Kauppakeskuksen avajaisissa oli kuuma tunnelma. Kuvassa ihmisiä juoksemassa Triplaan lokakuun puolessa välissä. ( KUVA: Oskar Karlin / Wikipedia)

Olen harrastanut suunnistusta melkein koko elämäni enemmän tai vähemmän aktiivisesti. En ole mikään nuori lupaus, mutta osaan kyllä lukea karttaa ja hahmottaa toimivimmat reitit. Vuosia erilaisia suunnistustapahtumia kolunneena olen huomannut lajin suosion räjähdysmäisen kasvun. Ennen niin pienten piirien laji on siirtynyt marginaalista valtavirtaan. Metsät ovat täynnä amatöörejä, jotka tarttuvat ensimmäistä kertaa maastokarttaan vasta keski-iän kriisin kynnyksellä. Eikä ilmiö rajoitu edes metsään – kisojen ja tapahtumien järjestäjät ovat huomanneet buumin ja tuoneet amatöörisuunnistuksen kaupunkeihin ja kortteleihin.

Olen tajunnut, miten suuri hyöty kartanlukutaidosta on. Uudet kauppakeskukset ovat helvetin sokkeloisia. Ehkä nämä uusheränneet suunnistajat ovat huomanneet saman, ja tämän faktan inspiroimina tarttuneet karttaan ja kompassiin. On ymmärrettävää, että haluaa löytää uudesta lähikauppakeskuksesta K-Citymarketin. Tämä taito myös antaa oikeuden katsella nenänvartta pitkin kaikkia niitä, jotka suu auki ja ymmällään pyörivät ympyrää kauppakeskuksen keskusaukiolla vielä silloinkin, kun itse olet jo ehtinyt käydä apteekissa, Alkossa ja hankkimassa talvikaudeksi uudet kengät.

Kestävyys, taito sopeutua olosuhteisiin ja kyky tehdä fiksuja reittivalintoja ovat kaikki taitoja, joita suunnistus tarjoaa harrastajalleen. Samalla ne ovat taitoja, joita uusien kauppakeskusten asiakas tarvitsee selviytyäkseen. Kunnon kasvamisesta ei siitäkään ole haittaa, onhan pelkästään sekavuudellaan kohua aiheuttaneessa Redissäkin 64 000 neliömetriä läpijuostavaa.

Suunnistajien vuoden kohokohta on jokavuotinen Jukolan viesti. Vuonna 2019 mukana oli lähes 14 000 suunnistajaa. Metsään lähdetään yhteislähdöllä. Meininki näyttää vuosittain Jukolassa epäilyttävästi samalta kuin ensi kertaa ovensa lokakuussa avanneen Triplan luota kuvattu materiaali, jossa ihmismassat tunkeutuvat hikisinä liukuovien muodostamasta pullonkaulasta päästäkseen juoksemaan parhaiden tarjousten luokse ennen muita. Adrenaliinin hyökkäys elimistöön uuden kulutusparatiisin auetessa on epäilemättä huikea. Jukolan yhteislähdössä oppii pitämään puolensa ja näkemään ne raot, joista pääsee etenemään. Epäilemättä hyvä taito. Vinkki kaikille seuraavaa aukeavaa kauppakeskusta ajatellen.


Onko kuitenkaan sattumaa, että kauppakeskusbuumi ja suunnistusbuumi ovat samaan aikaan tapahtuneita ilmiöitä? Kumpi lopulta aiheuttikaan toisen? Ehkä kauppakeskusten suunnittelijat halusivatkin vain antaa suunnistukseen hurahtaneelle kansalle “sitä hyvää”. Tai sitten Suunnistusliiton toimitusjohtaja Mika Ilomäki tapasi kauppakeskusarkkitehteja suljettujen ovien takana huippukokouksessa ja lahjoi heidät liiton rahoilla saadakseen lajille lisää harrastajia. Redin suunnittelusta vastanneen arkkitehtitoimisto Helin & Co:n hallituksen puheenjohtajalla Pekka Helinillä oli kauppakeskuksen valmistumisvuonna korkeammat tulot kuin koskaan aiemmin, miljoonaluokkaa. Sattumalta Suunnistusliiton talous kääntyi juuri silloin laskuun. Hyvin hoksattu herra Ilomäeltä!

Suunnistuksella menee paremmin kuin koskaan.