Tatuoinnit ovat valtavirtaistuneet katukuvassa viimeisten vuosikymmenten aikana. Alaa ohjailevat niin trendit kuin perinteetkin. Maailman taloustilanne heijastelee myös tähän alati kasvavaan taiteenalaan.

Viimeisen vuoden aikana kuluttaja on joutunut seuraamaan entistä tarkemmin omia kulutusvalintojaan. Helsingin Kalliossa sijaitsevassa tatuointistudio One Eye Tattoossa on havaittu kuluttajien muuttunut käyttäytyminen.

”Alalla menee huonosti, riippuen keneltä kysyy: ne, kenellä menee hyvin, menee todella hyvin. Ne, joilla menee huonosti menee hyvin huonosti”, summaa pitkän linjan tatuointialan konkari Pete Voutilainen.

”Kun on kyse ylellisyystuotteesta niin ollaan puhtaasti kiinni ihmisten ylimääräisessä rahassa. Tällä hetkellä yleinen maailman talous on heikohko – tosin menossa parempaan suuntaan. Pahin pohja on saavutettu ja nyt on lähdössä nousuun selkeästi.”

Voutilainen on työskennellyt tatuointialalla liki 30 vuotta, ja päätoimisesti hän on toiminut tatuoijana 22 vuotta.

Kuluvan alkuvuoden aikana Voutilainen on saanut asiakkailtaan enemmän yhteydenottoja kuin edellisvuoden kolmeen viimeiseen kuukauteen. Se tosiaan kertoo parempien aikojen saapumisesta.

Pohtiessa syitä ilmiölle Voutilainen vahvistaa loppuvuoden kulutusjuhlan eli black fridayn sekä joulusesongin olevan merkittävässä osassa ihmisten kulutuskäyttäytymisessä.

”Syksystä on tehty todella kaupallinen. Black friday ei ole enää perjantai vaan monta viikkoa. Kaikki nämä vaikuttavat, kun on vain tietty määrä rahaa ja mihin se laitetaan.”

Vuoden vaihteen jälkeen tammikuussa maksetaan luottokorttilaskuja pois. Ehkä helmikuussa aletaan jälleen miettimään, mitä seuraavaksi osteltaisiin, Voutilainen pohtii nykyisen kulutuskulttuurin kiertoa vuositasolla.

”Meidän on vain parempi sopeutua siihen, että nyt on näin. Ei auta kiukutella, että ennen oli paremmin.”

Mikä sitten oli ennen paremmin?

”Veronpalautukset ovat meille suomalaisille iso juttu”, Voutilainen täsmentää. Yhden kerralla maksettavan summan sijasta veronpalautuksia on säännöstelty palautumaan tasaisemmin useassa osassa, jolloin isommat hankinnat eivät ole enää mahdollisia entiseen tapaan.

Tämä palautusten vastaanottaminen kerralla tasoitti ennen loppuvuoden ja vuodenvaihteen hiljaisuutta, Voutilainen avaa veronpalautusten merkitystä tatuointialalle. Tatuoijat käytännössä elivät veronpalautuksien mahdollistamilla joulukuun ajanvarauksilla myös hiljaisemman tammi–helmikuun ajan.

“Hinta määrittelee, muulla ei ole väliä.
Se on se asia, mikä mielestäni
on mennyt tässä pieleen”

Menneillä koronavuosilla on ollut oma vaikutuksensa alaan. Pandemiaa seuranneiden karanteenien aikaan ihmisillä oli paljon omaa aikaa kehittää itseään etenkin kädentaidoissa. Alanvaihtoon liittyviä haaveita alettiin toteuttamaan konkreettisesti, jolloin myös tatuoijien määrä alkoi kasvamaan näkyvästi.

”Tatuoijia oli todella paljon vähemmän, jolloin oli helpompi erottua. Asiakaskuntaa oli itsessään jo sen mukaan enemmän. Tänä päivänä erottuminen on vaikeaa” Voutilainen selventää ilmiön vaikutusta tatuointialaan.

Tatuointitarvikkeet ovat matalamman kynnyksen hankinnan päässä netistä tilaamisen ollessa monille ensisijainen väylä ostosten suorittamisessa. Löytyypä netistä myös helposti koulutusmateriaalia tatuoimisen perusteista videomuodossa.

”Se on ihan fine, se on nykyaikaa. Mutta ihmisiltä on mennyt täysin kyky ymmärtää omaa parastaan. Hinta määrittelee, muulla ei ole väliä. Se on se asia, mikä mielestäni on mennyt tässä pieleen.”

Facebookista löytyy omat ryhmänsä runsaine ilmoituksineen, joissa etsitään niin sanottua harjoitusnahkaa aloittelevalle tatuoijalle. Tatuoinnit ovat näissä tapauksissa usein ilmaisia tai maksavat lähinnä tarvikekulut. Laadusta tai hygieniasta ei kuitenkaan ole minkäänlaisia takuita.

