Tänäkin vuonna Habitare-messuille päätyivät muiden muassa kymmenet kiinnostavat pienet huonekalu- ja sisustusalan tulokasbrändit. Mitä ainutlaatuista ja kuluttajalle vastustamatonta näillä yrittäjillä on tarjottavanaan? Yksi yhdistävä tekijä on tarinan mukanaolo.

Messukeskuksen torstainen väentungos vaikuttaa messupäiväksi mukavan rauhalliselta. Väkeä liikkuu melko runsaasti, mutta hälinää ei voi kuvata niin korvia huumaavaksi kuin joskus messuilla. Osaavatko sisustusyhtiöt ehkä tuoda mukanaan akustisesti laadukkaampia seinärakenteita näyttelyosastoilleen? Vai muuttuuko myös sisustusmessujen äänimaisema kakofoniaksi, kunhan viikonlopun suurempi väenpaljous löytää tiensä Messukeskukseen?

Katso tästä video, jolla esitellään Habitare 2019 -messuja, haastateltavina Timo Niskanen ja Tiia Hakala.

Pienet designfirmat luovat yksilöllistä valaistusta

Himmee on noin viisivuotias valaisimien suunnitteluun ja valmistukseen keskittynyt perheyritys.

– Valaisimet tehdään Vallilassa Helsingissä. Meillä on alihankintaverkosto, joka tekee valaisimien osat pääasiassa Suomessa, kertoo Himmeen perustaja ja suunnittelija Timo Niskanen.

Himmee on Helsingissä toimiva valaisinbrändi. (Kuva: Heli Järvelin)

Entä mitä ominaispiirteitä Himmeen tuotteilla on?

– Käytämme tuotteissamme paljon puuta, lasia, metallia, kaikkea tällaista luonnonmateriaalia, joka kestää aikaa. Myös muotoilun pitää kestää aikaa ja trendien vaihtumista, ettei mennä trendien perään, vaan tuotteet ovat ajattomia.

Niskanen näkee, että Himmeen tuotteiden ajattomuus, luonnonmateriaalit ja kestävä design, sekä lähellä tapahtuva tuotanto ovat piirteitä, joissa kestävän kehityksen periaatteet otetaan huomioon.

Myös Siinne on pieni valaisinalan brändi. Erikoisuutena ovat valaisimina ja akustisina elementteinä toimivat sisustustuotteet.

– Valttikorttina on design ja taide sisustustuotteissa, Siinteen yrittäjä Minna Rimpiläinen sanoo.

Minna Rimpiläinen Siinteen messuosastolla. (Kuva: Heli Järvelin)

Ekologiset materiaalit ovat tärkeitä. Valoakustisten elementtien raaka-aineena käytetään läheltä nostettua turvetta tai biomassaa. Valmistus tapahtuu Suomessa. Vaan toimiiko turpeesta valmistettu tuote, jos huoneen kosteus vaihtelee?

– Jos ilman kosteus vaihtelee, niin nämä tasaavat kosteutta. Ottavat ilman kosteutta sisäänsä ja luovuttavat ulos. Toimii myös kosteissa tiloissa.

Eräs Siinteen tärkeimpiä tuotteita on heksagonin eli kuusikulmion muotoinen valoakustinen elementti, josta saa yhdisteltyä erilaisia kuvioita sopivina määrinä eri tiloihin. Idealle on myönnetty myös pikkupatentti eli hyödyllisyysmallisuoja.

Siinteen tuotteena on sisustuksellinen valoakustiikka. (Kuva: Mikaela Kennäsmäki)

Huonekalujen tekemistä ja tarinaa

Hakola on eteläpohjalainen huonekalubrändi jo kolmen sukupolven ajalta, 1960-luvulta alkaen. Hakolan luova johtaja, yhtiön kolmannen sukupolven edustaja Annaleena Hämäläinen kertoo, että noin viisi vuotta sitten Hakolan toiminnan jatkuminen oli veitsen terällä, mutta silloin syntyi ajatus yrittää uudella linjalla.

 

Hakalan huonekaluosasto. (Kuva: Aileen Muukka)

– Meillä oikeastaan säilyi vain nimi ja tuotanto Jurvassa. Kaikki muu meni uusiksi. Brändi, koko konsepti ja liiketoimintamalli, mallisto ja myyntikanavat. Rakennettiin oma verkkokauppa ja alettiin myydä tuotteita suoraan verkosta. Sillä tiellä ollaan oltu viimeiset viisi vuotta.

