Monna Pursiainen on 39-vuotias sisällöntuottaja, äiti ja puoliso. Työ painottuu tällä hetkellä Vaikuttajamediaan, jossa hän on operatiivinen johtaja ja toinen omistaja. Lisäksi Monna toimii henkilökohtaisena kuntovalmentajana ja tekee verkkovalmennusta. Instagramissa hänellä on seuraajia yli 20 000.

Ura somen parissa alkoi blogin kirjoittamisena, joka on vähitellen jäänyt taka-alalle. Päätyönä some vei seitsemästä kahdeksaan tuntia päivässä, eli kokonaisen työpäivän verran. Kaikki oppi vaikuttamisesta on hankittu käytännössä. Monna on suorittanut personal trainer -koulutuksen PTCA Coaching Academyssä, LOP-tutkinnon Kisakallion Urheiluopistossa sekä erilaisia kursseja hyvinvoinnista. Hänellä on myös kokemusta myyntityöstä.

”Sanoisin sosiaalisen median vievän edelleen noin kahdesta kolmeen tuntia päivästäni. Olen vuosien varrella oppinut hallitsemaan ajankäyttöäni sekä sitä, mitä somessa kannattaa jakaa. Iltaisin laitan puhelimen pois, rauhoitun ja vietän aikaa perheeni kanssa. Lisääntynyt epäasiallinen käyttäytyminen somessa on saanut minut puhumaan joistakin aiheista vähemmän”, Monna kertoo.

Seuraajakunta muodostuu äideistä, kuntoilijoista ja hyvinvoinnista kiinnostuneista. Tilin seuraajamäärä kasvoi eniten, kun Monna kertoi raskaudestaan ja tyttärensä syntymästä. Äidit muodostavat valtaosan seuraajista. Tämä kuitenkin vaihtelee elämäntilanteen mukaan. Monna ei enää postaile vauva-arjesta, vaan keskittyy uraansa.

Tavallisuus kiinnostaa ihmisiä

Monnan Instagram-seinä on täynnä vaaleanpunaisia, ilontäyteisiä kuvia. Eniten toistuvia teemoja ovat liikunta ja perhe. Kasvotusten saa pitkälti samankaltaisen kuvan hänen persoonastaan ja siitä, mitkä asiat ovat hänelle tärkeitä.

Arkielämän jakaminen on aina ollut Monnan juttu. Podcastissa hän jakaa puolisonsa kanssa myös arkaluontoisempia aiheita, kuten alkoholi lapsiperheissä ja miehen ja naisen roolit. Hän kertoo miettineensä viime aikoina paljon omaa somekäyttäytymistään, ja mitä haluaa päivityksillään viestiä.

”Olen tällainen perustyyppi ja uskon sen vetoavan ihmisiin. Haluan tsempata ihmisiä liikkumaan ja toisaalta kertoa sen olevan ihan ok, että välillä syö herkkuja eikä jaksa lähteä salille. Haluan tukea erityisesti muita äitejä. Tiivistän sanomani kolmeen asiaan – vertaistuki, motivaatio ja inspiraatio.”

Kumppanin myönteinen suhtautuminen sosiaaliseen mediaan mahdollistaa arjen jakamisen. Paria yhdistää myös rakkaus treenaamiseen. Tuukka-puoliso on niin ikään aktiivinen somekäyttäjä, ja hänen tililtään voi nähdä miesnäkökulmaa perheen elämään.

Monna Pursiainen rummuttaa avoimuuden ja aitouden puolesta. Kuva: ELLA HAURA

Ärsyttävä ja samaistuttava rehellisyys

Aitous on nyt pinnalla sosiaalisessa mediassa. Moni on kyllästynyt virheettömiksi muokattuihin kuviin ja täydellisiltä vaikuttavien elämien esittelyyn. Silottelua vastaan kapinoidaan, ja sotkuinen koti, mielenterveysongelmat, finnit ja raskausarvet saavat näkyä.

Aitous tarkoittaa minulle sitä, että puhutaan totta. Ilman valehtelua tai asioiden peittelyä. Usein ajatellaan, että reippaus on sama asia kuin aitous. Siihen liittyy kuitenkin myös epävarmuuden ja surun tunteita”, Monna pohtii.

Tutkimusten mukaan ihmiset jakautuvat kahteen leiriin sen mukaan, keitä he seuraavat somessa. Toinen puoli seuraa vaikuttajia, joita kadehtii ja toinen vaikuttajia, joihin samaistuu. Monna kuuluu samaistuttavien joukkoon.

“Lisäämäni kuvat, joissa näkyy vatsamakkaroita, saavat aina paljon tykkäyksiä. Samalla ne kuitenkin provosoivat ihmisiä lähettämään vihaviestejä ja lopettamaan tilini seuraamisen. Rohkeuteni puhua asioista suoraan ja näyttää epätäydelliseltä ärsyttää joitain ihmisiä. Tavallaan kuulun myös tähän kadehdittavien joukkoon.”

Silottelemattomuudesta Monna saa kiitosta. Hän tykkää esitellä siistiä ja laitettua kotia, mutta välillä kuvissa näkyy myös tiskejä ja sotkua. Silloin ihmiset kommentoivat, että on ihanaa, kun näkyy likaa ja epäjärjestystä. Monna haluaa lievittää seuraajiensa paineita elämänhallinnasta.

Kysyn lopuksi Monnalta, voiko sosiaalisessa mediassa olla koskaan täysin aito?

“Ei ehkä. Vähintäänkin sen aiheuttaa aiheiden rajaaminen. Minäkään en jaa esimerkiksi raha-asioitani tai seksielämääni. Kaikkea on oikeastaan mahdotonta näyttää. Kuvissa ja teksteissä tapahtuu aina jonkinlaista rajaamista”.

Aitouden sijaan osuvampaa olisi puhua aitouden ja avoimuuden mielikuvista. Kriittinen suhtautuminen myös aidolta vaikuttavaan sisältöön on tärkeää.

Somekiusaaminen rajoittaa vaikuttajia

Julkinen elämä kerää kritiikkiä, josta iso osa on asiatonta. Netti madaltaa rimaa kommentoida rakentavasti, ja vaikuttajat saavat osakseen paljon törkyä. Tämä rajoittaa avoimuutta sosiaalisessa mediassa, sillä itseä ja läheisiä halutaan suojella nettikiusaamiselta. Monnaa on arvosteltu muun muassa hänen yrittäjätoiminnastaan ja kehostaan. Personal trainerina hänen odotetaan näyttävän tietynlaiselta, eikä hän koe aina istuvansa tähän muottiin.

Monnan puoliksi omistama Vaikuttajamedia tekee somevalmennusta ja työtä vaikuttajien kanssa. Jopa yrityksen järjestämää tilaisuutta kritisoitiin siitä, ettei paikalla ollut tunnettuja henkilöitä. Monna ihmettelee arvostelua, sillä tilaisuuteen ei ollut kutsuttu julkimoita, eikä yrityksen palveluita ole suunnattu heille.

Koulutan Vaikuttajamediassa mikro- ja keskisuuria vaikuttajia kehittämään tilejään haluttuun suuntaan. Kaikki eivät tavoittele valtavia seuraajalaumoja”, hän selventää.

Monna toivoo ihmisiltä positiivisempaa asennetta ja asiallista kommentointia sosiaalisessa mediassa. Toisten ihmisten menestys ei ole itseltä pois, ja vaikuttajia on paljon erilaisia. Kaikille on oma yleisönsä.