Suomalainen korkeakoulujärjestelmä ei nykypäivänä selviä sille asetetuista haasteista. Ammattikorkeakoulussa aloittaneista 57% ja yliopistoista 66% valmistuvat puolen vuoden sisällä tavoiteajastaan. Ammattikorkeakouluissa tavoite aika on neljä- ja yliopistoissa viisi vuotta. Miten on mahdollista, että korkeakouluissa aloittaneista lähemmäs 40% lopettaa ennen opiskeluiden loppuun päättämistä? Onko nykyinen opintoputki ja oppivelvollisuuden nosto susi lampaan vaatteissa vai kaivattu muutos, jolla saadaan lisää korkeakoulutettuja tähän maahan?
Olen seurannut vierestä korkeakouluopiskelijan elämää, ja teema, joka toistuu omaan korvaan usein, on motivaation puute. Opiskelijat, jotka ovat jo nuoria aikuisia, eivätkä ole tehneet päivääkään palkkatöitä, ovat helposti asemassa, jossa he eivät pysty ymmärtämään heidän opiskelunsa tärkeyttä. Monta keskustelua aiheesta käyneenä uskon ennen opiskeluja tehtyjen töiden lisäävän motivaatiota, ja pelkään, minkälainen tulevaisuus meitä odottaa, jos painotetaan opintoputkea, ja ammattikouluista valmistuneiden sekä välivuotta pitäneiden korkeakouluun haku hankaloituu, verrattuna suoraan lukioista korkeakouluihin siirtyviin opiskelijoihin.
Voisiko vika olla myös järjestelmässä, joka kouluttaa?
Burnoutin määrät lisääntyvät opiskelijapiireissä, keskustelua aiheesta ei kuitenkaan juuri käydä. Uskon burnouttien lisääntymisen liittyvän nimenomaan muutokseen opiskeluissa, jonka opiskelijat kokevat siirtyessään peruskoulusta korkeakouluihin. Vaikkakin opiskelu on monelta osin samanlaista peruskoulusta aina yliopistoon tai ammattikorkeakouluun, on eräs asia, johon ei valmistella opiskelijoita mitenkään, nimittäin itsenäinen opiskelu. Opettajat eivät korkeakouluissa pidä opiskelijoita kädestä kiinni ja raahaa laiskempia opiskelijoita läpi kurssien vaikka väkipakolla. Opiskelut ovat korkeakouluissa hyvin paljon yksilöstä kiinni, eikä peruskoulussa anneta valmiuksia suoriutua korkeakoulujen vaativasta itsenäisestä opiskelusta. Vertaisin korkeakoulujen opintoja ruotsinlaivalta tippumiseen, jotkut osaavat uida ja selviävät aikaisempien oppien takia, jotkut keksivät pakkotilanteessa, miten selvitä ja osa hukkuu, koska eivät ole saanet eväitä, joilla selvitä.
Ratkaisua näin laajaan asiaan on melkein mahdoton vain pikaisesti improvisoida, mutta miksi ei yritetä kuitenkin? Nykyisen opintoputken sijaan joko kansalaisvelvollisuuden tai töiden avulla katkaistaan vuodeksi opintoputki ja katsotaan, miten motivaatio saattaa opiskelut nopeasti päätökseen muuttuu? Työssä opittu motivaatio voisi olla ratkaisu näinkin vaikeaan asiaan.
Toivon oppivelvollisuuden ikärajan noston ja koulutusputken tuovan tarvittavaa muutosta ongelmaan, mutta valitettavasti uskon ongelmien joko pyörivän paikallaan ilman suurempaa muutosta tai jopa pahenevan muutosten myötä.
Lähteet: https://www.stat.fi/til/opku/2020/opku_2020_2021-03-12_tie_001_fi.html