Metallica Hämeenlinnan Kantolan Tapahtumapuistossa kesällä 2019. KUVA: Otto Jokinen

Viimeiset kaksi vuotta on saanut lukea, kuinka jokaisien uusien koronarajoitusten jälkeen suurin syyttävä sormi osuu aina tapahtuma-alaan. Esimerkiksi ikoninen rock-klubi Tavastia joutui taas loppuvuodesta 2021 perumaan kaikki sovitut keikkansa, vaikka koronatartuntoja ei ole ollut räjähdysmäisesti, vaan luvut ovat pysyneet hillittyinä verrattuna muihin julkisiin tapahtumiin.

Onhan se tietysti totta, että ihmiset viettävät aikaa lähekkäin ja pitävät hauskaa keikoilla, ja sekös on hallitukselle aina pahin pelkokuva. Mutta ylipäätään konserteissa ja tapahtumissa ei ole ollut altistumisia ja tartuntoja niin paljoa, että ne erottuisivat muista paikoista, mutta  silti kovimmat ja älyttömimmät rajoitukset ovat aina keikkatiloille.

Outoahan on, että pahimmat rajoitukset koskevat paikkoja,  joissa lähtökohtaisesti käy vain kolmesti rokotettuja aikuisia, jotka tarvittaessa osaavat kyllä käyttäytyä. Esim jos keikat alkavat  alkuillasta, niin harva on liian liiskat, että rupeaisi riehumaan. Näillä rajoituksilla saadaan aikaan vain se, että kaikki saladiskot ja keikat rupeavat yleistymään, koska sehän on ihan selvä,  että viihde ei pysähdy, vaikka pääministerimme niin telkkarissa pyytää.

Ruokakaupoissa ruuhka-aikaan  on enemmän väkeä kuin perus rock-klubillinen ottaa edes täynnä sisään, mutta kertaakaan ei olla kahden vuoden aikana uutisoitu että “KAUPASSA JOUKKOALTISTUMINEN!.” Se on aina vain “No se riski on otettava”, “no kaupassa on käytävä, mutta ei teidän nuorisolaisten riekkumista tarvitse olla”.

Viime vuonna myös nähtiin jakso, jossa ravintola sai ottaa sisälle 50 ihmistä, mutta jos siellä esiintyi bändi, niin paikasta tuli jotenkin extra-altis tartunnoille ja se luku tippui 20:een. Aivan älytöntä pelleilyä ja joka kertaa maistuu alan systemaattiselta piikittelyltä. Samaan voidaan laittaa hetki sitten voimassa olleet ravintola-alaa koskevat rajoitukset, joissa ruokaa sai tarjoilla 20:00 asti, mutta anniskelu täytyi lopettaa 17:00. Ihmisten viihtyminen siis on näinä pelon aikoina suurin riski.

Mieleen myös tuleekin kesällä keksitty älyttömyys,  että ulkoilmatapahtumassa on sallittu ottaa enemmän väkeä, joissa  kaikki istuvat pöytiensä ääressä, mutta silti ihan alle kahden metrin etäisyydellä toisistaan. Samaan aikaan myös oli sääntönä, että alkoholijuoman kanssa ei saanut liikkua baaritiskin ja oman paikan välillä, vaan juoma piti nauttia vasta pöydän ääressä, koska silloinhan tietysti tilanne on täysin eri. Siihenkin saatiin palkattua pari ekstratarjoilijaa tulemaan ottamaan tilauksia pöydästä, kunnon ala-carte-tunnelma saatiin luotua keskioluen kanssa aurinkoiseen kesäpäivään.

Samaan syssyyn keksittiin, että “Hei, korona leviää enemmän, jos jengi laulaa ja tanssii niin sen on loputtava nyt”, mutta tietenkin puhua saa ja oikeestaan tehdä mitä tahansa muuta, kunhan ette näytä, että viihdytte tapahtumassa.

Aina se perinteinen, koska minä en tykkää tehdä näin, niin ei kukaan muukaan saa. Voitaisiin ruveta katsomaan pikku hiljaa tapahtumakulttuurin ja livemusiikin  tärkeyttä ihmisten onnellisuutta lisäävänä tärkeänä osana elämää, eikä vain järjestyshäiriöitä täynnä olevina syntien pesinä.