Manchester United on jälleen kerran aloittanut kautensa mollivoittoisesti. Nykypäivän valossa voisi jopa todeta, että odotetusti. Seura on Valioliigassa kahdeksan pelatun kierroksen jälkeen 12. sijalla, ja Eurooppa-liigassa kolmen pelatun ottelun jälkeen tuloksena on kolme tasapeliä.

Manchester Unitedin kokoluokan seurassa odotukset ovat aina korkealla, vaikka seura ei näihin odotuksiin olekaan yltänyt hetkeen. Seurajohto on osoittanut oikeanlaista pelisilmää aiemmin antaessaan Erik Ten Hagille aikaa ja luottamusta samalla tavalla kuin Arsenal antoi Mikel Artetalle, tai United antoi aikoinaan itse Sir Alex Fergusonille

Nyt kuitenkin Ten Hagin kortit on katsottu loppuun, eikä sieltä ole paljastunut kummoistakaan kättä, millä tätä peliä voisi jatkaa. Bluffilla on menty jo hävyttömän pitkään.

Ten Hagin potkuilla on spekuloitu useaan otteeseen aiempien kausien aikana, mutta hollantilainen on onnistunut vakuuttamaan seurajohdon tuomalla palkintokaappiin lisää täytettä jokaisen kauden päätteeksi.

Manchester Unitedin peli ei kuitenkaan ole ollut voittavaa suurseuran jalkapalloa, eikä punaisilla paholaisilla vielä kolmannellakaan Ten Hagin kaudella ole selkeää pelillistä identiteettiä. Kauas on tultu “Fergie timesta” ja nopeasta suunnanmuutospelaamisesta, josta United oli tunnettu skotlantilaisen Sir Alex Fergusonin alaisuudessa.

Manchesterin Unitedin seurajohtoa on luultavasti hieman jarruttanut sopivan seuraajan puuttuminen, minkä takia liipaisimesta ei ole uskallettu painaa vielä Ten Hagin kohdalla. Vahva kandidaatti Thomas Tuchel lipui jo sormien välistä Englannin maajoukkueen peräsimeen.

Brittilehdistö on spekuloinut muun muassa Xavin, Zinedine Zidanen ja Edin Terzicin kaltaisilla nimillä Ten Hagin seuraajaksi. Nykyistä apuvalmentajaa, Unitedia itsekin pelaajaurallaan edustanutta Ruud van Nistelrooyta on myös väläytelty yhdeksi vaihtoehdoksi.

Erik Ten Hag kävelee tällä hetkellä nuoralla työpaikkansa suhteen. Manchesterin punaiset kohtaavat West Hamin viikonlopun Valioliigakierroksella. Kun otetaan huomioon Manchester Unitedin kurssi Valioliigassa ja Eurooppa-liigassa, niin ainoastaan voiton tulisi antaa lisäaikaa Ten Hagille. Muussa tapauksessa hollantilaisluotsin aikakauden Manchester Unitedissa tulisi olla ohi.

Kuva: Harry Walsh

Teksti: Leevi Mettänen