Veikkausliiga julkisti maanantaina 3. maaliskuuta uuden graafisen ilmeensä, jonka huomattavin muutos on uusi logo Veikkausliiga-tekstillä. Julkistus herätti oitis keskustelua, joka oli enimmäkseen negatiivissävytteistä. Aiempi kannattaja nostamassa huivia on pelkistetty kahdeksi kaaren puolikkaaksi ja pisteeksi, eikä huivikaan ole enää entinen, realistinen itsensä.

Veikkausliigan uusi logo.

Esitän valtavirrasta eriävän, maltillisen mielipiteeni: uudistusta voi pitää visuaalisesti merkittävänä, mutta se ei muuta olennaisesti kotimaisen pääsarjamme tunnistettavaa graafista elementtiä, vaan pikemminkin modernisoi sitä.

On myönnettävä, että ultrapelkistetty puolikaari kaksivärisellä palkilla toi intuitiivisesti mieleen televisiokanavan tai energiayhtiön ennemmin kuin jalkapallosarjan, mutta tutustuttuani Veikkausliigan antamiin lisätietoihin brändiuudistuksesta luotan siihen, mitä toimistolla on puuhattu.

Veikkausliigalla on ennestään tunnistettavia symboleita. Logo, jossa kannattaja nostaa huivin ilmaan on ollut tuttu jo kymmenien vuosien ajan, samoin särökitaralla soitettu liigan tunnussävel.

Veikkausliigan antamat selitykset uusille graafisille elementeille auttavat ymmärtämään muutoksia. Keskipilkku ja kaariviivat ovat tuttuja jalkapallokentän rajoista. Yksinkertainen tyyli on ajattomampi.

Seuroille on myös tehty niiden omilla väreillä omat logoversiot, jotka motivoivat seuroja käyttämään niitä omassa viestinnässään.

Erikoiselta näyttävä fontti saa myös selityksensä Veikkausliigan tiedotteesta: ”Fontti on rakennettu nimenomaan huiveista. Kun katsoo lähemmin esimerkiksi logoa, niin ovat huivit selvästi nähtävillä.”

Uudistus ei näet kata pelkästään kuvia ja fontteja. Kuten Veikkausliigan kaupallinen johtaja Nicolas Prieto kommentoi tiedotteessa:

”Näkyviä elementtejä uutta logoa myöten on paljon, mutta uudistuksen ydin ei ole missään nimessä siinä, että nyt meillä on uusi logo ja kaikki sen myötä hyvin.”

Veikkausliiga on julkaissut kaksi päivää näytteitä uuden brändin hyödyntämisestä videomuodossa.

@veikkausliiga

Tältä tuntuu katsoa maailman parasta suomalaista jalkapalloa! ⚽ Hanki lippusi kauden avaukseen ja tunne mukana! 🙌 #Veikkausliiga #TältäTuntuu

♬ original sound – Veikkausliiga

Logon aiempaa ideaa tai koko Veikkausliiga-brändin periaatteita ei ole muutettu, joten onko uudistuksessa kyse kovinkaan isosta muutoksesta?

Pelkistettyjen logojen lisääntyminen yleisellä tasolla on kurja trendi, joka on vienyt esimerkiksi järjestöjen ja seurojen symboleista pois niiden persoonallisuuden ja tunteen, mutta jalkapallosarjan logossa muutos ei lähtökohtaisesti ole niin merkittävä.

Lähes kaikki brändi- ja logouudistukset herättävät aluksi negatiivisia reaktioita, mutta lopulta niihin tottuu – ja vuosien päästä unohtaa, miksi uudistus ylipäätään tehtiin.

Teksti: Vertti Värekoski
Kuvat: Senni Kujanpää ja Veikkausliiga