Avajaisilta kutsuu juhlimaan

Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaalien avajaisiltaa juhlitaan tilausteatteri Bio Rexissä. Kahdeksalta paikalla on vain muutama kymmenen vierasta. Lämpiön nurkassa vinyylilevyjä soittaa Antti Vuorenmaa, taiteilijanimeltään DJ Taikuri Littinen.   

Lämpiön nurkassa vinyylilevyjä soittaa DJ Taikuri Littinen. (KUVA: Eevi Karvinen)

Festivaalit ovat käynnistyneet iltakuudelta Gurinder Chadhan Blinded by the Light -elokuvalla. Näytöksen päättyessä hieman kahdeksan jälkeen ihmiset purkautuvat aulaan muodostaen jonoja wc-tiloihin ja Korjaamo Kinon baaritiskille, jossa varsin maltillisesti hinnoiteltu viini virtaa vierailijoiden laseihin. 

Yleisö koostuu kaikenikäisistä ja -näköisistä vieraista, jotka innokkaasti keskustelevat vasta nähdystä näytöksestä. Vaikka keski-ikä liikkuu kolmen-neljänkymmenen vuoden paikkeilla, tunnelma on nuorekkaan rento. Hyväntuulista puheensorinaa siivittää kaiuttimista raikaavat klassikot 60-70-luvuilta; DJ soittaa Pink Floydia, the Clashia ja Deep Purplea.

Yhdeksältä osa elokuvataidetta juhlistavista vieraista siirtyy teatterisaliin katsomaan J-P Valkeapään filmiä Koirat eivät käytä housuja. Yle uutisoi toukokuussa The Hollywood Reporter -lehden valinneen suomalaiselokuvan yhdeksi Cannesin elokuvajuhlien kätketyiksi helmeksi. 

Avajaisillan Facebook-tapahtumassa toivotetaan kaikki lämpimästi tervetulleiksi. Bio Rexiin on vapaa pääsy, ja tapahtuma on kaikille avoin. Vaikka tapahtumasta on kiinnostunut Facebookissa yli 700 ihmistä, paikalle on saapunut silmämääräisesti katsottuna vajaa kaksisataa. 

Avajaisiltaa vietetään 83-vuotiaassa elokuvateatteri Bio Rexissä (KUVA: Eevi Karvinen)

Ruotsalaista realismia odotetaan innolla

Festivaalien toisena päivänä Kinopalatsissa on juuri alkamassa Peter Grönlundin Goliath. Elokuvaa on saapunut katsomaan ystävykset Vilma ja Frank, joita kiinnostaa pohjoismainen realismi.

29-vuotias Vilma valitsi elokuvan ensisijaisesti aikataulun ja sijainnin perusteella, mutta odottaa sitä innolla.

“Odotan elokuvalta hyvää dialogia. Vaikuttaa hyvältä jännäriltä”, hän toteaa.

“Ruotsalaiset ovat aina onnistuneet kuvaamaan hyvin arjen karua realismia”, vastaa 38-vuotias Frank kysyttäessä hänen odotuksiaan elokuvasta.

Näytös alkaa varttia vaille kaksitoista. Lipussa istumapaikkoja ei ole määritelty, eli nopeat syövät hitaat -periaatteella ylärivien keskipaikat täyttyvät ripeästi. Myöhässä saapuvat vieraat yrittävät puhelimen taskulampun avulla löytää pimeästä salista vapaita paikkoja. 

Goliath on suhteellisen brutaali kasvutarina, joka kuvaa ruotsalaisen pikkukylän kasvatin kamppailua aikuistumisen, sukupuoliroolien ja oman sosiaaliluokan kanssa. Huumekauppias-isä joutuu vankilaan, ja teini-ikäisen esikoispojan täytyy ottaa vastuu fibromyalgiaa sairastavan äidin ja kahden nuoremman sisaruksen elättämisestä. Sosiaalitukeen ei haluta turvautua, tai edes alentua. Pojan työllistymismahdollisuudet rajautuvat laittomiin keinoihin, ja herättävät katsojassa kysymyksen; kuinka pitkälle olisit itse valmis menemään?

Nimettömänä pysytelleen herrasmiehen korkeita ennakko-odotuksia elokuva oli vastannut. 

“Oli erittäin aidon tuntuinen kuvaus. Raju, ehkä joissain määrin jopa liian. Yllätyin väkivallan raakuudesta, mutta kotoisa miljöö tasapainotti sitä hyvin”, mies kuvailee elokuvan jälkitunnelmia.

Avajaisillassa on rento tunnelma (KUVA: Eevi Karvinen)

Rakkautta & Anarkiaa -festivaalit ovat käynnissä 29.9. asti. Helsinki International Film Festivalin taiteellisen johtajan Pekka Lanervan mukaan ohjelmisto on laadittu jokaiselle jotain -konseptilla. 

“Olemme halunneet saada aikaiseksi monipuolisen, erilaisia yleisöjä tyydyttävän kokonaisuuden.”

Festivaalilipun hinnalla kuka tahansa voi matkustaa vaikka Grönlundin mukana ruotsalaiseen teollisuuskaupunkiin, tai Chadhan kanssa englantilaiseen lähiöön. Vaihtoehtoja on.