Jos kaikki tieto on saatavilla internetistä, mikä saa asiakkaan vielä vuonna 2025 ostamaan liput erillisille messuille? Vai saako mikään? Kuka käy vielä matkamessuilla ja mikä on messujen anti?
Matkamessut järjestettiin Helsingin messukeskuksessa edeltävänä viikonloppuna jo 37.kertaa. Matkamessujen tavoitteena on tuoda asiakas ja matkanjärjestäjä yhteen. Messukävijöitä oli viikonloppuna lähes 56 000.
Matkamessuilla voit törmätä uusiin elämyksiin ja matkan tarjoajiin ulkomailta, sekä kotimaasta. Etenkin tänä vuonna kotimaan matkailu kiinnitti messuilla huomiota. Kotimaan paikkakunnat edustivat lähialueiden kanssa yhteisenä turismia lisäävänä ryhmänä, jolloin alueen palvelut tulivat kokonaisuutena esille selkeämmin. Matkailusta kiinnostuneena voit kerralla suunnitella matkan Pohjanmaalle Härmän kylpylän kautta Power Parkkiin ja Ähtärin eläintarhan kautta kotiin.
Matkamessut ovat myös hyvä tilaisuus tuoda esille majoitusvaihtoehtoja, jotka eivät nouse Google-haussa ensimmäisenä hotellia etsiessä. Voit kuulla lisää metsäkylpylästä Tahkovuoren huipulla tai innostua osallistumaan ensi kesän Eukonkannon MM-kisoihin.
Vaikka kotimaanmatkailu ja uudet matkakohteet olivat hyvin esillä, nousi mieleen hämmennys. Mikä järki on vielä nykypäivänä osallistua matkamessuille? Nykyteknologialla ja tiedonhankintavälineillä voidaan tekoälynkin ansiosta suunnitella koko kesäloma huveineen omalta kotisohvalta käsin. Aikaisemmin matkamessuille osallistumista on voinut pitää perusteltuna hyvien matkatarjousten osalta, minkä vuoksi on ollut järkevää lähteä matkamessuille tartuttamaan itseensä matkakuume, minkä seurauksena voi ostaa matkan. Tänä vuonna matkamessuille mentiin tutkimaan vaihtoehtoja, ja ehkä pieni matkakuumeen siemen ujutettiin ajatuksiin. Matkan suunnittelun saattoi kuitenkin jättää mieleen hautumaan, koska mikään tarjous ei tuntunut uniikilta. Jos tarjouksia oli, ne olivat vähäisiä ja myös internetistä saatavia.
Jos messuilla oli esittelyä itseä kiehtovasta maasta, saattoi se olla hyvin niukkaa. Esimerkiksi Italiasta silmiin osui herkkujen lisäksi vain patikkaretket, ja koska mikään ei tehnyt juuri matkamessuilta varattavaa matkaa uniikiksi, itseni kaltainen matkaaja joutuu joka tapauksessa siirtymään internetiin matkasuunnittelua jatkamaan.
Pohdinkin, mitä on tapahtunut nykyiselle messukulttuurille? Onko enää järkeä ostaa lippuja matkamessuille? Saisimmeko matkamessujen kävijämäärän oikeasti nousemaan, mikäli tarjoukset olisivatkin saatavilla vain messuilta ja yhden viikonlopun ajan matkatarjoukset lähentelisivät Black fridayn tai äkkilähtöjen tapaisia matkatarjouksia?
Tällä hetkellä oman kokemukseni perusteella matkamessut kiinnostavat lähinnä yhtenä aktiviteettina, perhepäivänä, kuitenkaan lisäämättä matkustusintoa, etenkään ulkomaan kohteisiin.
Teksti ja kuvat: Helmi Myller