– Ilmoittautuminen Helsingin kaupungin ohjatuille liikuntakursseille on parhaillaan käynnissä. Kursseilla on huomioitu koronaepidemia ja asiakkaiden turvallisuus monilla tavoin, kertoo Helsingin kaupungin kohdennettujen liikuntapalvelujen yksikön päällikkö Maria Nyström.

– Kurssien osallistujien kiintiöitä on pienennetty, jotta turvavälit voidaan tuntien aikana säilyttää. Kurssilaisten käytössä on käsidesiä ja paperipyyhkeitä. Hygieniasyistä tunneilla vältetään liikuntavälineiden käyttöä ja joitakin välineitä on poistettu kokonaan käytöstä, kuten nyrkkeilyhanskat ja joogavälineet. Välineitä käytettäessä on tärkeää käyttää käsidesiä ennen ja jälkeen tunnin. Joissakin tapauksissa välineet, esimerkiksi kahvakuulat desinfioidaan käytön jälkeen ohjaajan ohjeistuksen mukaan, Nyström kertoo.

Liikuntakursseille osallistujille on laadittu turvallisuusohjeet, jotka löytyvät internetistä Helsingin kaupungin liikuntakurssien sivulta. Tunneille tulijoita ohjeistetaan ottamaan tunneille mukaan muun muassa oma jumppa-alusta ja hikipyyhe.

Parhaillaan on käynnissä ilmoittautuminen syyskauden 31.8. – 11.12.2020 liikuntakursseille. Niitä järjestetään niin helsinkiläisille senioreille, erityisryhmille, lapsille ja nuorille kuin työikäisille. Kursseille voi ilmoittautua Helsingin kaupungin internetsivuilla.

Kaupungin liikuntapalvelujen kurssien osallistujamäärissä on havaittavissa ihmisten huolestuneisuus koronatilanteen johdosta. Valtaosassa kursseista on vielä tilaa. Ainoastaan liikuntapalvelujen vesiliikuntakurssit ovat olleet täynnä koronatilanteesta huolimatta.

Helsingin liikuntapalveluja avattu vaihteittain elokuun aikana

Helsingin liikuntapalvelujen kuntosalit olivat kiinni ja ohjattuja liikuntakursseja ei järjestetty koronasta johtuvan poikkeustilanteen aikana viime keväänä. Liikuntapalvelujen toimintaa on käynnistetty uudestaan vaiheittain eri toimipisteissä elokuun aikana.

Kaupunki myöntää kevään 2020 peruuntuneiden kurssien asiakkaille 50 % alennuksen syksyn liikuntakurssien osallistumismaksuista. Ohjattujen liikuntakurssien osalta ei ole varsinaista varasuunnitelmaa mahdollisen toisen korona-aallon varalta.

– Kesällä järjestimme esimerkiksi parvekejumppaa, puistojumppaa ja ulkoliikuntatoimintaa. Toimitimme myös jumppaohjelmia Helsinki-kanavalle. Järjestämme varmaankin samanlaista toimintaa, jos kursseja ei voida järjestää ja kuntosaleja joudutaan sulkemaan koronatilanteen vuoksi, Nyström kertoo.

Helsinki-kanava on internetissä toimiva Helsingin kaupungin videoviestintäkanava. Sivustolla julkaistaan verkkolähetyksiä ja tallenteita muun muassa Helsingin kaupunginvaltuuston kokouksista, Helsingin kaupunginorkesterin konserteista ja Pormestarin asukasilloista.

(ARTIKKELIKUVA: Pixabay)