Tänä syksynä hypätään tanssilattialle taas joka sunnuntai TTK:n merkeissä.
Kuva: Katja Tamminen

Studion tunnelmallinen valaistus ja bändin soittama musiikki ottavat lämpimästi vastaan. Tanssilattialla liitelevät tangon pyörteissä näyttelijä Kristiina Halttu sekä tähtiopettaja Aleksi Seppänen.

Arabia 135-studiolla on alkamassa TTK-kilpailun ensimmäisen live-lähetyksen harjoitusläpiajon kuvaukset. Kristiinan täytyy kiirehtiä muihin menoihin, joten hänen ja Aleksin tanssiosuus kuvataan erikseen. Tämän jälkeen kaiuttimista tulee tieto, että seuraa puolen tunnin tauko ja sitten pistetään show käyntiin.

Tauon aikana valoja asemoidaan, mutta kaikki kynnelle kykenevät siirtyvät studion ulkopuolelle raittiiseen ilmaan. Studiossa on lämmin ja koronan takia kaikilla kameran takana työskentelevillä on maskit naamoilla. Hengittäminen on väkisinkin tukalampaa. Ulko-oven läheisyydessä on vastassa ensin lavan taka-osa. Sieltä löytyy hurjan näköinen laitteisto sekä pari ihmistä koneiden äärellä. Sitä ei uskalla lähemmin tarkastella, ettei vahingossa paina väärää nappia tai irrota jotain piuhaa.

Lavan takaa löytyy laajat ja monimutkaiset laitteistot.
Kuva: Elisa Leppilampi

Live-lähetyksessä kaiken tulee toimia kuin sveitsiläinen kello

Parit siirtyvät lavan portaille alkuasetelmaan. Porukassa näkyy jännittynyttä liikehdintää. Toiset rupattelevat keskenään ja toiset keskittyvät hiljaa. Asuja korjaillaan ja vedetään syvään henkeä. Studio-ohjaaja antaa heille ohjeistusta ja ryhdit suoristuvat. Odottelu kuitenkin venyy ja osa istahtaa portaille lepuuttamaan jalkojaan. Harjoituksen nauhoituksessa asiat etenevät hitaammin, mutta kaikki täytyy saada valmiiksi, koska live-lähetyksissä edetään haipakkaa. Silloin ei ole aikaa jäädä pohtimaan valaistusta tai mitään muutakaan. Homma etenee kuin rasvattu salama ja pohtimisen sijaan reagoidaan. 

Ennen nauhoituksen alkua on jännitystä ilmasta, mutta ei varmasti lähellekään yhtä paljon kuin sunnuntaina ennen liveä.
Kuva: Elisa Leppilampi

Valomies tulee hetkellisesti siirtämään pöytääni, että pääsee käsiksi yhteistyöhaluttomaan lamppuun. Bändi alkaa lämmitellä ja osa kilpailijoista hytkyvät musiikin tahtiin. Entinen kansanedustaja, Touko Aalto, treenaa malttamattomana tanssiasentoja ja näyttää täysin valmiilta hyppäämään tanssilattialle. Vihdoin alkaa lähtölaskenta, 30 sekuntia aikaa alkuun. 

Tuttu tunnusmusiikki ajaa juonnon sisään ja päästään vauhtiin. Vappu Pimiän ja Mikko Leppilammen saumattomaksi hioutunut yhteistyö juontajina soljuu kameran edessä. Käytössä ei ole juontokortteja eikä teleprompteria. Mainoskatkoilla voi toki syrjässä pidettävistä korteista käydä hieman kertaamassa seuraavan osion sisältöä, mutta pääasiassa juonnot opetellaan ulkoa jokaiseen lähetykseen.

“Se vapauttaa reagoimaan tilanteisiin ja improvisoimaan”, mainitsi Leppilampi kortitta juontamisesta ennen läpiajon alkua. 

Tänä vuonna ollaan isommassa studiossa ja tanssipareja on ennätykselliset kaksitoista. Alkujuonnossa painotetaan, kuinka kaikki on suurempaa. Mutta yhtäkkiä tulee keskeytys. Steady-kamera täytyy siirtää oikeaan paikkaan. Korjauksen jälkeen juonto jatkuu ja parit esitellään. Kilpailijat treenaavat kameralle eli kotiyleisölle kommunikointia. Kameralle vilkutetaan, hymyillään ja lähetetään lentosuukkoja.

Tanssiminen voi alkaa

Radiojuontaja ja entinen Miss Suomi, Shirly Karvinen, odottaa ensimmäisenä vuoroaan tanssiopettajansa, Jani Rasimuksen, kanssa. Mikko puhuu kameralle idän pikajunan lailla, tekstiä tulee todella vauhdilla. Tämän myötä Shirly ja Jani pääsevät vetämään jivensa. Harjoitustilanteesta huolimatta valloittaa tanssiesitys välittömästi. 

Tuomarit eivät ole paikalla. Heitä esittää kolme tuotannon jäsentä, jotka antavat pelkkiä kehuja ja kymppejä. Seuraavana vuorossa oleva kilpailija ei ole päässyt paikalle. Orkesterinjohtaja, Sami pitkämö, kysyy lavalta, soitetaanko biisi silti. Kyllä, kaikki pitää saada kuvattua harjoituksessa. Näin saadaan tarkastettua ohjelman pituus kokonaisuudessaan. 

