Maailman yllättänyt korona-pandemia on inspiroinut taiteilijoita ympäri maailmaa. Teoksissa on nostettu käsienpesun ja suumaskien lisäksi erityisesti esille terveydenhuollon ammattilaisten arvostus.

Grafitilla on usein selkeä viesti (Pixnio)

Katutaide on äärimmäinen keino kommentoida maailman ja yhteiskunnan tapahtumia visuaalisin keinoin. Monissa teoksissa on siis jokin syvempi merkitys, kuin vain kaunis maalaus. Joissain katutaideteoksissa on hyvin leikkimielisiä piirteitä ja nauru on niiden oikea  tarkoitus.

Amerikasta löytyy monipuolisia teoksia

Humoristisesmmasta katutaiteen suuntauksesta hyvänä esimerkkinä nousee esiin Fnnch. Hän on Yhdysvaltain San Franciscossa asuva taiteilija, joka on toteuttanut esimerkiksi hunajapurkkikarhun suumaskissa. Samassa kaupungissa on myös esillä katutaidetta, joka on tehty vakavammalla mielellä. Näissä teoksissa nostetaan esimerkiksi koronaviruksen torjunnan eturintamassa olevia terveydenhuollon ammattihenkilöitä.

Tästä terveydenhuollon ammattihenkilön esille nostamisesta hyvä esimerkki löytyy myös Yhdysvalloista, Denveristä hylätyn rakennuksen seinästä. Kyseessä on sairaanhoitaja, joka siivekkäänä ja nyrkkeilyhanskat käsissään on valmiudessa taistelemaan virusta vastaan. Tämän teoksen on tehnyt Austin Zucchini-Fowler.

Tästä teoksesta on muotoutunut terveydenhuollon ammattilaisille kohde, johon he matkustavat itseään kuvaamaan. Taiteilija Zucchini-Fowler kertoo, että itse teoksen teko vei noin kymmenen tuntia.

Norjalaisessa taiteessa rakkautta ja norjaisuutta

Tämän vuoden maaliskuussa norjalainen taiteilija Podel palasi takaisin kotimaahansa. Hän oli seikkaillut Perun viidakoissa. Syynä paluuseen oli maailmaan tullut pakollinen sulkutila.

Podel inspiroitui erityisesti suumaskia käyttävistä ihmisistä. Tämä ajatus synnytti teoksen kahdesta nuoresta rakastavaisesta. Kuvassa he suutelevat toisiaan suulle suumaskit kasvoillaan. Podel nimesi teoksen “The Lovers”.

Podel itse tuo esiin sen, että kyseisessä paikassa on öisin palava katuvalo. Taiteilija itse kokee, että tämä lamppu tuo teokseen toivoa. Hän näkee niin, että ihmiset kaipaavat kamppailujen keskelle juuri toivoa.

Katutaiteilja Pyrit loi Norjan Bergenin katukuvaan teoksen, jonka hän nimesi “May 2020”. Tässä teoksessa on nainen pukeutuneena norjan kansallisasuun ja kultaiseen suumaskiin. Tämän kuvan naisen asuvalinnalla taiteilija haluaa kunnioittaa 17.5. olevaa Norjan perustuslain päivää. Tämän juhlan viettotapoihin kuuluvat normaalioloissa esimerkiksi paraatit, joita ei ole peruutettu toisen maailmansodan jälkeen.

Bergenissä asuu myös AFK- niminen taiteilija. Hän teki “Hug the World”- teoksen. AFK halusi tuoda esiin teoksellaan sen, että yksittäinen ihminen ei pysty hallitsemaan tapahtumia, mutta omaan suhtautumiseensa niihin pystyy vaikuttamaan.

Lähde: “Street Art Confronts the Pandemic” The New York times

Artikkelikuva: PxHere