Secto Rally Finlandin tämän vuoden reitti julkaistiin tiistaina 28.2.2023.
Tämän vuoden reitillä on noin neljännes uutta, mitä ei ole aikaisemmin WRC (World Rally Car) autolla ajettu. Reitissä on jopa yli puolet uutta verrattuna viime vuoteen ja 27% kokonaan ajamatonta tietä. Secto Rally Finlandin apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen, jolla on rallissa päävastuu reitistä toki, reittiä on tekemässä Kari Nuutisen lisäksi noin 10 henkilön porukka. Kari on sitä mieltä, että tämän vuoden reitti jos jotain teemaa, hakee niin uudistus ja haastavuus, sillä kilpailijoilla tulee olemaan tiukkaa ja haastavaa jo nuotitus vaiheessa sekä muutenkin harvinaisen vaikea reitti tänä vuonna, ja myös pitkä reitti.
Kari ei halua nimetä mitään erityistä suosikkierikoiskoetta tämän vuoden rallin reitistä, sillä kaikki on hänelle rakkaita, mutta jos nyt joku pitäisi sanoa tämän vuoden reitistä suosikiksi, niin kyllä se on Halttulan EK (erikoiskoe).Se on ajettu noin 30 vuotta sitten, ja vaikka se ei ole kun 9,14 kilometriä pitkä pätkä, niin silti Halttulan EK on kilpailijoille haastava, erittäin mutkainen, ei hyppyjä niin paljoa mihin on totuttu mutta rytmi vaihtuu usein. Halttula on ek (erikoiskoe) menneisyydestä, mutta on tulevaisuuden EK Kari toteaa.
WRC-2-luokan hallitsevan mestarin Emil Lindholmin mielestä reitillä on paljon mielenkiintoa, kun reitti on paljon uudistunut, sillä monta vuotta on ajettu pääasiassa samoja teitä mutta nyt on uutta yli puolet viime vuoteen verrattuna. On hienoa että on muutama klassikko EK tullut mukaan kuten Västilä, jonka myös Emilin isä (Sebastian Lindholm) muistaa menneiltä vuosilta, että on ajettu “vuonna nakki ja muusi”. Emilin mielestä tämän vuoden reitistä suosikki on Päijälä, kuten myös oli viime vuonna.
Emil Lindholmin kartanlukija Reeta Hämäläisen mielestä on kyllä mielenkiintoinen reitti tulossa. Hän odottaa innolla ja jännityksellä tulevaa reittiä erityisesti sen takia, koska reittiin tulee täysin uusia pätkiä, joita hän ei ole aiemmin ajanut uransa aikana. Erityisesti Hämäläinen odottaa innolla Myhinpäätä, mikä on hieno ja upea paikka. Odotukset ovat korkealla myös Västilästä, mikä on lähellä Päijälää. Hämäläinen kertoo, että Västilä on samankaltainen kun Päijälä, myös Västilässä on odotettavissa vautia ja pomppuja paljon. Eihän Rapsulaa voi sivuuttaa suosikkien joukosta, sillä siellä ajetaan legendaarisen Ouninpohjan erikoiskokeen teitä. Myös yksi suosikki Hämäläisellä on Halttula, sillä mökki sijaitsee lähellä Halttulan erikoiskokeen teitä ja tuttuihin maisemiin on mukava palata.
Oma mielipiteeni reitistä on se, että nyt on mielenkiintoinen ja paras reitti pitkään aikaan, kun on uutta ja vanhoja klassikkoja mukana reitissä. Sellaisia mitkä on tuotu nykypäivään, ja jopa paljon sellaista, mitä ei ole koskaan ajettu. Omasta suosikkini tämän vuoden reitistä on Myhinpää, sillä se on melkoinen vuoristorata. Mutkaa ja hyppyä löytyy paljon, joka tekee erikoiskokeesta kovavauhtisen kokonaisuuden. Muita hienoja erikoiskokeita, joita odotan innolla, kuten Västilä, Hattula, Päijälä ja tietenkin Rapsula missä ajetaan noin 15 kilometrin legendaarista Ouninpohjan erikoiskokeen tietä. Siihen kuuluu myös yksi MM-sarjan kuuluisimmista paikoista eli Kakariston risteys. Rapsulassa on myös erittäin nopeaa tietä ja paljon hyppyjä.
Tottakai oma mielenkiintoni on myös siinä, että nyt Harjun kohdalla ajetaan sekä torstaina että perjantaina kaksi kierrosta, kun viime vuonna mentiin niin, että torstaina kaksi kierrosta ja perjantaina yksi. Tänä vuonna Harju ajetaan nyt toista kertaa tässä uudessa viime vuodelta tutussa muodossa. Secto Rally Finlandin uusi reitti tulee tarjoamaan upeaa katsottavaa ja koettavaa koko rallikansalle tuttuun tapaan elokuun alussa Jyväskylässä.
Teksti: Sami Auranen
Etusivun kuva:Antti Leppänen/Esapekka Lappi vuoden 2022 Suomen rallin Rannankylän testierikoiskokeella.