Bio Rex -elokuvateatterin lämpiössä soi rauhallisen rytmikäs musiikki. Torstaiaamupäivänä lipunmyynnissä ei ole tungosta, vaikka on Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaalien ensimmäinen päivä. Ensimmäinen näytös alkaa iltakuudelta, jolloin Bio Rexissä nähdään Gurinder Chadhan Blinded by the Light

Aurinko paistaa, mutta ulkona on turhan kylmä haastatteluun. Bruce Springsteen -T-paitaan pukeutunut Pekka Lanerva on festivaalien taiteellinen johtaja. Hän nojaa rennosti lämpiön pöytää vasten. 

Helsinki International Film Festivalin taiteellinen johtaja Pekka Lanerva
(KUVA: Eevi Karvinen)

Halu palvella asiakkaita

Tämän vuoden festivaalilippuihin on tehty muutamia uudistuksia. Ensimmäistä kertaa myynnissä on Ilmastolippuja. Ilmastolipun hinnasta osa lahjoitetaan lyhentämättömänä suojelemaan Itämerta ja Suomen luontoa. Liput ovat herättäneet asiakkaissa paljon kiinnostusta. Ihmiset ovat Lanervan mukaan olleet mielellään mukana tukemassa eri kohteita. 

Positiivista palautetta on kerännyt myös sarjalippuvaihtoehtojen lisääminen. Vaihtoehdoista löytyy nyt aiempaa pienempiä sekä suurempia settejä. Uudistuksen taustalla on halu palvella asiakkaita; sekä suurkuluttajia että heitä, jotka tahtovat nähdä vain muutaman filmin. 

Sarjalippuja menee Lanervan mukaan samassa suhteessa yksittäislippuihin. Kiireiset aikataulut saattavat estää osalta useamman kuin yhden tai kahden elokuvan katsomisen. 

Laverna kertoo sarjalippujen olevan huomattava etu.

“Olemme halunneet varmistaa, että ihmisillä, jotka todella ahnehtivat 30-40 leffaa yhdentoista päivän aikana, on myös taloudelliset resurssit siihen. Suuri osa yleisöstämme on kuitenkin opiskelijoita, joiden tilit eivät ole kovinkaan suuria.”

Elokuvateatteri Bio Rex (KUVA: Eevi Karvinen)

Yleisömäärä kasvaa tasaisesti

Festivaalien ensimmäiseen päivään mennessä lippuja on myyty ennakkoon samaan tahtiin kuin aiempina vuosina. Viime vuosina lippuja on myyty noin 60 000 kappaletta. Samansuuruista kävijämäärää odotetaan tänäkin vuonna.

“Muutama elokuva myytiin todella nopeasti loppuun, mutta myynti on ollut muuten samaa tasoa”, Lanerva hymyilee.

“Viime vuonna saimme todella suurta medianäkyvyyttä Spike Leen vierailun vuoksi, joten tänä vuonna odotimme, ettei samoihin tuloksiin välttämättä päästäisi. Siksi varsinkin ollaan oikein tyytyväisiä.”

Lanervan mukaan Rakkautta & Anarkiaa ei kärsi festivaaleille tyypillisistä aaltoilevista yleisöluvuista, vaan yleisömäärä kasvaa tasaisesti. Kävijämäärästä noin 10-20 prosenttia vuosittain on ensikertalaisia, ja elokuvataiteesta kiinnostuneita nuoria lähtee ennakkoluulottomasti mukaan.

Festareita takana jo yli kolmekymmentä

Rakkautta & Anarkiaa -festivaaleja on järjestetty nyt jo 32 vuotta. Pekka Lanerva tuli mukaan toisena vuotena. Ensimmäisen kerran festivaalit järjesti entinen kulttuuriyhdistys Image. Kun menestyneen tapahtuman toimintaa päätettiin jatkaa, mukaan tarvittiin kokeneempia tekijöitä. Toisena vuotena Lanervan lisäksi mukaan tuli myös henkilöitä, jotka ovat edelleen festivaalien hallituksessa tai toiminnassa mukana. 

“Kiva, että ydinryhmä on pysynyt aika lailla samana jo näinkin pitkään. Se on tietysti aika poikkeuksellista festivaaleille.”

 Vaikkei festivaalien tekijätiimi ole kokenut suurta muutosta kolmessakymmenessä vuodessa, elokuva-ala tosiaan on. Tekniikan kehitys on mahdollistanut edullisemman tavan tehdä elokuvia, jolloin eri maita on noussut kartalle uusina, mielenkiintoisina kohteina.

