Miten tekoälyä tulisi hyödyntää kulttuurialalla? Tämä on yksi hetken kuumimmista kysymyksistä, johon ei löydy vielä kirkkaita vastauksia. Sen sijaan kysymys tuottaa vain lisää kysymyksiä. Silti tekoälyn hyödyntämistä on kokeiltu eri tavoin – kohujen saattelemina – elokuva-alalla jo muutaman vuoden ajan. Pitäisikö leikkauksista ja epävakaudesta kärsivän kulttuurialan turvautua tekoälyyn kriisin alla?
Tuorein elokuva-alan tekoälykohu liittyy Brady Corbertin ohjaamaan The Brutalist elokuvaan. Elokuvan jälkituotannossa pääosan näyttelijöiden unkarin kielen lausumista korjattiin tekoälyllä. Perinteistä jälkeenäänitystä kokeiltiin, mutta tulokset eivät tyydyttäneet elokuvan leikkaaja David Janscoa, joten hän päätyi käyttämään Respeecher-tekoälyohjelmaa.
Muita tekoälyyn liittyviä kohuja lähihistoriassa ovat muun muassa Tom Hanksin nuorentaminen Here elokuvassa, tekoälyllä tuotetut still-kuvat elokuvassa Late Night with the Devil sekä tekoälyllä tuotetut promoposterit A24-studion Civil War -elokuvaa varten.
Esimerkkien pohjalta voidaan nähdä, että tässä vaiheessa tekoäly on elokuva-alalla vasta testikaudella. Studiot ja ohjaajat tunnustelevat maaperää tekoälyn kanssa käyttämällä sitä rajoitetusti. Tämä kaikki on kieltämättä huolestuttavaa ja herättää paljon skeptisismiä yleisössä sekä varsinkin alan työntekijöissä.
Hollywood koki historiansa pitkäkestoisimman käsikirjoittajien lakon vuoden 2023 kesällä. Ammattiliitto Writers Guild of America (WGA) järjesti lakon, joka kesti 148 päivää. Käsikirjoittajien palkkojen noston lisäksi toinen keskeinen ehto oli tekoälyn käytön rajoittaminen elokuva-alalla. WGA sai ehtonsa läpi, joten teattereissa ei vielä voi nähdä kokonaan tekoälyn käsikirjoittamia Hollywood elokuvia.
Kunnioitettu ohjaaja-käsikirjoittaja Paul Schrader puolestaan innostui tekoälyn käsikirjoittamista elokuvista. Viimeaikaisessa Facebook päivityksessään Schrader kertoi olevansa ihmeissään siitä, kuinka hyviä ja alkuperäisiä käsikirjoituksia ChatGPT voi tuottaa. Kyseessä oli todennäköisesti vain tarkoituksella provosoiva trollaus, sillä totuudessa ChatGPT ei kykene tuottamaan mitään oikeasti alkuperäistä, ja jos joku tämän tietää niin Schrader.
Tämän tietää myös käsikirjoittaja Katri Manninen. Artikkelissa Käsikirjoittaja Katri Manninen antaa tekoälylle kaikki tylsimmät hommat, hän sanoo: “Tekoälyn tuottamat tekstit muistuttavat toisiaan, koska laajat kielimallit kuten ChatGPT pyrkivät antamaan todennäköisimmän vastauksen” (HS 8.1.2025).
Samassa artikkelissa Manninen kertoo kuinka hän itse hyödyntää tekoälyä työssään uhraamatta käsikirjoitusten inhimillisyyttä. Hän käyttää tekoälyä esimerkiksi litteroinnissa eli puheen muuttamisessa tekstiksi sekä synopsiksen eli tiivistelmän tekemisessä. Käsikirjoitus on siis täysin hänen omaa tekstiä, tekoäly vain nopeuttaa prosessia.
Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että tekoälyn käsikirjoittamille elokuville ei ole vielä paljon kysyntää. Käsikirjoittajat haluavat pitää työnsä, ja yleisö haluaa ihmisten tuottamaa taidetta. Mielikuva ihmisistä tuottamassa tai kuluttamassa robotin tekemää taidetta vaikuttaa vielä dystooppiselta, vaikka se onkin jo osittain osa arkeamme.