Sisällöntuotanto sosiaalisessa mediassa koostuu useista vaiheista. Sisällöntuotannon luominen asiakkaalle vaatii huolellista suunnittelua ja yhteistyötä. Selvitä asiakkaan tarpeet, määrittele kohderyhmä, luo monipuolista sisältöä, aikatauluta julkaisut ja seuraa tuloksia analytiikalla. Tässä jutussa käydään läpi sisällöntuotannon keskeisimmät työvaiheet.
1. Asiakkaiden hankinta
Asiakkaiden hankinta ei ole aina helppoa, mutta ei ole syytä lannistua. Voit hyödyntää esimerkiksi sosiaalista mediaa, hakukonemarkkinointia ja muita digitaalisia kanavia saavuttaaksesi laajemman yleisön. Muista luoda ja ylläpitää kontakteja alasi ammattilaisiin ja potentiaalisiin asiakkaisiin. On hyvä myös osallistua alan tapahtumiin ja verkostoitumistilaisuuksiin. Kerro selkeästi, miten tuotteesi tai palvelusi hyödyttää asiakasta. Jos saat tyytyväisiltä asiakkailta suosituksia, on niitä hyvä hyödyntää markkinoinnissa luodaksesi palvelullesi luotettavuutta.
2. Yrityksen brändiin, arvoihin ja strategiaan perehtyminen
Yrityksen arvojen ja markkinointistrategian ymmärtäminen on keskeistä sisällöntuotannossa, koska se luo perustan onnistuneelle viestinnälle. Asiakas arvostaa sitä, että olet perehtynyt heidän tuotteisiin tai palveluihin ja olet aidosti niistä kiinnostunut. Tämä herättää luottamusta sinun ja asiakkaasi välille. On ymmärrettävä, että asiakkaan yritys on hänelle hyvin tärkeä ja sitä täytyy käsiteltävä sen vaatimalla herkkyydellä.
3. Sisältösuunnittelu
Selvitä asiakkaan tavoitteet ja kohderyhmä, jotta voit kohdentaa sisältöä tukemaan sitä. Keskity selkeään brändiviestiin, joka puhuttelee kohdeyleisöä. Sekoita eri sisältömuotoja, kuten kuvia, videoita ja tekstejä, pitääksesi sisältö mielenkiintoisena. Panosta visuaaliseen houkuttelevuuteen. Hyvät kuvat ja grafiikat kiinnittävät huomiota ja erottavat sisällön muista. Myös toistuvat piirteet, kuten tietyt värit ja fontit tukevat tiettyä brändi-imagoa.
4. Tuotannon valmistelu
Tuotannon valmisteluun kuuluu muun muassa rekvisiitan hankkiminen, kuvauslokaation valinta, mahdollisen kuvaajan rekrytoiminen, sekä mallin maskeeraus ja stailaus.
5. Materiaalin toteutus
Materiaalin voi kuvata esimerkiksi puhelimella tai järjestelmäkameralla. Nämä valinnat vaikuttavat vahvasti sisällön tunnelmaan, kun esimerkiksi puhelimella kuvattu sisältö voi antaa helposti lähestyttävän ja rennomman vaikutelman. Järjestelmäkameralla kuvattu materiaali voi puolestaan vaikuttaa huolitellummalta ja arvokkaammalta. Tärkeintä on huomioida sisällön laatu ja valaistus.
6. Editointi
Editoinnin voi toteuttaa itselle parhaiten toimivalla tavalla. Puhelin tarjoaa hyviä ja näppäriä vaihtoehtoja videon ja valokuvien editoinnille. Tietokoneella hyviä vaihtoehtoja on myös paljon ja monet ammattilaiset suosivat niitä. Editoiminen ja kuvaaminen suoraan TikTokin tai Instagramin oman sovelluksen sisällä on myös mahdollista.
7. Sisällön hyväksyttäminen
Somesisällön hyväksyminen asiakkaalla on tärkeää. Silloin säästytään turhilta asiavirheiltä ja muilta väärinymmärryksiltä. Asiakas haluaa kokea olevansa osana projektia ja päätöksentekoa. Myös lakisääteiset vaatimukset on tärkeä huomioida, esimerkiksi lääkeyhtiöiden kanssa työskentely on erittäin tarkkaa. Selkeä ja vahva kommunikointi asiakkaan kanssa vahvistaa yhteistyötä ja voi parhaimmillaan poikia yhteistyölle jatkoa.
8. Julkaisu
Mikäli kyseessä on kaupallinen yhteistyö, on merkitseminen somessa oleellista läpinäkyvyyden varmistamiseksi seuraajille. Seuraajien luottamus on erittäin tärkeää ja sen menettäminen on usein peruuttamatonta. Jokainen sosiaalisen median alusta voi vaatia hieman erilaisia merkintätapoja, joten on hyvä tarkistaa kyseisen alustan omat ohjeet. Tärkeintä on varmistaa, että merkinnät ovat selkeitä ja helposti havaittavissa, jotta seuraajat voivat tunnistaa kaupallisen yhteistyön.
9. Tuloksien seuranta
Somesisällön analytiikan seuraaminen kannattaa, koska se tarjoaa arvokasta tietoa esimerkiksi siitä, kuinka moni käyttäjä on nähnyt julkaisun ja kuinka pitkään seuraaja on materiaalia katsonut. Analytiikasta selviää myös käyttäjien ikä, sukupuolijakauma ja lokaatio. Analytiikka auttaa mittaamaan julkaisun tai kampanjan onnistumista ja ymmärtämään kohdeyleisön käyttäytymistä paremmin. Tämä on kallisarvoista tietoa uusia sisältöjä suunnitellessa.
Kuvat, malli ja teksti: Essi Unkuri