Kansainvälinen hiihtoliitto FIS on kieltänyt fluorivoiteiden käytön tulevalla kaudella. Päätöksen takana ovat ympäristösyyt sekä huoltohenkilöstön työturvallisuus, sillä fluorivoiteet sisältävät terveydelle haitallisia yhdisteitä. Uusi päätös aiheuttaa paljon lisätyötä niin huoltohenkilöstölle kuin itse urheilijoille.

Fluorikielto koskee kaikkia FIS:n alaisia kisoja, mutta esimerkiksi hiihdon Suomen Cupin kisoissa fluorin käyttöä ei ole kielletty. Tämä aiheuttaa valtavasti lisätyötä etenkin niille hiihtäjille, jotka aikovat hiihtää molemmissa sarjoissa.

”Luulen, että minun suksiin ei tulla enää kiellettyä fluoria laittamaan, riski fluorijäämiin on liian suuri”, toteaa Suomen A-maajoukkuehiihtäjä Perttu Hyvärinen.

Vaikka omissa suksissa ei fluorivoidetta olisikaan, voi sitä tarttua suksiin esimerkiksi lumen tai suksiboksin kautta.

“Joka tapauksessa sukset joudutaan putsaamaan joka kisan jälkeen, vaikka omiin suksiin ei fluoria olisikaan laitettu”, jatkaa Hyvärinen.

Maailmancupin kauden alkuun on aikaa alle kuukausi, ja uuden säännön myötä ilmassa on vielä paljon kysymysmerkkejä. Hiihtäjillä ei esimerkiksi ole vielä tietoa kaikista mahdollisista sanktioista.

“Mitä tapahtuu esimerkiksi Tour de Ski:llä, jos kesken kilpailusarjan suksen pohjasta löytyy fluoria?”, Hyvärinen pohtii.

Fluorikiellon vaikutuksesta hiihtovauhdit tulevat tippumaan aiempiin kausiin verrattuna. Kostealla kelillä ero aiempiin vuosiin tulee olemaan 1,5-2 minuuttia, arvioi Suomen hiihtomaajoukkueen voitelupäällikkö Heikki Tonteri.

Fluorin ollessa pois käytöstä, suksen valinnalla ja pohjakuvioinnilla on entistäkin suurempi merkitys. Tämä antaa etulyöntiaseman niille maajoukkueille sekä hiihtäjille, joilla materiaalia ja resursseja on enemmän käytettävissä.

“Pahoin pelkään, että tasoerot suurten ja pienten hiihtomaiden välillä tulevat kasvamaan. Toivon kuitenkin olevani väärässä”, toteaa Tonteri.

Epävarmuutta aiheuttaa myös se, miten fluorin käyttöä tullaan valvomaan. Testausta varten on kehitetty infrapunaan perustuva laite, jonka pitäisi näyttää mikäli suksesta fluoria löytyy. Suomesta löytyy tällä hetkellä yksi testauslaite. Voitelupäälliköltä löytyy luottoa testimenetelmään.

“Ne testit mitä on tehty näyttävät kyllä mikäli suksesta fluoria löytyy. Uskon ja toivon, että se toimii”, toteaa Tonteri viitaten testauslaitteeseen.

Fluorikielto on aiheuttanut jo tähän mennessä valtavasti kustannuksia. Suomen hiihtomaajoukkue on esimerkiksi joutunut uusimaan valtaosan voiteluvälineistä eivätkä uudet voiteet ole ilmaisia. Myös putsaamiseen kuluu paljon aikaa ja rahaa. Ylimääräiset kustannukset eivät ole ainakaan helpottaneet talousvaikeuksista kärsivän Suomen hiihtoliiton taloudellista tilannetta.

Teksti ja kuva: Veera Kasila