Uusi toimintatapa on myös tuonut takaisin yhtiön toimintaedellytykset.

– Joka vuosi on tuplattu liikevaihto. Omaan suoramyyntiin, brändiin ja designiin panostaminen on kannattanut.

Hakolan Annaleena Hämäläinen. (Kuva: Heli Järvelin)

Hämäläinen näkee, että materiaalien ja tuotannon kotimaisuus, ja esimerkiksi sohvien vaihdettavat irtopäälliset ovat esimerkkejä Hakolan tuotteiden ekologisuudesta.

Tulevaisuudessa, Hakolan toiminnan kasvaessa ja kansainvälistyessäkin, yhtiön valttina on käsityöläisyyden vahva perinne.

– Haluan, että meillä säilyy aito ihmisläheisyys, aidot ihmiset, tarinallisuus. Tuotteet eivät ole kertakäyttökamaa, vaan tuotteita, joihin ihmiset muodostavat siteen.

Tämän vuoden Habitare-messuilta löytyi myös ÄmmiUkki-malliston lanseeraustilaisuus. Suunnittelija Esa Puustjärvi totesi, että malliston erikoisuutena on vanhan ja uuden puun sekä metallin yhdistäminen. Moderniin muotokieleen on otettu mukaan vanhaa perinteisistä ladoista otettua aitoa puupintaa, mikä tekee jokaisesta kalusteesta yksilöllisen.

ÄmmiUkin pöydissä näkyy vanha ja uusi puupinta. (Kuva: Aileen Muukka)

Ikean tuunausta ja kestävän kehityksen sisustustuotteita

Ikean kaappien ovien ja pöytälevyjen suunnitteluun, valmistukseen ja myyntiin keskittyvän sisustusbrändi Doorien perustaja Satu Hurmalainen kertoo yhtiön toimintaideasta.

Doorien Satu Hurmalainen. (Kuva: Heli Järvelin)

– Ikeasta voi tilata keittiökaapista pelkän rungon ja meiltä sitten pelkät ovet ja peitelevyt. Se Ikean runko ei kierrä meidän kautta. Ikea on tavallaan tyytyväinen tästä, kun heille tulee toisenlaista asiakasvirtaa ostamaan astioita ynnä muuta – ja he eivät välttämättä muuten olisi Ikean asiakkaita. Esimerkiksi ihmiset, jotka haluavat suosia kotimaista, löytävät tästä kultaisen keskitien, kun ovet ja peitelevyt on tehty Suomessa.

LuKLabel puolestaan tarjoaa pienempiä sisustukseen liittyviä tuotteita, kuten erilaiset lapsille sopivat kortit, printit ja kylpytakit ja uutuutena vuosikalenterit. Habitareen LuKLabelin on tuonut valikoiman laajentuminen vanerisiin peileihin ja hyllyihin. Yrittäjä ja toimitusjohtaja Tiia Hakala näkee, että brändin punainen lanka löytyy asiakkaan näkökulman kautta.

– Meidän tuotteemme ovat sellaisia, että ne elävät ihmisen mukana eri elämäntilanteissa. Se on pääpointti, miten suunnittelemme tuotteita meille.

Tuotteet tehdään pääosin kotimaassa sillä poikkeuksella, että vanerituotteet tehdään Virossa. Tuotteet tehdään täysin ilman muovia, edes pakkausmateriaalina ei muovia ole.

 

LuKLabelin kortteja. (Kuva: Mikaela Kennäsmäki)

Habitare-messut

– Messukeskuksessa järjestettävä huonekalu-, design-, ja sisustustapahtuma
– järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1970
– vuonna 2019 Habitare järjestettiin 11.9. – 15.9.
– tapahtuman teema vuonna 2019 oli Mindspaces – Mielen tiloja

 

Teksti: Petri Niemi

Videon kuvaus: Heli Järvelin

Videon juonto: Mikaela Kennäsmäki, Aileen Muukka

Haastattelujen suunnittelu ja toteutus: Heli Järvelin, Mikaela Kennäsmäki, Aileen Muukka, Petri Niemi

Still-kuvat: Heli Järvelin, Mikaela Kennäsmäki, Aileen Muukka