Jääkiekon SM-liiga on rappion partaalla, vain päättäjien lompakot voivat hyvin nykyisen järjestelmän alla.

Suomalaisen jääkiekon pääsarja eli Liiga on menettänyt hohtonsa jo vuosikymmen sitten. Vaikka sen parhaat päivät ovatkin historiaa, alkaa tämän hetkinen toiminta muistuttamaan jo tragediaa. Liiga ja sen johtoporras vain kiemurtelevat kiusallisesti yrittäessään jääräpäisesti pitää kiinni omasta kokoushuoneen nimikyltistään lahoavassa kabinetissa.

Liigan kabinettikerho on puheenjohtaja Heikki Hiltusen johdolla leikkinyt sokeaa ongelmilleen jo liian pitkään, vai ovatko he sitä oikeasti?

Kiinnostus suomalaiseen seurajoukkuejääkiekkoon vaikuttaa laskevan vuosi vuodelta. Samalla Liigan panostus markkinointiinsa näyttää täysin olemattomalta. Tätä kirjoittaessani elokuun loppupuolella en tiedä, milloin tuleva kausi käynnistyy. Päivämäärää ei löytynyt edes Liigan omien verkkosivujen etusivulta.

Ehkä minä vain ylireagoin. Liiga on nimittäin alkavalla kaudella taas avoin sarja, eli kilpaurheilu on nostettu takaisin keskiöön. Se palauttaa katsojien kiinnostuksen ja houkuttelee fanit hallille. Samalla ratkeaa Liigan kilpailulliset puutteet ja siitä vuosia johtuneet ongelmat, eikö vain?

Vastaus on valitettavasti ei.

Juhlapuheet sarjamallin avaamisesta pitävät kyllä paikkansa teorian tasolla, mutta konkretia on jotain muuta. Noustakseen Liigaan alemmalta sarjatasolta Mestiksestä pitäisi joukkueen tehdä vedestä viiniä, tai jääkiekkotermein ilmaveivi. Kriteereinä nousulle ovat Mestiksen mestaruus, Liigasta putoavan joukkueen voittaminen nousukarsinnassa sekä liigalisenssin ostaminen. Ongelmaksi muodostuu tuo viimeinen, eli pelaamiseen oikeuttava lisenssi.

Alemmat sarjat on jo ajettu niin ahtaalle, että voidaan puhua kiintiökonkursseista kauden päätteeksi. Puheet usean miljoonan euron investoinnista liigalisenssiin ovatkin täyttä utopiaa.

Näiden muutosten eteen vaadittiin Kiekko-Espoon aloite lakitoimista. Espoolaisseura uhkasi tehdä selvityspyynnön Kilpailu- ja kuluttajavirastolle koskien Liigan suljettua sarjajärjestelmää ja rikkooko se kilpailulakia. Eli tämäkin päätös tehtiin selkä seinää vasten, ei kehitystä ajatellen.

Joten luoko tämä edes muutosta? Avoimella sarjajärjestelmällä halutaan luoda pääsarjasta putoamisen uhka, mutta sitä ei todellisuudessa ole.

Tarve tälle kaikelle on yksiselitteisesti kilpailun puute. Sen seurauksena joukkueet aloittavat tyhjennysmyynnit kesken kauden, minkä jälkeen he pelaavat vain merkityksettömiä pelejä tappaen fanien kiinnostuksen. Kuka haluaisi maksaa kalliista pääsylipusta, kun jäällä nähdään ammattilaisten sijaan seuran omia junioreita.

Kukaan ei kuitenkaan miettinyt ratkaista tätä ongelmaa luomalla kilpailullista Liigaa, vaan rakentamalla kulissin siitä.

Liiga on jätetty täysin heitteille muun suomalaisen jääkiekkotoiminnan tavoin, eikä kukaan ota vastuuta mistään. Vasta kovimman kritiikin kohdalla astutaan esiin ja tehdään päätöksiä, kun muutakaan vaihtoehtoa ei enää ole. Liigan koko johto-osasto on vain täynnä tyhjiä lupauksia ja oman statuksen suojelua.

Kohdallani enempää ei ole tehtävissä ja kaikki sanottava on nyt sanottu. Haluan vielä kysyä Liigan päättäjiltä: Onko parempi antaa itselleen rakkaan asian kuolla kuin myöntää olleensa väärässä?

Teksti : Matias Helinä Kuva: Matias Helinä