Museo, jossa jokainen itseään kunnioittava hipsteri tai kulttuuria vähintään näön vuoksi harrastava on käynyt. Olemme kaikki nähneet somepäivityksiä seinän kokoisesta aallokosta, jota jonotettiin katsomaan parhaimmillaan satoja metrejä. 

Nuoresta iästään huolimatta museo on noussut Suomen suosituimpien joukkoon. Amos Rexissä on vielä tämän viikon sunnuntaihin jatkuva näyttely Ars Fennica. Esillä on Suomen merkittävimmän kuvataidepalkintokilpailun viiden finalistin teoksia. Taiteilijat ovat nimeltään Petri Ala-Maunus (FI), Miriam Bäckström (SE), Ragnar Kjartansson (IS), Egill Sæbjörnsson (IS) ja Aurora Reinhard (FI).

Ars Fennican ensimmäinen teos on kilpailun voittaja Ragnar Kjartanssonin (IS) elokuva The Boat. Elokuvasali on erotettu muista teoksista. Lattialla istuu ruotsinkielinen koululaisryhmä, ja tilan reunoilla on yksittäisiä ihmisiä. Valkokankaalla näkyy kuvankaunis Sveitsin vuoristojärvi, jota voisi tuijotella tuntikausia. 

Järvelle ilmestyy pariskunnan ohjaama vene, joka lipuu hiljalleen laituriin. Pari astuu laiturille ja vetää toisiaan lähemmäs. Koululaisryhmästä kuuluu tuskan parahdus, kun pariskunta ruudulla suutelee. Poika peittää silmänsä ja kaataa itsensä dramaattisesti lattialle. Muu yleisö naurahtelee pojan reaktiolle vilkuillen toisiaan.

Toiseen tilaan on sijoitettu kilpailun kolmen taiteilijan teokset. Kahden aikaan keskiviikkoiltapäivänä museossa on väljää. Tilaa täyttää lähinnä tasaiseen tahtiin saapuvat eläkeläisryhmät. Muissa vierailijoissa ei näytä olevan minkäänlaista kaavaa; kaikki ovat eri-ikäisiä, tyylisiä ja näköisiä taiteesta nauttijoita. Tila on avara, hämärä ja valoisa samaan aikaan. Tuntuu, että se antaisi tunnelmallaan oikeutta mille tahansa nykytaiteen teokselle. 

Oma suosikkini on Petri Ala-Maunuksen (FI) maalaus History and Utopia of Landscape. 14-metrisen öljyvärimaalauksen eläväisiin väreihin ja fantasianomaiseen maisemaan haluaisi vain upota. Teoksen pienempi sisar muistuttaa hieman Amazonin sumuvuorista. 

History and Utopia of Landscape, Petri Ala-Maunus.

Islantilaisen Egill Sæbjörnssonin teos on tilasta sermein erotettu huone, jonka tarkoituksesta ei saa kovin helposti kiinni. Huone näyttää vanhanaikaisen teatterin aulalta, josta löytyy itseään soittava piano, lasten piirustuspöytiä ja luolamaalauksen kaltaisia animaatioita. Taiteilija sekoittelee eri taiteen elementtejä musiikista muotoiluun surrealistella tavalla. Näyttelytilan katseenvangitsijoina toimivat katosta riippuvat Miriam Bäckströmin (SE) tekstiiliveistokset, jotka halkovat tilaa luodin lailla.

Viimeisessä salissa on Aurora Reinhardin kantaaottavia teoksia naisen ja miehen valtasuhteista ja naistaiteilijan asemasta. Teossarja ei sinänsä esittele mitään uutta tai vallankumouksellista, vaikka aihe onkin tärkeä. Reinhard päättää Ars Fennican varsin yhteiskunnalliseen teemaan. 

Näyttelyä saapui katsomaan 65-vuotias Sirpa opastetun ryhmän mukana. Sirpalla on yllään hyvällä tuulella -tekstillä printattu t-paita. Hän kuvailee tunnelmiaan näin:

– Näyttelyistä saa ihan eri tavalla irti oppaan kanssa. En minä muuten olisi mitään ymmärtänyt, kun en sillä tavalla taidetta seuraa. 

Olitteko perehtynyt näyttelyyn jo etukäteen?

– Tyttökavereiden kanssa päätettiin tulla. Ei sen kummemmin perehdytty, minkälainen näyttely täällä oli menossa. Näitä opastettuja kierroksia saa edullisesti, koska olen eläkeläinen.

Mikä teos oli suosikkisi?

– Pidin eniten öljyvärimaalauksesta. Se on kauniisti maalattu ja siinä on käytetty hienosti värejä. 

Mikä sitten tekee Amos Rexistä niin suositun? Omasta mielestäni näyttävät teokset, katsojaystävällisyys sekä visuaalisuus. Vaikka ei olisikaan nykytaiteen aallon harjalla ratsastaja, voi siitä huolimatta nauttia Ars Fennicasta. Näyttelyssä näkee tämän hetken arvostetuimmat teokset ja saa jonkinlaista kuvaa nykytaiteen tilasta. Tietysti vaikuttaa myös otollinen sijainti Helsingin keskustassa. Turistin tai ulkopaikkakuntalaisen on helppo löytää perille.     

Faktaa:

  • Amos Rex on elokuussa 2018 perustettu yksityinen taidemuseo, jota rahoittaa Amos Aaltosen perustama yhdistys Föreningen Konstsamfundet. 
  • Ars Fennica -kuvataidekilpailun näyttely on esillä museossa 8.9.2019 asti.
  • Museo koostuu uusista maanalaisista näyttelytiloista, vuonna 1936 rakennetusta Lasipalatsista ja elokuvateatteri Bio Rexistä, sekä Lasipalatsin aukiolla näyttelytilan kattona kumpuilevasta   tapahtuma-aukiosta.
  • Amos Rex sijaitsee osoitteessa Mannerheimintie 22–24 ja on auki keskiviikosta maanantaihin (suljettu tiistaisin).