Shelter Gameroomissa on pelikoneet yli kuudellekymmenelle pelaajalle.

Yleinen mielipide tietokonepelaamisesta oli pitkään negatiivinen. Sen ajateltiin johtavan syrjäytymiseen ja sosiaalisten kontaktien puutteeseen. Hiljalleen lajin sosiaalinen puoli ja muut positiiviset vaikutukset on hyväksytty, ja e-urheilu on yksi maailman seuratuimmista lajeista. Helsingissä pääsee kokeilemaan pelejä matalalla kynnyksellä.

2010-luvun loppupuoli oli kulta-aikaa maassamme e-urheilulle ja pelaamiselle harrastuksena. 2018 loppuvuodesta Helsinkiin avattiin pelikahvila Gaming Lounge Helsinki Finland, alkuvuodesta taas Shelter Gameroon. Vuosikymmenen vaihtuessa tarjonta täydentyi vielä pelibaari Arkadella. Jokaiseen riittää asiakkaita.

Kaisaniemen sykkeessä sijaitseva Shelter Gameroom ei vaikuta strereotyyppiseltä pimeältä nörttiluolalta. Paikalle saapuessa ensinäkymä on laaja, valoisa tila, jonka täyttävät pitkät pöydät täynnä tehokkaita pelikoneita. Viherkasvit ja muu koristelu lisäävät viihtyisyyttä. Tietokonepöytien lisäksi tilassa on sohvia oleskelua varten, sekä konsolipelipisteet seinustalla.

Kasvit tekevät pelitilaa viihtyisämmäksi.

Aikaisin iltapäivällä paikalla ei vielä ole suurta väenpaljoutta, mutta iltaa kohden tilanne voi olla toinen. Perustajajäsen Tuomas Konttisen mukaan paikka on nykyään täynnä joinain arki-iltoinakin, mutta etenkin viikonloppuisin on poikkeuksetta täyttä.

– Emme suoranaisesti laske kävijämääriä, vaan ostettuja pelitunteja. Rekisteröityneitä käyttäjiä meillä on tällä hetkellä noin 1400. Keskimäärin 90 prosenttia kävijöistämme tulee myös uudestaan, eli yhteen kertaan jäävien kokeilujen määrä on varsin pieni. 95% kävijöistämme on 20-38- vuotiaita. Jäljelle jäävä 5 prosenttia on sitten alle kaksikymppisiä, ja jonkin verran käy vanhempaakin väkeä.

– Asiakaskuntamme on miesvaltainen, mutta naistenkin osuus on kasvussa. Suunnitteilla on teemailtoja, joiden avulla yritämme saada naisia toimintaan enemmän mukaan, Konttinen kertoo.

Shelterin perustajajäsen Tuomas Konttinen on mielissään tietokonepelaamisen suosion kasvusta.

Yleinen ilmapiiri on muuttunut

Tietokonepelaaminen on vuosia sitten mielletty stereotyyppisesti yksin kotona pimeässä näppäilevien nörttien puuhaksi, joka aiheuttaa syrjäytymistä. Pelien parissa kasvaneen sukupolven kasvaessa aikuisiksi myös pelaamisen asema on noussut hyväksytymmäksi. E-urheilu alkaa hiljalleen nousta perinteisten urheilulajien rinnalle arvostuksessa.

– Vaikea määritellä, johtuuko pelaamisen hyväksyttävyys harrastuksena e-urheilun suosiosta, vai onko e-urheilun suosion takana peliharrastuksen kasvu. Kumpi johtuu kummasta, vaikea kysymys. Lajin viihteellistäminen on myös suuri tekijä suosion nousulle. Suurimmat e-urheilun brändit ovat tuttuja lajia seuraamattomillekin. Pelaaminen on nykyään harrastus siinä missä muutkin, mikä on hieno asia, Konttinen hymyilee.

Andre ”Pydyky” Hua on Shelterin vakiokävijöitä.

Samoilla linjoilla on myös Shelteriin jo sen alkutaipaleella tiensä löytänyt Andre Hua. Lähinnä Overwatchia pelaava lukiolainen kuuli paikasta kavereidensa kautta.

– Kavereilta kuulin, kun tämä paikka avautui. Tiesin, että Aasiassa pelikahvilakulttuuri on iso juttu, niin kiinnostuin tästä. Parasta täällä on ilmapiiri, saa pelata rennossa ja samanhenkisessä seurassa. Tila on viihtyisä ja koneet ovat vähän parempia kuin kotona, käyttäjänimellä ”Pydyky” tunnettu Hua kertoo.

Huan pelaaman Overwatchin lisäksi pelivalikoima on runsas. Ylivoimaisesti eniten pelataan Counter Strikea, Konttisen mukaan jopa seitsemän tai kahdeksan kertaa enemmän kuin muita pelejä.

Pelaaminen on yhteisöllistä toimintaa.

Vaikka ei mittavaa pelikokemusta ennestään olisikaan kertynyt, pelikahviloissa pääsee kokeilemaan rennossa ilmapiirissä.