Suomenlinna on Helsingin edustalla sijaitseva merilinnoitus. Historiallisena muistomerkkinä ja nähtävyytenä sen kulttuurillinen arvo Helsingille on merkittävä ja se on vahva osa Helsingin identiteettiä. Suomenlinna on myös oma kaupunginosansa, jossa asuu noin 800 asukasta. Asukkaat viihtyvät hyvin Suomenlinnassa, mutta linnoitus on muillekin vierailun arvoinen paikka kaikkina vuodenaikoina.
Talviaikaan lauttaa voi joutua odottelemaan jopa tunnin.
Vaaleanpunaiseksi rapattu Rantakasarmi on linnoituksen venäläisellä kaudella rakennettu pääportti. Suomenlinnan rakennustyöt alkoivat Ruotsin toimesta vuonna 1748, ja se on ollut myös Venäjän vallan alla ennen siirtymistä Suomelle.
Kulkuväyliä remontoidaan Suomenlinnassa talven aikana.
Dorit Salutskij on asunut Suomenlinnassa yli 10 vuotta, eikä voisi kuvitella tällä hetkellä asuvansa muualla. Manda-koirakin viihtyy.
Tyhjä Kustaanmiekka on loistava ulkoilumaasto Suomenlinnan koira-asukkaille. Dorit kertoo käyvänsä päivittäin pitkän lenkin Mandan kanssa Kustaanmiekan ympäri.
Cafe Silo on paikallisten kohtaamispaikka. Suomenlinnassa huokuu kylähenki.
Olli Horttana on asunut Suomenlinnassa noin kolme vuotta. Suomenlinnassa asumisessa parasta on oma rauha ja se, että meri on lähellä.
Suomenlinna liitettiin vuonna 1991 Unescon maailmanperintöluetteloon. Suomenlinnaan pääsee ympäri vuoden.
Suomenlinnan kirkko sijaitsee Isossa Mustasaaressa. Kirkon tornissa on majakka, joka välkyttää neljää lyhyttä välkähdystä. Se on Morse-aakkosina kirjain H, kuten Helsinki.
Lauttalaiturin vieressä on kauppa. Muitakin palveluita asukkaille löytyy, kuten ala-aste, päiväkoti, kirjasto, apteekki ja erilaista kerhotoimintaa. Nopein tapa liikkua saarella on polkupyörä.
Nykyisin saarten ainoa sotilaallinen laitos on Pikku Mustasaaressa sijaitseva Merisotakoulu, jossa opiskelee vuosittain noin 250 oppilasta.
Lauttalaiturissa on oma portti asukkaille. Asukkaat ylläpitävät myös omaa sovellusta jossa näkyy lautta-aikataulu.

Kuva ja tekstit: Nico Niskanen