Oletko ikinä miettinyt, että millaista on oikeasti olla isossa ja kiireisessä hypermarketissa töissä? Haastattelen Sami Salovirtaa joka kertoo meille neljän vuoden kokemuksella, että millaista on oikeasti olla töissä kiireisessä Citymarketissa.

Näillä pääset asiakaspalvelu-uran alkuun

” Ennen kuin siirryt asiakaspalvelualalle minun henkilökohtainen mielipide on se, että silloin on hyvä omata hyvät ihmistuntemustaidot. Se miten puhut, ja ilmaiset itseäsi erilaisille asiakkaille on tärkeää. Jotkut ihmiset pitävät siitä että heille puhuu ja on rento, kun taas toiset haluavat asioida omassa rauhassa. Vaikka et itse olisi sitä mieltä, niin asiakas on aina oikeassa.”

Salovirta on joutunut uransa aikana moniin erilaisiin tilanteisiin asiakkaiden kanssa.

Työnkuvia on monenlaisia

”Työnkuva riippuu täysin vuorosta joka taululle lyödään. Pääsääntöisesti teen pelkkää iltavuoroa, jolloin yleensä työnkuvana on joko muiden tauottaminen tai paikan sulkeminen. Tauotusvuorot ovat normaalin kassatyöntekijän monipuolisimpia hommia. Tauottamisen lisäksi päivään kuuluu korien keräämistä, kassoille jääneiden tuotteiden takaisin vienti ja ruuhkien purkaminen. Sulkuvuorossa vastuulla on myös pelikoneiden valvominen, ja olet viimeinen kassa joka talosta poistuu.”

 

Iltavuoro sopii nuorille opiskelijoille tosi hyvin, sillä useimmissa kaupoissa se alkaa vasta kello 16:00.

Työpaikan saatuasi eteneminen alkaa urallasi

”Normaalista kassatyöntekijästä on mahdollisuus edetä mihin vain, jos halua ja kiinnostusta löytyy. Itselläni on tähtäimessä päästä lähivuosina päällikkövalmennuksen kautta asiakaspalvelupäälliköksi, enkä ole myöskään sulkenut pois kauppiasuraa.”

K-Ruokakauppiasvalmennus kestää 8-18 kuukautta valmennettavan taustasta riippuen.

Asiakas: ”älä toimi näin, helpota kauppareissua”

”Asiakas voi tehdä niin monta asiaa väärin. Asiakas ei saisi missään tilanteessa kuvitella olevansa kaupan työntekijöitä parempi ihminen. Työntekijä auttaa asiakasta paljon mieluummin jos asiakas on ystävällinen ja pyytää apua, eikä vain tule ja käske. Vaikka se kuuluukin työntekijän työnkuvaan, se ei jätä positiivista asiakaskohtaamista. Naurettavinta on se miten asiakkaat joskus riitelevät keskenään kumman tehtävä on kapulan laitto ostosten väliin. Mitä merkitystä sillä on kuka sen laittaa, kun se kirjaimellisesti vie vain sekunnin ja painaa vain gramman.”

Kuva:Santeri Viinamäki.

Asiakkailla on suuri vastuu kaupassa ja olisi hyvä jos he kunnioittaisivat kaupan henkilökuntaa, sillä hekin ovat vain ihmisiä.

Kauppias on myymälän sydän ja henki

”Kauppias on hyvä tyyppi. Pari vuotta sitten hän päätti uudistaa koko myymälämme. Saimme uudet työvaatteet, modernimmat kassat ja hyllyt, sekä elektroniset tuote-etiketit. Myös asiakaspalvelupiste uudistettiin täysin. Kauppamme on niin suuri että kauppiasta harvemmin näkee. Hän on delegoinut työtehtäviä osastopäälliköille sekä asiakaspalvelupäälliköille. Kauppias on halunnut tehdä kaupasta aikasi arvoisen kaupan.”

Kauppiaan työ on vaativaa, ja aikaa vievää. Se että pääsee citymarketin kauppiaaksi, tarvitsee monen vuoden kokemuksen kauppias alalta.

”Ei se oikeasti ole niin kauheeta mitä ihmiset sanovat.”

Salovirran mielestä ihmisillä on vääristynyt kuva kaupassa työskentelevistä henkilöistä. Kaupassa työskentely ei varmasti ole pelkkää hyllytystä ja hyllyjen siivoamista.