Vaatekauppa Monki on tullut tunnetuksi erilaisuudestaan ja siitä, että jokainen asiakas saa ja pystyy toteuttamaan itseään juuri siten, miten haluaa. Vuonna 2006 perustettu Monki on sisarkauppa muun muassa  Weekdaylle ja suuresti tunnetulle H&M:lle. Vaikkakin Monki kuuluu H&M:n suureen perheeseen, on Monki silti aivan oma maailmansa. 

Torstai aamupäivällä kun kauppaan astelee, myymälässä näkee työntekijöitä työn touhussa siivoamassa ja palvelemassa asiakkaita. Tähän kellonaikaan on vielä hiljaisempaa, mutta iltapäivästä pidot vain paranevat ja myymälä täyttyy asiakkaista, kertovat paikalla olleet työntekijät. 

“Ole rohkea, hauska, ystävällinen ja vaikuttava.” 

Monki pyrkii toteuttamaan omia arvojaan, jotka ovat: rohkeus, hauskuus, ystävällisyys ja vaikuttaminen. 

“Halusin juuri Monkiin töihin, sillä Monkin omat arvot kohtaavat oman henkilökohtaisen arvomaailmani kanssa”, toteaa apulaismyymäläpäällikkö Hanna. 

Myymälässä arvot tuodaan esille esimerkiksi  julisteilla, kampanjoilla, vaatteiden logoilla ja erityisesti farkkumallien kuvissa, joissa näkee kaiken kokoisia ja värisiä malleja. 

“Parasta on rohkaista asiakkaita sillä, että on myyjänä täysin oma itsensä ja saa pukeutua täysin niin kuin itsestä tuntuu”, kommentoi kesätyöntekijä Mia. 

Kaupan yleinen tunnelma välittyy jo heti myyjien välisessä kontaktoinnissa.

Tämä on Suomessa varsin ainutlaatuista, sillä harva vaateketju tai ylipäätään mikään liike tuo esille sitä, että jokainen saa olla aivan mitä itse haluaa. 

“Meillä pyritään vahvistamaan ja tuomaan esille meidän arvoja, erilaisilla kampanjoilla, esim. kevään aikana oli kampanja mielenterveyden puolesta”, myyjä Roosa toteaa innoissaan. 

Monki on ottanut myös vahvasti kantaa kierrätykseen ja vaatteiden valmistamiseen jo vanhoista materiaaleista. Tämä korostuu varsinkin farkuissa, sillä ne ovat 100- prosenttista puuvillaa. Farkkuja myyjien mukaan menee niin miehille kuin naisillekin, vaikka kyseessä on naisille kohdistettu liike. Näin siis heidän arvot eivät pelkästään koskekaan vain naisia.