Mestarien liiga uudistus lisää pelaajien otteluruuhkaa yhä enemmän.

Mestarien liigassa nähdään tällä kaudella valtavia muutoksia, kun klassisesta kahdeksan lohkon formaatista siirrytään yhteen isoon lohkoon. Kaikki joukkueet ovat siis yhdessä sarjataulukossa, jonka jälkeen pelataan tutut pudotuspelit. Ainoastaan lohko järjestely ei ole muuttunut vaan myös joukkueita on lisätty. Joukkueita on tällä kaudella mukana 36, kun aikaisemmin mukana nähtiin 32. Kun vanhassa formaatissa joukkueet pelasivat kuusi alkulohko peliä, kotona ja vieraissa muita lohkon joukkueita vastaan. Pelataan nyt kahdeksan ottelua, jossa kaikki eri joukkueita vastaan. Kaikki joukkueet pelaavat kuitenkin edelleen saman verran kotona vieraissa.  Joukkueet laitettiin aikaisempien menestysten perusteella koreihin, mistä jokaiselle joukkueelle arvottiin kaksi vastustajaa jokaisesta korista, lukuunottamatta omaa koria, mistä arvottiin vain yksi vastustaja.

Tämä siis tarkoittaa lisää otteluita, jo täyteen ahdettuun otteluohjelmaan, varsinkin isommille joukkueille, jotka taistelevat monissa kilpailuissa ja joiden pelaajat ovat maajoukkueidensa tähtipelaajia. Alkulohkon päätteeksi kahdeksan parasta joukkuetta menevät suoraan 16 parhaan joukkoon. Sijat 9.- 24. taas pelaavat klassisen kaksiosaisen pudotuspeli vaiheen, josta voittaja menee seuraavaan vaiheeseen.

Tämän muutoksen taustalla ei voi nähdä mitään muuta kuin rahanhimon. Isoilla herroilla pyörivät silmissä vain dollarin symbolit, kun pelaajien rasitusmäärät vain kasvavat jo valmiiksi valtavista määristä. Pelaajat ovat jo vuosien ajan valitelleet suurista ottelumääristä ja loukkaantumisten määrät ovat kasvaneet vuosi vuodelta yhä nuorempien pelaajien keskuudessa. Tästä huolimatta ottelumäärät vain kasvatat vuodesta toiseen, kun päättäjät näkevät vain tavan tehdä lisää rahaa pelaajien terveyden kustannuksella. Tietenkään kukaan ei tätä myönnä, vaan muutosta perustellaan panosten säilyttämisellä pidempään lohkovaiheessa. Ja tottahan se on, vanhalla formaatilla saattoi helposti viimeisen alkulohko kierroksen ottelut olla täysin panoksettomia, kun jatkoonmenijät oli jo ratkaistu aikaisemmilla kierroksilla. Kuitenkaan ei formaattimuutos takaa jännityksen säilymistä pidempään, sillä suurimmat seurat voivat varmistaa jatkopaikkansa jo hyvissä ajoin, jolloin viimeisten kierrosten “isot” pelit muuttuvat rotaatio-otteluiksi.

Muutos ei aina ole pahasta, mutta kun kyseisellä muutoksella leikitään pelaajien terveydellä, ei muutos ole järkevä. Edellinen formaatti oli täysin toimiva eikä kukaan ollut toivonut uutta formaattia. Todennäköistä on se, että samat isot seurat nähdään taistelemassa mestaruudesta toukokuussa. Muutoksella pienempien seurojen yllätys mahdollisuudet vain pienenevät, kun yksi yllätysvoitto ei enää riitä jatkopaikkaan. Tietenkin tämäkin valuu suoraan isojen herrojen pussiin, kun tullaan näkemään enemmän mahtiseurojen kamppailuja, jotka tuovat enemmän katselijoita ja tätä kautta enemmän rahaa.

Kuva: Pixabay

Teksti: Aleksi Paananen