Trendikäs vegaanitammikuu haastaa ihmiset vaihtamaan lihaisan tottumuksensa kasvispohjaiseen ruokavalioon. Vegaani Julia Jernvall iloitsee aatteensa kannatuksesta, mutta harmittelee lähikauppansa tyhjinä ammottavia vegehyllyjä.
Julia Jernvall on ollut vegaani kolme vuotta ja tätä ennen pitkän linjan kasvissyöjä. Alunperin Julia aloitti kasvissyöjän uran ilmastosyistä. Seuraavaksi alkoivat kiinnostaa eläinten oikeudet, mikä vahvisti Jernvallin siirtymisen vegaaniseen ruokavalioon.
Eläinrakas Jernvall on huomannut tammikuun haasteen vaikutuksen näkyvästi. Hänen vegaanisten suosikkituotteidensa hyllyt kiiluvat lähes tyhjinä erityisesti lähikaupoissa.
– Parhaimman makuiset vegejuuustot ja kauramaidot ovat aina lähes loppu tai loppu, toteaa Jernvall.

Kyseinen näky herättää nuoressa naisessa ristiriitaisia tunteita. Hän iloitsee, että ihmiset ovat lähteneet haastamaan itseään hyvän asian puolesta, mutta samaan aikaan omat ostokset jäävät saamatta. Tämän takia Julia on joutunut muuttamaan kaupankäyntiaikoja ja alkanut suosimaan isoja marketteja. Näin hän myös suunnittelee ostoksensa paremmin.
Jernvallin mielestä vegaanihaasteen suosio on selvässä kasvussa, ja siihen suhtaudutaan nykyään positiivisemmin. Osallistujien määrä on lisääntynyt ja markkinointiin panostetaan enemmän. Markkinoinnin lisätehoa ovat tuoneet suomalaisille tutut keulakuvat, kuten julkisuuden henkilöt ja urheilijat. Lisäksi ennen koronaa Helsingissä järjestettyjen Vegemessujen osallistujamäärän massasta huomasi vegeruuan suosion kasvun.
Saatavuushaaste tavaran tilauksessa
S-market Kasarmitorin marketpäällikkö Meri-Johanna Merilaid kertoo, että vuoden alussa ollaan panostettu vegeruoan saatavuuteen. Erityisesti tammikuussa pyritään löytämään mahdollisimman paljon tilaa tuotteille, jotka vastaavat kevyen ja vegeruoan kysyntään. Tarkoitus on myös laittaa kyseiset tuotteet paremmin ja selkeämmin esille.
– Vegehaasteet näkyvät meillä voimakkaasti jo tuotteiden kysynnän kasvuna. Tammikuussa hedelmien ja vihannesten myynti on kasvanut 20 prosenttia koko S-ryhmässä, kertoo Merilad.

Suosioon varaudutaan lisäämällä haluttujen tuotteiden tilausmääriä, mutta haasteita tuo tavaran saatavuus. Tuotteita ei ole saatu liikkeeseen toivotulla aikataululla, eikä niitä voi tilata säilyvyyden takia määräänsä enempää.
– Yleisesti saatavuudet ovat kuitenkin pitäneet ihan hyvin paikkansa, puolustaa Meri-Johanna.
Merilad toteaa, että vegetuotteiden suosio on ollut tasaisessa kasvussa vuosi vuodelta.
– On ollut myös kiva huomata, että kasvipohjaisia tuotteita uskalletaan tarjota nykyään myös perheen pienimmille, iloitsee marketpäällikkö.
Perinteisestä jouluruoasta proteiiniseen palkokasviin
Kotimaisia härkäpapuruokia valmistava Verso Food Oy kertoo tammikuun olevan kysytyin ja myynnillisesti merkittävä kuukausi. Perinteisen joulumässäilyn jälkeen siirtymä kevyempään ja terveellisempään ruokaan on luonnollista.
– Ihmisillä on tapana miettiä ruokailua kevyemmän kautta tammikuussa. Lisäksi on tietenkin vegaanihaaste, joka kannustaa kokeilemaan uusia kasvipohjaisia tuotteita, sanoo vuorovaikutusvastaava Jukka Kajan.
Vaikka tammikuun vegaanihaasteen vaikutusta ei pystytä erityisesti mittaamaan Verso Foodilla, Kajan kertoo vegaanihaasteen nousseen isoksi liikkeeksi vuosi vuodelta. Erityisesti kansainvälisesti haaste näkyy valtavirtaisempana kuin aiemmin. Härkiksestä ja Beanit-merkeistä tuttu yritys haluaa tukea ja kannustaa kuluttajia läpi vuoden vastuulliseen kasvispohjaiseen valintaan.