunti maksoi 1 250 per pätkä. 53 vuotta ensimmäisestä kilpailusta on kierähtänyt, ja mainostamisen hinta on 149 kertaa isompi. Vuonna 2010 30 sekunnin mainoksesta sai maksaa 310 000 dollaria. Mainospätkien hinta on kymmenessä vuodessa lähes tuplaantunut. 

Tänä vuonna Super Bowl oli Hard Rock Stadiumilla Miami Gardenissa, jonne mahtuu 65 326 katsojaa. Lippujen hinnat vaihtelivat 6 000 ja 10 000 dollarin välillä. Jos kaikki tapahtuman liput saatiin myytyä, pääsylipputulot heiluivat 391 miljoonan ja 653 miljoonan välillä.

Jos kaikki laskutapahtumat pitävät paikkansa, tapahtumalla tienattiin vähintään 850 miljoonaa ja parhaimmillaan 1,1 miljardia. Paikan päällä myydyt herkut ja virvokkeet ovat asia erikseen, kilpailun suoratoistopalveluista puhumattakaan.

Mainostajien lisäksi Super Bowl tuo hymyn myös pikaruokayrittäjien huulille. Wikipedian mukaan Super Bowlin aikana maailmanlaajuisesti syötiin 13 tonnia sipsiä, 3,6 tonnia guacamoledippiä, 52 miljoonaa oluttölkkiä ja kanansiipiä meni 1,25 miljardia kappaletta.

Super Bowlissa puoliväliajalla on vuosien varrella nähty useita maailman tunnetuimpia artisteja ja yhtyeitä. Tänä vuonna musiikkiesityksistä vastasivat Jennifer Lopez ja Shakira. Viime vuoden esiintyjistä tunnetuimpia olivat Maroon 5 ja Travis Scott.