Ruotsin talvirallissa nähtiin vaiherikas kilpailu, joka päättyi suomalaisjuhlaan, kun Esapekka Lappi pääsi juhlimaan rallin voittoa pitkän tauon jälkeen. Uuden pisteytyssysteemin takia Lappi ei kuitenkaan kerännyt viikonlopun isointa pistepottia, vaan se kunnia meni Toyotan Elfyn Evansille.

Esapekka Lappi oli koko viikonlopun hyvässä iskussa ja rallin voitto alkoi varmistumaan jo hyvissä ajoin lauantaina. Viimeinen sinetti voitolle oli Takamoto Katsutan kisan keskeytyminen. Lappi on juhlinut viimeksi rallin voittoa Jyväskylässä kesällä 2017 ja voitto ylipäätään on vasta suomalaisen uran toinen. Lappi oli sunnuntain viimeisen erikoiskokeen jälkeen helpottunut ja tunteet olivat pinnassa.

– Tuntuu v*tun hyvältä! Todella hyvältä, olen metsästänyt tätä todella kauan. Haluaisin sanoa miljoonia asioita, mutta todennäköisesti unohdan niistä useat, Lappi iloitsi maalissa.

Hallitseva maailmanmestari Kalle Rovanperä osallistui Ruotsin MM-ralliin, mutta hänen kilpailunsa päättyi keskeytykseen jo perjantaina. Rovanperä pystyi kuitenkin osallistumaan sunnuntain sprinttipäivään ja toi tallilleen arvokkaita pisteitä ollessaan päivän toiseksi nopein. Jyväskyläläinen ilmoitti ennen kautta ettei aja tällä kaudella täyttä MM-sarjaa, mutta osallistuu muutamiin kilpailuihin kauden aikana.

Uusi pisteytyssysteemi isossa roolissa Ruotsin rallissa

Tälle kaudelle MM-rallin pisteytyssysteemi koki ison muutoksen. Nykyään yhdestä kisaviikonlopusta jaetaan kolmet eri pisteet. Lauantaihin asti kisataan oma kilpailu, josta ykkönen saa kahdeksantoista pistettä. Sunnuntaiksi tilanne nollataan täysin ja ajetaan sprinttikilpailu, josta nopeimmalle on jaossa seitsemän pistettä. Tämän lisäksi mukana on edelleen Power Stage -erikoiskoe, josta on mahdollista saada viisi lisäpistettä.

Ruotsin rallissa uusi systeemi tuli näkyvästi esille, kun yhteiskilpailun ykkönen ei kerännytkään eniten pisteitä. Ylivoimainen yleiskilpailun voittaja Lappi sai viikonlopun aikana yhteensä 19 pistettä, kun taas kakkoseksi sijoittunut Elfyn Evans saalisti peräti 24 pistettä. Lappi keräsi lauantaihin päättyneestä kilpailusta täydet 18 pistettä, mutta sai sunnuntain aikana vain yhden pisteen. Suomalainen varmisteli voittoaan päätöspäivänä ja ei lähtenyt jahtaamaan enempää pisteitä. Kolmanneksi Ruotsissa sijoittui ranskalainen Adrien Fourmaux, jolle suoritus oli uransa paras.

Uudistuksen johdosta taktikointia ja tallimääräyksiä tulee esiintymään entistäkin enemmän. Ruotsissa Rovanperä päästi sunnuntain sprinttikilpailussa tallikaverinsa Evansin hänen edelle, koska suomalaiselle yhteispisteillä ei ole merkitystä. Sen sijaan Evans on Toyotan ykköskuski ja hänelle yritetään kaikin keinoin saada pisteitä mestaruustaistoon. Uudistus on herättänyt paljon keskustelua, sillä ralli menettää mielenkiintoaan, kun kaikki kuljettajat eivät ajakaan yhtäkkiä täysillä tallimääräysten takia.

Rallin MM-sarjaa on nyt ajettu kaksi osakilpailua ja johtoasemaa pitää niukasti Hyundain Thierry Neuville. Toyotan Elfyn Evans on toisena vain kolmen pisteen belgialaisesta. Esapekka Lappi on parhaana suomalaisena sijalla kuusi.

Rallin MM-sarja jatkuu maaliskuun loppupuolella Kenian safari-rallilla.

Teksti: Elias Jolanki
Kuva: Pixabay