Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry tekee työtä kodittomien, hylättyjen ja huostaanotettujen lemmikkieläinten hyväksi. Vuosien varrella kymmeniätuhansia kodittomia eläimiä auttanut yhdistys on perustettu jo vuonna 1874. Haastattelussa HESY:n johtava eläintenhoitaja Marika Stillman, joka kertoo pääkaupunkiseudun eläinsuojelun tilanteesta.

Jo seitsemäntoista vuoden ajan HESY:llä työskennellyt Stillman kertoo, että valvontaeläinlääkärin ja poliisin takavarikkojen kautta yhdistykselle saapuvien koirien määrä on kasvanut viimeisen muutaman vuoden aikana. Tähän vaikuttaa esimerkiksi korona-aika ja eläinten hamstraaminen, mutta myös koirien eläinlääkäritarpeiden laiminlyöminen. Huostaanotettuja eläimiä tulee pääkaupunkiseudulla eläinsuojeluyhdistykselle eniten Helsingistä. Tämä selittyy ainakin osittain eläinsuojeluviranomaisten määrällä, sillä Helsingissä heitä on useampi. Pienemmillä paikkakunnilla yhden eläinsuojeluviranomaisen hoidossa saattaa olla suurikin alue, eikä kaikkiin eläinsuojeluilmoituksiin ehditä siksi välttämättä reagoida tarpeeksi ajoissa.

Lemmikkilintujen ja kissojen kohdalla havaittavissa on se, ettei niitä kaivata. Pääkaupunkiseudulla kissojen tilanne on hieman maltillisempi kuin aiempina vuosina, mutta koko Suomen osalta käynnissä on edelleen niin sanottu kissakriisi. Pääkaupunkiseudulla huomattavissa on kuitenkin se, että vaikka hylättyjä kissoja on vähemmän, ovat ne löydettäessä todella huonossa kunnossa. Taustalla on esimerkiksi eläinlääkäritarpeiden laiminlyöminen.

Kissoja palautuu muihin eläimiin suhteessa enemmän, sillä niitä myös kotiutetaan määrällisesti enemmän. Yleisimmät syyt eläimen palauttamiseen ovat kissojen, koirien, kanien ja muiden häkkieläinten kohdalla samoja; uusi puoliso, lapsen syntymä, allergisoituminen ja ulkomaille muutto. Myös käytökseen liittyvät syyt saattavat olla palauttamisen taustalla, jos uusi eläin ei sopeudu elämään perheen aiempien eläinten kanssa. Eläimiä palautetaan myös siksi, että ne ovat ”viallisia”. Esimerkiksi kissa saatetaan palauttaa, jos vääriin paikkoihin virtsaaminen ei ole kuukausien aikana helpottanut.

— Ei lähdetä ajattelemaan asiaa sitä kautta, että kissaa auttaisi, eikä olla käyty eläinlääkärissä. — Tai selviää, että on hoidettu jonkin aikaa esimerkiksi jatkuvaa ontumista ja saadaankin pahempi diagnoosi, eikä olla valmiita edes hoitamaan eutanasiaa itse, vaan sekin sysätään takaisin alkupäähän.

Adoptiosta kiinnostuneiden henkilöiden vaatimukset eläimiä kohtaan ovat usein jopa kohtuuttomia. Eläimen pitäisi olla täydellinen paketti ja ulkoiset ominaisuudet vaikuttavat erityisesti kissojen kohdalla. Stillman nostaa esiin huomion siitä, ovatko eläimet yhdistyksellä ihmistä varten vai etsitäänkö kuitenkin kotia kodittomalle eläimelle.

—Yhdessä eläimessä pitäisi olla kaikki mahdolliset puolet niin vimpan päälle kunnossa kuin olla ja voi. Pitää olla tietynvärinen kissa, että se sopii sisustukseen, pitää käyttäytyä sillä ja tällä tavalla, täytyy pitää lapsista, ei saa haukkua, eikä saa pissata sohvaan. Pitää olla hyvä ruokahalu, koska ei ole aikaa miettiä, mitä ostetaan. Yhdessä hakemuksessamme luki, että olisi positiivista, jos koira osaisi istua kanootissa.

Suurella osalla huostaanotetuista eläimistä on traumoja ihmisistä, eivätkä monet ota tätä huomioon adoptiota harkitessaan. Eläimet voivat olla niin sanotusti kuntoutuksessa koko loppuelämänsä ja tämä vaatii myös uudelta omistajalta paljon työtä.

—Lähtökohtaisesti eläinsuojeluyhdistyksen eläimet eivät oikeastaan koskaan ole sellaisia, jotka olisivat maailman parhaita terapiaeläimiä. Ihmisten pitäisi ottaa selvää, mitä kannattaa tehdä, kun rupeaa harkitsemaan eläintä, ja mistä sen ottaa.

Vuodenajat vaikuttavat siihen, kuinka paljon eläimiä hylätään. Stillman kertoo, että kevät, kesä ja alkusyksy ovat eläinsuojeluyhdistysten sesonkiaikaa. Eläimiä karkaa kesäaikaan ovien ja ikkunoiden ollessa auki. Syksyllä nähtävissä on myös kesäkissa- ja kaniajatus. Kissojen kohdalla nousua on erityisesti kesälomakauden alkaessa. Stillman on kiinnittänyt huomiota siihen, että kissoja alkaa pääkaupunkiseudulla ”tulla ovista ja ikkunoista” juhannusviikolla. HESY:llä asiaa on spekuloitu sillä, että lomakauden alkaessa omistajat eivät viitsi kustantaa kissalle eläinhotellia tai hankkia hoitajaa, vaan oletetaan kissan pärjäävän pihalla kesän ajan.

Stillman toivoo ihmisten miettivän tarkasti omia resurssejaan ennen eläimen hankkimista. Mikäli ostohinta tuntuu kalliilta, kannattaa eläimen ottamista lykätä. Lemmikistä koituu kuluja jo esimerkiksi ruoan ja tarvikkeiden muodossa, mutta tulee myös huomioida se, että eläinlääkärikulut ovat kalliita. Eläimeen tulee sitoutua.

—Eläimestä on pidettävä huoli sen koko loppuelämän ajan. Yhdistykset harvoin tietävät eläinten taustoja. Kodeille kerrotaan niin paljon kuin yhdistys tietää, mutta lemmikki voi olla kotona mitä vain. HESY:lläkin kissat ja koirat asuvat laitostyyppisessä ympäristössä. Meillä ei ole tietoa siitä, miten eläimet käyttäytyvät kotona. Luonteenpiirteitä toki arvioimme ja koitamme tulkita parhaamme mukaan eläimen tarpeita, ja sillä perusteella etsiä juuri sille yksilölle sopiva ja se oikea koti. Mutta eläimen muuttaessa perheeseen tarvitsee olla kärsivällinen ja antaa aikaa. Mikäli haasteita tulee, täytyy niitä ruveta selättämään yksitellen. — Luovuttaa ei saa. Jos siihen lemmikkiin on lähtenyt, se pitää sietää sellaisenaan kuin se kotiin tulee ja ruveta työstämään haasteita, jos niitä on.

Teksti, kuva, haastattelu, äänitys & editointi: Oona Hampaala

Haastattelussa: Marika Stillman