Sanni työskentelee urheiluhierojana Flexus terveyspalveluilla Töölössä. (kuva: Inka Jurkka)

Helsinkiläinen Sanni Niemelä on päätynyt urheiluhierojaksi monen mutkan kautta. Kehonhuolto ja ihmisen anatomia alkoivat kiinnostaa 27-vuotiasta Sannia ammattikorkeakoulussa liikunnanohjaajan opintojen aikana. Sanni pääsi opintojensa aikana kokeilemaan hierontaa ja tiesi heti, että haluaa suorittaa myös hierojan pätevyyden jossain vaiheessa.

“En usko, että olisin päätynyt hierojaksi ilman liikunta-alan opintoja”, Sanni toteaa.

Sannilla on laaja liikunta-alan osaaminen. Hän on ennen liikunnanohjaajan tutkintoa opiskellut myös personal traineriksi.

Ihmisten auttaminen on Sannille tärkeää ja hierojan työssä sitä pääsee tekemään hyvin konkreettisesti.

“Parasta on se, että pääsee helpottamaan heti jonkun ihmisen oloa”, Sanni kertoo.

Valmius oppia lisää on tärkeää

Hierojan ammatissa jatkuva kehittyminen on tärkeää, sillä uudet tutkimukset korvaavat nopeasti aikaisemmat opit. Sannin mukaan haastavaa onkin hyväksyä oman osaaminen rajallisuus.

“Kun tulee hankalampia tapauksia vastaan, otan helposti liikaakin paineita, jos en osaa antaa asiakkaalle suoria vastauksia.”

Työssä täytyy olla oma-aloitteinen. Sanni ei usko, että hierojana pärjää, mikäli ei ole valmis oppimaan uutta. Työssä menestyminen on myös hankalaa, mikäli ei pidä asiakaspalvelutyöstä.

Ihmisten kanssa toimiminen on luontaista puheliaalle Sannille. Asiakkaiden kanssa on normaalia jutella hieronnan aikana ja monet kokevat tilanteen olevan jopa terapeuttinen. Toisaalta Sanni on myös oppinut aistimaan ihmisistä, mikäli he haluavat olla hiljaa.

“Tässä työssä kuulee kaikenlaisia elämäntarinoita ja ihmiset usein avautuvat asioistaan. Tilanne on hyvin intiimi ja ihmiset ovat aika haavoittuvassakin tilassa. Vakioasiakkaat sanovat usein, että hieronnan lisäksi tämä on terapiasessio”, Sanni sanoo.

Sanni haluaa luoda hierontahetkestä mahdollisimman mukavan ja luontevan. (kuva: Inka Jurkka)

Tulevaisuudessa siintää urheilupsykologin työt

Sen lisäksi, että Sanni mielellään kouluttautuu lisää myös hierojana, tuovat tänä syksynä alkaneet urheilupsykologian maisteriopinnot Jyväskylän yliopistossa uutta osaamista. Sanni ei ole vielä täysin varma, kuinka hän aikoo yhdistää tulevaisuudessa liikunnanohjaajan, hierojan ja urheilupsykologin työt, mutta uskoo kaikista olevan hyötyä.

“Aivan samalla tavalla kuin asiakkaat jo nyt avautuvat hieronnan aikana, näen mahdollisuutena, että urheilijan kanssa voisi keskustella hieronnan yhteydessä myös psykologisista pulmista”, Sanni paljastaa.

Varsinaisia haasteita Sanni ei näe työssään tulevaisuudessa. Aluksi oli hankalaa, kun työ hierojana sekä yrittäjänä alkoi koronan aikana. Yrittäjyys on alkanut sujuvasti, sillä asiat hoituvat hyvin provisiosopimuksella. Sopimus sisältää ylläpitokulut, jotka työnantaja ottaa tiettynä prosenttiosuutena hierojan kokonaistuloista.

“Vastuuta on sinänsä pienennetty. Hoidan tietenkin vakuutukset, verot ja kirjanpidon, mutta muuten provisiosopimuksen kautta monet asiat helpottuvat.”

Vaikka Sanni on nuoresta iästään huolimatta jo rautainen liikunnan ja kehonhuollon asiantuntija, ei hänkään ole täydellinen näissä asioissa.

“Hierojat ovat usein raihnaisemmassa kunnossa kuin asiakkaat. Vaikka suositellaan asiakkaita käymään hieronnassa kerran kuukaudessa, saattaa omasta käynnistä olla pidempikin aika. Tehkää siis kuinka sanomme, mutta älkää niin kuin itse teemme”, Sanni naurahtaa.