TikTokissa ja YouTubessa leviävä viraalihahmo on syvästi juurtunut Indonesian kulttuuriin.
Pitkä puinen keppi, jolla on pullottavat silmät, veistetyt poskipäät ja hampaaton hymy kasvoillaan. Sillä on kaksi laihaa jalkaa ja kättä, jotka pitelevät puista pamppua. Tämä ruskea ihmismäinen hahmo on levinnyt TikTokissa ja YouTubessa. ”Tung Tung Sahur” -meemistä on tehty eri versioita, ja tätä omituista hahmoa on yhdistetty italialaisiin brainrot-hahmoihin, kuten Ballerina Capuccinaan, Brr Brr Patapimiin ja Tralalero Tralalaan.
Alkuperäinen Tung Tung Sahur -meemi, jonka TikTok-käyttäjä @noxaasht julkaisi ensimmäisen kerran 28. helmikuuta, on 24 sekunnin animaatio. Siinä hahmo seisoo puisen majan ja penkin edessä, jonka takana on kyltti ”Pentungan Pos Ronda” himmeässä kylämaisemassa.

Tung Tung Sahur kuuluu niin sanottujen italialaisten brainrot-meemien kategoriaan: tekoälyn generoimia videoita, joissa hahmot muuntuvat esineiksi, ihmisiksi tai eläimiksi, ja joita säestää italiankielinen tietokoneen tuottama ääni. Omituista kyllä, vaikka Tung Tung Tung Sahur -videota pidetään italialaisena, sen puheääni on indonesiaksi. Mitä siinä sitten sanotaan? Tässä on suomennos sanasta sanaan:
”Tung, tung, tung, sahur! Pelottava olento, joka ilmestyy vain sahurin aikaan. Legendan mukaan, jos jotakuta kutsutaan sahurille kolme kertaa eikä hän vastaa, tämä olento ilmestyy kotiisi.”
”Voi miten pelottavaa! Tung Tung kuulostaa yleensä kentunganin iskulta, “tung, tung, tung, tung”. Jaa tämä ystävällesi, jolla on vaikeuksia herätä sahurille.”
Mutta mitä ovat pentungan, pos ronda, kentungan ja sahur? Miksi puinen keppi pitelee pamppua? Vaikka puisia keppejä käytetään monissa kulttuureissa eri tarkoituksiin, Tung Tung Tung Sahur -meemin elementit ovat syvästi juurtuneet Indonesian yhteisöllisiin perinteisiin. Tämä artikkeli pyrkii avaamaan alkuperäisen meemin indonesialaista kulttuuritaustaa.
Yhteisö ja symboliikka
Kentungan on perinteinen viestintäväline, jota käytetään laajasti Indonesiassa varoittamaan yhteisöä, kun asuinalueella tapahtuu jotakin, yleensä paikalliselta vartiorakennukselta nimeltä pos ronda. Kentungan on yleensä valmistettu puusta tai bambusta, ja sen sisus on ontto, jotta se tuottaa ääntä. Kentungania käytetään lyömällä sitä puisella pampputyylisellä esineellä nimeltä pentungan.
Eri kentungan-rytmit merkitsevät eri tapahtumia tai hätätilanteita. Esimerkiksi neljä toistuvaa iskua saattaa tarkoittaa luonnonkatastrofia, kuten tulvaa. Eri kaupunginosilla on omat merkityksensä rytmeille. Näitä merkityksiä opetetaan asukkaille yhteisön toimesta siskamling-ohjelman puitteissa.

Naapuruston turvallisuusohjelma siskamling koostuu Indonesian poliisin edustajista, yhteisöjohtajista ja yli 17-vuotiaista miespuolisista asukkaista. Tämä voi tuntua oudolta länsimaalaisille, joissa asukkaat eivät yleensä osallistu suoraan naapuruston turvallisuuteen. Indonesiassa aktiivinen osallistuminen paikalliseen toimintaan kuvastaa gotong royong -henkeä, mikä tarkoittaa keskinäistä yhteistyötä ja kuormien jakamista yhteisössä. Tämä henki näkyy vapaaehtoisessa yhteisötyössä, jota kutsutaan kerja baktiksi, ja osallistuminen siskamlingiin on osa tätä perinnettä. Indonesialainen sananlasku kiteyttää tämän arvon: ”berat sama dipikul, ringan sama dijinjing – raskaat asiat kevenevät, kun ne tehdään yhdessä”. Yhteisöllinen osallistuminen vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tuttavallisuutta.
Tung Tung Sahur -meemissä näkyvä puumaja kuvaa pos rondaa, joka on vartiorakennus asuinalueen sisäänkäynnillä. Yksi sen pakollisista varusteista on hälytysjärjestelmä: kentungan, pentungan, valvontakamerat ja muut turvalaitteet. Rakennusta miehittävät siskamling-jäsenet, jotka valvovat pääsyä alueelle. He suorittavat ronda malam -partiointia, eli kiertävät aluetta iltaisin. He kulkevat kentunganin kanssa ilmoittaakseen, että partio on käynnissä.
Uskonto ja kulttuurin muutos
Kulttuurin muuttuessa perinteinen siskamling on kadonnut monilta alueilta Indonesiassa. Sen sijaan vartiointiin palkataan usein yksityinen vartija. Kiireinen työelämä ja tarve valvoa myöhään mainitaan usein syiksi, miksi ihmiset eivät enää osallistu siskamlingiin tai ronda malamiin.
Vaikka yhteisöllinen ronda malam on kadonnut joillakin alueilla, Ramadanin aikana suoritetaan sen sijaan ronda sahur. Kuten Tung Tung Tung Sahur -videossa mainitaan, sahur on päivittäinen ateria, joka syödään ennen paaston alkua Ramadanin aikana. Islamin opetuksissa Ramadanin paasto on velvollisuus kaikille aikuisille muslimeille ja kuuluu uskonnon viiteen peruspilariin. Indonesia on monimuotoinen maa, ja 87 % väestöstä on rekisteröityjä muslimeja. Sahur syödään ennen auringonnousua, ja Indonesiassa se tarkoittaa yleensä kello 3.00–5.00 välillä.
Ronda sahur suoritetaan moskeijan lasten toimesta, jotka herättävät naapuruston sahurille huudellen ”sahur, sahur!” lava-auton lavalta, usein megafonin avulla. He soittavat bedugia – lehmäntaljasta valmistettua rumpua, jota käytetään moskeijoissa rukousajan merkkinä – yhdessä kentunganin ja muiden rytmisoittimien, kuten tamburiinien, kanssa.
Tung Tung Sahur -video julkaistiin ensimmäisen Ramadan-päivän aattona. Videon tehtävä saattaa olla lasten kannustaminen heräämään sahurille ja jakamaan meemiä ystävien kesken. Italialaiseen brainrot-formaattiin yhdistettynä ja täydellisesti Ramadanin alkuun ajoitettuna, Tung Tung Tung Sahur nousi viraali-ilmiöksi ja tunnetaan nyt maailmanlaajuisesti.
Artikkeli on käännetty englanninkielestä tekoälyllä ja on ihmisen tarkistama. Alkuperäinen teksti julkaistaan Toive-lehdessä.
Teksti ja kansikuva: Nadira Kusaeni
Meemin kuva: ruutukaappaus Tiktok-videopalvelusta
