Marraskuussa Suomen eteläosaan satoi ensilumi. Maa pysyi valkoisena pari päivää, mikä yllätti osan autoilijasta. Piston sydämessään kokivat he, jotka eivät vielä olleet vaihtaneet kesärenkaista talvirenkaisiin. Pakkaskeleillä on vaarallista ajaa, jos renkaasta löytyy vikoja.  

Talvirenkaiden ylläpidossa on monta asiaa, jotka jäävät helposti huomioimatta. Muun muassa nastojen kunto ja määrä on syytä tutkia vuosittain. Nastat kuluvat ajan saatossa sileiksi, jolloin niistä ei ole hyötyä. 

Sileiksi kuluneet nastat kannattaa varovaisesti irroittaa ja laittaa uudet tilalle. Nastojen määrä saa poiketa enintään 25 prosenttia sen renkaan nastojen määrästä, jossa niitä on eniten. Esimerkiksi jos yhdessä renkaassa on 100 nastaa, muissa renkaissa pitää olla vähintään 75.

Tätä ongelmaa ei kitkarenkaissa ole, mutta urien syvyydellä on väliä. Kitkojen tehokkuus piilee pehmeässä kumisekoituksessa ja tiheässä lameloinnissa. Kitkarenkaiden urasyvyys kuuluu olla yleensä 9,0 ja 9,8 millimetrin välillä. 

Käytetyissä, mutta hyväkuntoisissa renkaissa ura voi olla 6,0 millimetriä syvä, mutta alle 5,0 millimetrin syvyyttä ei suositella kuin kokeneimmille kuskeille. Silloinkin pitää ajaa varoen.

Kitkarenkaiden ja nastarenkaiden erot eivät jää vain renkaiden pintaan, vaan ne vaikuttavat myös ajamiseen. Kitkarenkaissa ajomukavuus on huipussaan, eikä niistä kuulu samanlaista melua kuin nastoista. Lisäksi kitkarenkaat vähentävät polttoaineen kulutusta.

Pitäisikö sitten hankkia nastarenkaiden sijaan kitkarenkaat? Toki ne ovat edellä mainituista syistä paremmat, mutta yleensä nastarenkaat ovat turvallisemmat. 

Rengasvalintaan vaikuttaa eniten se, missä päin maata asuu. Pohjoisessa pakkanen on toista luokkaa, ja lumisella tiellä pysyy paremmin kitkarenkailla. Runsaslumisilla teillä kitkarenkaat voivat olla jopa turvallisempia kuin perinteiset nastat.

Etelä-Suomessa nastarenkaat ovat yleensä parempi vaihtoehto. Varsinkin Uudenmaan alueella lunta sataa paljon vähemmän, ja teiden pinnat ovat lumettomia, mutta jäisiä. Kitkarenkailla ajaminen jäisillä teillä onnistuu, mutta nastarenkaat toimivat paremmin. Kuljet missä päin Suomea tahansa, tärkeintä on aina kuitenkin tilannenopeus kelin mukaan. 

Renkaiden pinnoissakin on eroja. Kesärenkaissa urat ovat suoria, talvirenkaissa sivusuuntaisia. (KUVA: Pixabay)

Kaikkeen ei voi aina varautua, esimerkiksi tiellä olevaan terävään kiveen. Mistä huomaa, jos renkaaseen puhkeaa reikä kesken ajon, mutta se ei pamahda? 

Renkaan ilmanpaine laskee, eikä auto kulje suoraan. Jos ratista päästää irti, auto rupeaa kääntymään vajaan renkaan suuntaan. Tyhjän renkaan tajuaa viimeistään siinä vaiheessa, kun kääntää rattia, mutta auto puskee suoraan eteenpäin.

Renkaan puhkeaminen ei välttämättä johdu tiellä olevista terävistä kivistä tai vaikka nauloista. Kulunut pinta voi myös olla todellinen vaara etenkin vanhemmissa renkaissa. 

Talvirenkaissa pääurien syvyyden kuuluu olla kolme millimetriä, kesärenkaissa 1,6. Kuluneen renkaan pinta on sileä, ja jos rengas kuluu tarpeeksi, se voi puhjeta ihan tavallisessa ajamisessa. 

Kuluneemmissa renkaissa ilmanpaine pitää tarkistaa säännöllisesti. Esimerkiksi jos rengas on kulunut keskeltä enemmän kuin ulkoreunoilta, ilmanpaine on liian korkea. 

Jos ulkoreunat ovat keskiosaa kuluneempia, kannattaa täyttää renkaat uudestaan. Kuluneet ulkoreunat voivat kieliä rengasvuodosta, joka kannattaa paikata mahdollisimman nopeasti.

Renkaiden ilmanpaine kuluu luonnostaan, mutta vajailla renkailla ajaminen kuluttaa enemmän polttoainetta. Tämä altistaa myös onnettomuuksille, sillä kaarteeseen ajaessa auto voi kulkea liian kovaa. 

Renkaiden tasainen kuluminen on niitä asioita, joita moni ei huomioi. Jos huomaa kulutuspinnan olevan epätasainen, sitä voi tasoittaa kierrättämällä renkaita edestä taakse ja toisin päin.

Talvirenkaiden tarkistuksessa ja ylläpidossa keskitytään renkaan pintaan, mutta pultit pitää myös tarkistaa.  Lämpötilojen vaihtelu voi löystää pultteja. Vanhemmissa renkaissa pultitkin voivat myös olla kuluneempia.

Renkaiden virallinen käyttöaika on 10 vuotta valmistumispäivästä, mutta yleisesti suositellaan kuutta vuotta.

Uusia renkaita ei saa varastoida viittä vuotta kauempaa.