”Sama näkyy kuluttamisessa: hinta määrittelee kaiken. Ja nopeus”, täsmentää Voutilainen.

Voutilainen esittelee pian paikalle saapuvalle asiakkaalle suunnittelemaansa custom-tatuointia.

Uudelle alalle pääsemisessä nuorilla on selkeä etu: prosessiin kuuluu erottamattomana osana some ja sen kehityksen nopea sisäistäminen. Tämä auttaa asiakaskunnan tavoittelussa ja oman osaamisensa markkinoinnissa jo valmiiksi hyvin kilpailulla alalla. Suurin osa uusien asiakkaiden yhteydenotoista tuleekin sosiaalisen median alustan Instagramin kautta.

”Nuoret kasvavat siihen maailmaan valmiiksi. Sisäistäminen on hyvin nopeaa. Vanhemmilla tatuoijilla ei ole ymmärrystä, miten some toimii ja miten siellä kannattaisi olla. Siinä on iso merkitys ja se etu on nuorilla.”

Voutilainen kuitenkin näkee ensimmäisen suuremman muutoksen alkaneen jo ennen koronapandemian puhkeamista. Voutilainen palaa 20 vuotta taaksepäin muistellen vuoteen 2005, jolloin amerikkalainen tositv-sarja Miami Ink (Suomessa Miamin tatuointitarinat) rantautui Suomen televisioon.

“Tatuoinnit vietiin kaikkien koteihin. Kaikki näkivät omassa kodissa millaista se [tatuoiminen] on. Se räjähti käsiin. 2008–2010 oli järkyttävän iso muutos, silloin se näkyi todella”, Voutilainen muistelee.

“Kaikki halusivat olla tatuoijia. Silloin tuli sellainen rokkitähtiaspekti, mistä mä en digannut silloin enkä diggaa vieläkään.”

“Onneksi on niissä asioissa
ala muuttunut ja tervehtynyt paljon”

Perinteet ovat olleet aiemmin pienellä ja tiiviillä alalla isossa roolissa. Voutilainen täsmentää, ettei tarvitse tietää historiaa, mutta sen ollessa vahvasti sidoksissa alaan olisi tärkeää ymmärtää sitä. Hän toteaakin tietynlaisen kunnioituksen kadonneen alan sisällä.

“Ylipäätänsä se liittyy tähän vanhempien kunnioittamiseen ihan kaikessa. Kulttuurin kunnioittaminen. Se on pieni harmi, että tietynlainen kunnioitus puuttuu.”

Muutos kohti uusia tapoja ei ole kuitenkaan itsessään vain huono asia.

“Tatuointiala on todella perinteikäs, mutta samaan aikaa en ole pitänyt siitä. Oppityttöjä ja -poikia kyykytetään”. Vuotilainen lisää perään itsekin syyllistyneensä tähän ja olevansa siitä erittäin pahoillaan. “Se ei ole hyvä juttu. Alan täytyy muuttua.”

Voutilainen on ollut Helsinki Ink -tapahtumassa vahvasti mukana niin tatuoijana kuin tapahtuman juontajanakin.

Alan kulttuuri on kaikessa rikkaudessaan nähtävillä tatuointimessuilla, joista suurimmat ovat jokavuotinen Helsinki Ink -tapahtuma. Helsinki Ink järjestetään tänä vuonna jo 30. kertaa. Vaikkei kävijä olisikaan uutta tatuointia vailla, on messuilla paljon nähtävää esitysten ja taiteen muodossa.

“Tatuointimessuilla on ollut alun alkaen biker-kulttuuri vahvasti läsnä ja yleisöä on viihdyttänyt stripparit. Tämän päivän vastine on burleski, se on tämänpäivän versio strippaamisesta tietyllä tavalla.”

Tunnelma on kehittynyt ajan saatossa avoimemmaksi sekä Voutilaisen kuvailema “hämyisyys” on jäänyt menneeseen. Ei pidä kuitenkaan väheksyä sitä mistä tullaan, Voutilainen muistuttaa. “Mutta onneksi on niissä asioissa ala muuttunut ja tervehtynyt paljon”, hän jatkaa.

“Historian läpi talous laskee ja nousee,
ja siihen pitää kaikkien sopeutua
– niin meidän vanhojen kuin nuorienkin”

Kuten monilla aloilla on tapana, säätelee myös tatuointiala itse itseään kysynnän ohjaillessa tarjontaa ja luoden työpaikkoja. Ajasta riippuen se mahdollistaa tai evää yrittäjien elannon ahkerasta työnteosta riippumatta.

“Historian läpi talous laskee ja nousee, ja siihen pitää kaikkien sopeutua – niin meidän vanhojen kuin nuorienkin.”

Teksti ja kuvat: Noora Poikolainen