Roosa nauha 2019

0
180

Roosa nauha on Syöpäsäätiön organisoima kampanja, jolla kerätään varoja suomalaista rintasyöpätutkimusta varten. Tukea ohjataan sekä potilaille että heidän omaisilleen. Roosa nauha -kampanja laajeni vuonna 2018 koskemaan myös naisten gynekologisten syöpien vastaista taistelua. Vaaleanpunainen tietoisuusnauha on kampanjan symboli ympäri maailman. Lokakuu on virallinen keräys- ja kampanjakuukausi.

Kampanja sai alkunsa Yhdysvalloissa 1990-luvulla. Sillä haluttiin herättää huomiota yleistynyttä rintasyöpää kohtaan. Nykyisin Roosa nauha -kampanja järjestetään yli 40 maassa.

Suomessa naisten syöpien vastaista työtä on tuettu Roosa nauha -keräyksellä vuodesta 2003. Naisten syöpiin sairastuu vuosittain yli 6500 naista, joten työtä riittää edelleen. Yksi sairastuneista on Katja Mäkilä. Voit lukea Katjan tarinan täältä.

Nykyisin Roosa nauha -kampanjalla on useita yritysyhteistyökumppaneita, jotka tukevat keräystä erilaisilla kampanjatuotteilla. Valikoimaa riittää Roosa nauha -ruusukimpuista Roosa nauha -jätekasseihin. Harvoin on voinut silityslautaa tai pysäköintikiekkoa ostaessaan ajatella tukevansa rintasyöpäkampanjaa, mutta nyt se on mahdollista. Roosa nauha -tuotteita löytyy nitojista mansikoihin, joten jokainen voi halutessaan osallistua kampanjaan arkisilla valinnoillaan.

Katso videolta, miksi Kimmo Kemppi tukee Roosa nauha -kampanjaa.

Teksti: Pinja Palmunen