SAK:n mainoskampanja on herättänyt paljon keskustelua puolin ja toisin.

Palkansaajien keskusjärjestö SAK:n viimeisin mainoskampanja on herättänyt kohua ja keskustelua. Kampanja protestoi irtisanomislaiksi nimettyä lakiesitystä vastaan, jonka tavoitteena on irtisanomisperusteiden helpottaminen alle 20 henkilön yrityksissä. Kohutun mainoskampanjan kuva esittää työtapaturmassa loukkaantunutta työntekijää, jolle tämän työnantaja sanoo tylysti: ”Ai vaarallinen kone? Asentees on vaarallinen. Ulos!”

Kritiikkiä

Mainoskampanja on saanut kritiikkiä erityisesti sosiaalisessa mediassa. Kampanjasta sanotaan, ettei se kuvaa todellisuutta vaan herättelee turhan jyrkkiä uhkakuvia. Se ei myöskään anna todellista kuvaa lakiesityksen luonteesta ja sitä on nimitetty valeuutiseksi. Moni on jopa kehottanut työntekijöitä eroamaan ammattiliitosta kampanjan takia.

Muun muassa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi, kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen, Suomen Yrittäjien juristi Albert Mäkelä ja pääomasijoittaja Kim Väisänen ovat ilmaisseet negatiivisen mielipiteensä kampanjaa kohtaan sosiaalisessa mediassa.

Ei uhkakuva vaan todellisuutta

SAK:n kasvu ja vaikuttaminen -osaston johtaja Hannu Jouhki puolustaa kampanjaa ja sen ideaa. Kampanja toki kärjistää tilannetta hieman, mutta pohjimmiltaan sillä on haluttu kuvata ”sitä todellisuutta, jonka työntekijä pahimmillaan voisi kohdata työpaikoilla, jos laki menee eteenpäin”.

”Tämä kuva kertoo siitä, että jos lakiesitys olisi voimassa, työntekijöiden kynnys nostaa esiin työpaikan työturvallisuutta heikentäviä asioita voisi kohota”, Jouhki kertoi Ylelle.

Lisäksi kampanjalla on ollut tarkoitus herättää keskustelua ja tietoisuutta lakialoitteesta ja sen tuottamista riskeistä, mikä on tapahtunutkin. SAK ei aio luopua tai poistaa kampanjakuvaa.

Pelkona lakialoitteeseen liittyen on erityisesti se, että erottamisista voisi tulla mielivaltaisempia ja perusteettomampia. Perusteeksi erottamiseen voisi riittää esimerkiksi luottamuksen päättyminen työnantajan ja työntekijän välillä. Irtisanomiseen voi johtaa esimerkiksi vain se, että työntekijä ei sovi joukkoon jollain tavalla. Erotuspäätös voisi siis riippua ainoastaan työnantajan päätöksestä ja se voisi koskettaa ketä tahansa. Tämä tekee työsuhteista entistä epävarmempia.

SAK suunnittelee kampanjan lisäksi ylityökieltoa vastustaakseen lakialoitetta. Kyseinen ylityökielto alkaa 24.9.2018 klo 00.00 ja päättyy 7.10.2018 klo 24.00. Se koskee lähinnä viestinnän ja logistiikan alan työntekijöitä. Sen piiriin eivät kuulu kansalaisten turvallisuudesta ja terveydestä vastaavat työntekijät. Ylityökiellolla työntekijät kieltäytyvät määrättynä aikana tekemästä ylitöitä vastustaakseen irtisanomislain lakialoitetta.

SAK:n mainoskampanja on herättänyt paljon keskustelua puolin ja toisin.

Anniina Savolainen

 

Lähteet:

https://www.pau.fi/edunvalvonta/viimeinen-niitti.html

https://www.jhl.fi/ajankohtaista/teemat/viimeinen-niitti-tyontekijan-puolesta/

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005832315.html

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/259140-sakn-raju-kampanja-tyrmistyttaa-yrittajia-tallainen-valehtelu-surullista

https://www.hameensanomat.fi/uutiset/sakn-viimeinen-niitti-mainos-sai-vahvaa-kritiikkia-mutta-keskusjarjeston-mukaan-kampanjaa-jatketaan-edelleen-243817/

https://yle.fi/uutiset/3-10410149

https://www.sak.fi/viimeinenniitti