Republicin Vili Nurmen mukaan erottuminen nykypäivän massiivisessa brändivirrassa on tärkeää. (KUVA: flickr.com)

Urheilu on paljon muutakin kuin suoria ottelulähetyksiä ja tulosten analysointia. Se on kokonainen maailma, jossa risteilevät yllä mainittujen lisäksi muun muassa tuotteistus, markkinointi, matkailu, logot, idolit ja brändäys. Suomen ainoa kaupallisen viestinnän ja markkinoinnin toimisto Republic tietää tästä maailmasta kaiken.

Helsingissä Annankadulla sijaitsevan Republicin missiona on tehdä Suomen markkinointihenkisintä viestintää ja siellä liputetaan moniosaajuutta digitaalisessa osaamisessa ja liiketalouden kentällä sekä luontevaa liikkumista markkinoinnin ja viestinnän välillä.

Kymmenen vuoden toimintansa aikana Republic on palkittu vuoden toimistona kahdesti ja menestystä niitettiin myös tämän vuoden Finnish Communications Awardseissa. Heidän mottonsa kuuluu “me emme mutuile, me mittaamme.”

Republicin johtava viestintäkonsultti Vili Nurmi kävi luennoimassa Laajasalon opiston medialinjan opiskelijoille työstään. Fokuksena oli urheilu markkinoinnin ja viestinnän välineenä. Nurmi on työskennellyt Republicilla elokuusta 2018 alkaen. Hänen tehtävänsä on kehittää strategista sponsorointia ja urheilu- ja elämystoimijoiden markkinointi- ja viestintäosaamista sekä tehdä heidän toimintaansa näkyvämmäksi. 

Ennen tätä Nurmi työskenteli yli seitsemän vuotta opettajana Haaga Helian Degree Programme in Sport Development and Management -koulutuslinjalla, Vierumäen kampuksella. Koulutus antaa taidot urheiluvalmennukseen ja -johtamiseen sekä valjastaa opiskelijat astumaan nykyisen urheilu- ja vapaa-ajan teollisuuden tarpeiden ja tietojen maailmaan.

Republicin asiakkaita ovat muun muassa Helsingin Jalkapalloklubi HJK, puhelinvalmistaja Huawei, kompassivalmistaja Suunto, autokauppa Kamux sekä kuljetuspalvelu Lähitaksi. Republicin asiakkailleen toteuttamia palveluita ovat muun muassa video- ja digituotanto, strateginen suunnittelu, brändäys sekä palvelumuotoilu.

Erottuminen ensisijaisen tärkeää

Vili Nurmi painotti luennollaan erottumisen tärkeyttä nykypäivän hektisessä ja tuotemerkeillä kyllästetyssä arjessamme. Hän mainitsi markkinoinnin seitsemän P:tä: product, place, price, promotion, process, people sekä physical evidence. Käännettynä ne ovat tuote, paikka (missä tuotteesi näkyy ja tuodaan esille), hinta, markkinointi, prosessi (miten tuote etenee ideasta todeksi ja asiakkaalle), ihmiset (kuten hyvä asiakaspalvelu ja kommunikaatio) ja fyysinen todiste (ympäristö, jossa tuote on, ulkoasu ja brändi).

Myös termeihin brändi ja brändäys pureuduttiin. Minkälaisia mielikuvia asiat meissä synnyttävät? Mikä logo, iskulause, tunnusmusiikki tai väriyhdistelmä tuo mieleemme automaattisesti jonkin tietyn tuotteen, kuten urheiluseuran, radiokanavan, teleoperaattorimerkin, hammastahnan tai puhelinsovelluksen? Ihminen tekee esimerkiksi kauppareissullaan sekunnin murto-osassa tuotemerkkivalintojaan ja monesti ne, jotka ovat etukäteen luoneet vahvimman tunnistettavuusjäljen mieliimme mainosten ja tehokkaan markkinoinnin, brändäyksen avulla, päätyvät myös ostoskoriimme.

Kansainvälisilläkin markkinoilla toimiva Republic auttaa suomalaisia yrityksiä kirimään maailmalle ja päin vastoin. Alasta kiinnostuneet voivat tarkkailla Republicin kotisivuilla olevia avoimia työpaikkoja. Haussa ovat esimerkiksi viestintäkonsultti ja projektipäällikkö.

Outi Lindström

Lähteet:

https://www.republic.fi/

https://news.cision.com/fi/republic-of-communications/r/vili-nurmi-viestintatoimisto-republic-of-communicationsin-riveihin,c2549786

https://www.business.qld.gov.au/running-business/marketing-sales/marketing-promotion/marketing-basics/seven-ps-marketing

http://www.haaga-helia.fi/fi/students-guide/degree-programmes/degree-programme-sport-development-and-management-vierumaki-campus-master-education

https://www.republic.fi/hae-kansalaisuutta/