“Tänä vuonna meillä on erityisenä ilona näyttää latinalais-amerikkalaista elokuvaa. Siellä – riippuen täysin rahoituksien onnistumisista – vaihtelee taso vuosittain. Nyt olemme kuitenkin saaneet hämmästyttävän hienon setin Brasiliasta ja sen lähimaista”, Lanerva kertoo ylpeänä. 

“Yritämme myös pitää kiinni siitä, että lähialueilta, kuten Pohjoismaista, Baltiasta tai Venäjältä tulevat elokuvat saisivat enemmän näkyvyyttä Suomessa kuin tavallisesti.” 

Festivaali pyrkii kehittämään toimintaansa jatkuvasti. Viime vuosina osa budjetista on sijoitettu verkkosivujen päivitykseen palvelemaan paremmin ihmisten muuttuneita käyttötottumuksia. Esimerkiksi tiedonhaku tai lippujen ostaminen suoritetaan nykyään pääosin verkossa. Painetusta, paperisesta katalogista ei kuitenkaan aiota luopua.

Festivaalikatalogeja nähdään vielä tulevina vuosina (KUVA: Eevi Karvinen)

Tavoitteena tyydyttää erilaisia yleisöjä

Festivaalin ohjelmiston laatimisessa tulee ottaa huomioon monet eri tekijät, kuten esimerkiksi esitysluvat, tematiikka tai levitysoikeudet. 

“Alkukesästä saatoimme harkita joitakin elokuvia, joiden ensi-ilta aikaistuikin. Näillä festivaaleilla on mukana myös useita elokuvia, joita harkittiin jo viime vuonna, mutta joille ei löytynyt sopivaa teemakokonaisuutta, tai elokuvan julkaiseminen olisi ollut levittäjälle liian aikaista.”

800 elokuvasta festivaaleille päätyi 350. Vaikkei aivan kaikkia aluksi toivottuja elokuvia saatukaan lopulliseen ohjelmistoon, Lanerva kertoo olevansa todella tyytyväinen tämän vuoden valikoimaan, ja siihen että juuri ne gaala- ja avainelokuvat, joita oltiin haviteltu, saatiin. Sellaiset merkkiteokset, jotka ovat näkyneet ja puhututtaneet jo Cannesin, Berliinin tai Sundancen filmifestivaaleilla, ovat niin sanotusti olleet varmoja valintoja.

“Tänä vuonna nostamme esiin pinnalla olevia aiheita, kuten tasa-arvo ja ilmastonmuutos. Kiinnitämme elokuvissa huomiota eri ryhmien näkyvyyteen, jotka usein isojen studioiden suurirahoitteisissa elokuvissa ovat puutteellisia. Haluamme saada aikaiseksi monipuolisen, erilaisia yleisöjä tyydyttävän kokonaisuuden, joka koostuu myös animaatioista sekä dokumenteista.”

Elokuvia katsoo noin parikymmentä henkilöä pitkällä aikajänteellä, mutta osa valituista filmeistä nähtiin vasta muutama viikko ennen kuin ohjelmisto lyötiin lukkoon. Festivaaleilla nähdään tänä vuonna 159 pitkää ja noin 190 lyhyttä elokuvaa. Määrä tuntuu toistaiseksi Lanervasta sopivalta.

“Ohjelmistossa on tällä hetkellä niin paljon elokuvia, että innokkain kävijäkin tuntee jo epätoivoa, kun ei kerkeä kaikkia katsomaan yhdentoista päivän aikana.”

Innokkaimmat festarivieraat voivat ostaa myös logolla varustetun kangaskassin (KUVA: Eevi Karvinen)

Kotimaisen toiminnan tukeminen

Festivaalin yksi tärkeimmistä osista on pyrkiä tukemaan kotimaista toimintaa työskentelemällä yhteistyössä suomalaisten levittäjien ja teattereiden kanssa. Elokuvia näytetään melkein kaikissa olennaisissa teattereissa Helsingin keskustassa, esimerkiksi Kino Engelissä, Orionissa, Savoyssa, Korjaamon teatterissa sekä Rivieralla. Teattereiden näkyvyyttä halutaan tukea, jotta ihmiset tottuisivat niissä asioimaan.

“Art house -elokuvat, joilla ei koskaan mene kauhean ruusuisesti pienten yleisömäärien takia, saisivat meiltä sellaisen markkinointituen mitä pystymme antamaan”, Lanerva selittää.

Festivaalit eivät edellytä osallistujiltaan laajaa elokuvataiteen tuntemista. Näytöksistä voi nauttia kuka tahansa, ja kaikilla aisteilla niistä nauttiikin.