
Helsingin yliopiston Viikin kampukselle on avattu uusi R- kioski Go!. Piste toimii täysin ilman henkilökuntaa, on avoinna vuorokauden ympäri. Liikkeessä asioiminen vaatii lataamaan R- kioskin oman sovelluksen, jonka kautta myös maksu tapahtuu. Video asiakaskokemuksesta jutun lopussa.
Ensimmäinen R- kioski Go! on pilottiliike, jonka toimintaa seurataan mahdollisten uusien pisteiden avaaminen mielessä. Viikin kampus osoittautui optimaaliseksi sijainniksi ensimmäiselle liikkeelle. Kampuksella on asiakaskuntaa, mutta palveluun perustuvan liikkeen perustaminen ei olisi ollut kustannuksiltaan kannattavaa.

Käyttökokemus alkaa, kun puhelimeen ladataan R- kioskin oma sovellus. Omat tiedot ja maksukortti rekisteröidään sovellukseen. Lukitut portit avautuvat sovelluksen QR- koodilukijalla. Maksu tapahtuu myös sovelluksen kautta yhtä nappia painamalla. Tuotteita ei myöskään skannata missään vaiheessa, vaan liikkeen katossa olevat sensorit lukevat asiakkaan valintoja. Ostosten kumoaminen onnistuu palauttamalla tuotteet hyllyyn, ja porteista voi poistua ilman maksusuoritusta.

Valikoima poikkeaa normaalista, koska esimerkiksi tupakka- tai alkoholituotteita ei ole myynnissä ollenkaan. Veikkauksen pelejä tai lämpimien tuotteiden pistettä ei myöskään ole. Paistotuotteita kuitenkin löytyy. Valvontakamerat ja seinillä olevat opasteet tukevat asiakkaiden turvallisuutta, kun henkilökuntaa ei ole.
Asiakaskokemuksena käynti oli miellyttävä ja yllättävän helppo. Yksinään koneiden varassa toimiva piste tuntuu vieraalta, mutta käytöstä on tehty asiakkaille vaivatonta. Viikin kampus vaikutti turvalliselta ja rauhalliselta ympäristöltä tälle kokeilupisteelle. Itsepalveluliikkeet eivät kuitenkaan tule korvaamaan tavallisia palveluliikkeitä. Itsepalveluliikkeitä on tarkoitus lähteä sijoittamaan paikkoihin, joissa asiakaskuntaa on riittävästi, kuten toimistorakennukset.

Toimittaja: Vilma Välimäki
Videokuvaus ja editointi: Thomas Haag
Valokuvaus: Kerkko Annaniemi