Muistatko, kun siirtoilmoituksilla oli hieman persoonallisuutta? Nyt vain kuva pelaajasta ja iskulause toimittajalta sinetöivät pelaajakaupan.
Syytän italialaista toimittajaa Fabrizio Romanoa siitä, että hän vei meiltä tämän pelaajasiirtoihin liittyvän jännityksen. Uuden sopimuksen ympärillä käyty hälinä ei koskenut vain sitä, kuka pelaaja allekirjoittaa seurallesi, vaan myös sitä, kuinka siirrot julkaistiin.
Esimerkkejä näistä on lukuisia. Paul Pogban paluu Manchester Unitediin julkaistiin brittiartisti Stormzy’n säestämänä kesällä 2016. Alexis Sanchezin tammikuun 2018 siirto julkaistiin taas hänen soittaessaan ”Glory, Glory Manchester Unitedia” pianolla, mikä jäi hänen parhaaksi suorituksekseen paholaisten paidassa. Jopa huonoissa julkaisuissa, kuten Antonio Rüdigerin Chelsea -siirron julkaisussa, oli hahmoa ja yllätystekijä, joka sai fanit innostumaan uudesta pelaajasta.
Nykyään pelaajahankintojen julkaisut ovat sieluttomia. Pelkkä kuva, jossa pelaaja allekirjoittaa sopimusta tai pitelee seuran paitaa sekä kuvateksti, jossa kerrotaan siirtosumma ja sopimuksen pituus. Ei värikästä videota, ei persoonallisuutta, ei mitään.
Joukkueet kilpailevat Romanon kaltaisten toimittajien kanssa julkaista tieto siirrosta, mikä rajoittaa julkaisujen luovuuden mahdollistamista. Kun siirto on ollut jo tiedossa useamman päivän ajan ennen kuin joukkue on itse julkaissut sen, ei ole järkeä panostaa siirron mainostamiseen.
Mutta jalkapallossa on kyse intohimosta ja spektaakkelimaisuudesta, eli siirtoilmoitusten pitäisi kuvastaa sitä. Ilmoituksen tulisi olla jännittävämpää kuin X-postaus ja ”here we go”.
Teksti: Antti Kuokkanen