Muusikko Jesse Markin kuuntelee tarkoin Leppilammen ohjeistusta siitä, missä kohdassa kumarretaan ja mihin sitten siirrytään.
Kuva: Elisa Leppilampi

Tunnelma on selvästi rennompi kuin live-lähetyksessä. Haastatteluissa hassutellaan ja oikeat kysymykset säästetään viikonlopulle, jotta autenttisuus säilyy tärkeissä tilanteissa. Pari toisensa jälkeen saa tanssinsa tanssittua sekä siirtymiset, sijoittumiset ja niihin liittyvät kamerakulmat harjoiteltua. 

Somevaikuttaja Miisa Rotola-Pukkila ja tähtiopettaja Marko Keränen aloittavat tanssinsa herkästi.
Kuva: Elisa Leppilampi

Läpiajon kuvaukset saapuvat päätökseen, mutta vielä tulee ohjaajalta käsky kuvata alkujuonto musiikkeineen uudestaan. Ohjelman puikoissa on 37-vuotias ohjaaja, Jan-Aslak “Jaanu” Leino, joka on viime vuosina vakiinnuttanut paikkansa suomalaisessa tv-viihteessä. Lopulta hän on tyytyväinen ja kaikki on purkissa. 

“Koronan huomioon ottaminen tuo lisävaivaa, mutta on se myös sopeutumista”

Päätykatsomoon merkataan varattuja paikkoja turvavälein. Tanssilattian reunalla on lisää paikkoja yleisölle pöytien ääressä, nekin tarpeeksi väljästi sijoiteltu. Lavan ympäristössä on hyvin tilaa liikkua. Kaikesta näkee, että korona otetaan huomioon. Yleisöä tulee rajoitettu määrä ja heille annetaan tarkka ennakko-ohjeistus. 

Jukka Kuronen koordinoi studio-ohjaajana tapahtumia tanssilattialla ja sen ympäristössä.
Kuva: Elisa Leppilampi

“Tottakai koronan huomioon ottaminen tuo lisävaivaa, mutta on se myös sopeutumista”, kertoo studio-ohjaaja, Jukka Kuronen. 

Studio-ohjaajan tehtävä on pyörittää showta studion puolella. Siellä hän on ohjaajan silmät ja korvat, sekä juontajien läheisin aisapari. Harjoituksen aikana saikin huomata, että studio-ohjaajan lisäksi juontajat antavat tanssipareille ohjeistusta. 

“Meitä on lähes sata ihmistä koko proggiksessa. Minun tehtäväni on huolehtia, että ihmiset ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Ja lisäksi pitää yleisön hurmosta yllä”, Kuronen kuvailee työnkuvaansa. 

“Kaikki osapuolet puhaltaa yhteen hiileen”

Leppilampi kertoo vain ja ainoastaan nauttivansa tämän ohjelman tekemisestä. Parasta ovat juuri sunnuntaiset live-lähetykset, joihin kokenut juontaja tulee täysin rentona.  

“Live-päivissä on niin paljon energiaa ja kaikki osapuolet puhaltaa yhteen hiileen. Juontajana saan olla kaiken sen keskellä, rakastan tätä työtä niin paljon”, hän kertoo onnellisena. 

Vapun ja Mikon luontainen kemia heijastuu läpi kameroiden.
Kuva: Katja Tamminen

Korona on vaikuttanut dramaattisesti viihde- ja tapahtuma-alaan. Myös Leppilammen työ sai osansa pandemian aiheuttamasta iskusta.

“Yritysten yksityistilaisuudet, seminaarit ja kaikki keikat bändin kanssa peruttiin, siinä meni noin puolet oman firman liikevaihdosta”, hän kertoo. 

Toki monitoimimies-Mikolle jäi aikaa muihin projekteihin, kuten investoinneille. Silti aihe on viihde-, media- ja tapahtuma-alan ihmisten keskuudessa herkkä. 

“On tämä varmaan pidempään kestävä tilanne ja se täytyy jotenkin ratkaista”, Mikko painottaa. “Television merkitys tulee nousemaan”, hän jatkaa vielä. 

Tässä vaiheessa tuotantotiimin eri jäseniä liikuskelee studion puolella. Myös ohjaaja, Jaanu, kävelee paikalle erittäin tyytyväisen näköisenä. Kuvausten jälkeen käydään fiiliksiä läpi. Lisäksi tulee tieto, että varsinaiseen lähetykseen jäi vielä kuusi minuuttia lisäaikaa. Se otetaan ilolla vastaan, koska tuomareiden arviot vievät varmastikin lavastettuja tilanteita pidempään. 

Toiset alkavat tekemään lähtöä, mutta valomiehet käyvät saman tien lamppuihin käsiksi. Työt eivät lopu, tästä se vasta alkaa!

TTK-faktaa

  • Miljoonayleisön tavoittava Tanssii tähtien kanssa kiinnostaa vuodesta toiseen, nyt jo 13. kertaa. 
  • Joka vuosi vaihtuvat kilpailijat koostuvat eri alojen julkisuuden henkilöistä.
  • Tähtiopettajien joukossa on kausittain sekä kilpailun kokeneita konkareita, että yleisölle uusia kasvoja. 
  • Tällä kaudella juontajina ovat molemmat yhteensä yhdeksän kautta vetäneet Vappu Pimiä ja Mikko Leppilampi. 
  • Tuomaripöydän takaa löytyvät alusta alkaen mukana olleet Jukka Haapalainen ja Jorma Uotinen, sekä kaikkiaan kymmenellä kaudella tuomaroinut Helena Ahti-Hallberg
  • Musiikista on vastannut ensimmäisestä kaudesta lähtien Sami Pitkämö orkestereineen.

Artikkelikuva: Katja Tamminen