Kristian ”Krisu”  Heiskari on suorapuheinen tekijämies, joka on suurelle yleisölle tullut tutuksi Big Brother sekä Selviytyjät Suomi ohjelmien voittajana.

Mies on ollut media-alalla monenlaisissa projekteissa mukana, mutta viime vuonna tehty Maraton-haaste Pekka Koposen kanssa koipi herrojen väliselle kilpajuoksulle lisää kierroksia, kun Krisun ylivoimainen voitto ja pään raapiminen asiasta sai Pekan ehdottamaan miesten välille nyrkkeilyottelua. Nokkelana miehenä Krisu heitti vastapallona haasteeseen oman ehdotuksen, eli miesten välisen kamppailun vapaaottelussa. Sehän molemmille natsasi ja kättä lyötiin päälle.

Eikä aikaakaan, kun treenit aloitettiin ja matsi saatiin sovittua Hamara MMA Vol.6 -tapahtumaan, joka pidetään 9.11.2024 Kupittaan palloiluhallissa Turussa. Ottelu käydään amatööreille tarkoitetuin IMMAF-säännöin.

Krisua ja häntä vastaan häkkiin nousevaa Pekka Koposta yhdistää TV-historian lisäksi se, että kummallakaan ei ole kamppailulajeista liiemmin kokemusta ennen haastetta, vaan puolen vuoden treenaus on aloitettu puhtaalta pöydältä.

Tapasin hyvinvoivan ja energisen Krisun Espoon Kehähaiden tiloissa ja hän kertoi, kuinka tärkeä vapaaottelusta lajina on hänelle tullut. Mies oli myös yllättynyt siitä, kuinka yhteisöllisiä ihmiset lajin parissa ovat, ja kaikkia jeesataan. Kaikki ovat kavereita tasoon ja taustaan katsomatta.

Krisun treenit hajautuvat maantieteellisesti kahteen eri paikkaan, Turkuun ja Espooseen. Treenien luonteen voi myös jakaa pääsäntöisesti kahteen eri kategoriaan. Turussa Krisun rääkistä ja kehittymisestä pitää huolen perinteisempiin menetelmiin nojautuva, UFC-ympyröistäkin tuttu Teemu Packalén. Kun taas Espoossa omin metodein miehen kehittymisestä vastaa Janika Antinmaa.

Lajin parissa Janikalla on ottelijana saavutuksina Suomen mestaruus vuosilta 2016 ja 2018. Vuonna 2018 hän voitti myös Euroopan mestaruuden sekä MM-hopeaa. Vuonna 2022 hän otteli viimeisen matsinsa ja siitä lähtien hän on valmentanut. Valmentajana hän toimii maajoukkueessa, sekä yksityisille tahoille.

Janika Antinmaa ja Kristian Heiskari

Yhden tapaamisen perusteella Janika on todella ammattitaitoinen ja intohimoinen valmentaja, joka puhuu asioista suoraan. Hän käyttää valmennuksessaan metodeja, jotka itselleni tuli pienoisena yllätyksenä, mutta käyvät kyllä järkeen ja ovat vakuuttavia.

Hän uskoo vahvasti siihen, että hyvän vapaaottelijan taustalla on kokonaisvaltainen hyvinvointi, sekä onnistunut nuoralla tanssiminen monipuolisen harjoittelun, levon ja ruokavalion suhteen.

Mielenkiintoni herätti myös Krisun hehkuttamat hengitysharjoitukset, joita Janika on Krisun kanssa tehnyt. Hengitysharjoitukset ovat pitäneet sisällään mm. suun teippaamista yön ajaksi, joka on käytännössä lopettanut yöllisen kuorsaamiseen, sekä monipuolisia juoksuharjoitteita, joissa työstetään hengitystä. Hengitysharjoittelun päämääränä on oppia terveyttä ja suorituskykyä parantavat hengitystekniikat, jotka perustuvat Oxygen Advantage metodiin.

–Niin kuin kaikessa mun valmentamisessa, niin mun filosofia on se, että ihmiset kehittyy myös ihmisinä. Vapaaottelulla on niin paljon annettavaa henkisesti ja mentaalisesti, joka oikeesti palvelee sitä muuta elämää, jos sen tekee järkevästi, sanoo Janika Antinmaa.

Sen puolesta liputtaa myös Kristian Heiskari, joka on saanut lajin harjoittamisesta paljon työkaluja tukemaan mielen hyvinvointia. Miehen sanojen mukaan myös ajatusmaailma on muokkaantunut parempaan suuntaan ja kokonaisvaltainen hyvinvointi on lisääntynyt.

Kristian ja Janika Espoon Kehähaiden treenitiloissa.