
Nerokas ratkaisu pitkiin kassajonoihin romutettiin asiakkaan toimesta.
Nautin jollain oudolla tavalla arjen murheista ja pienistä vastoinkäymisistä, jotka huonoina päivinä saavat helposti raivon partaalle.
Vastoinkäymisistä ärsyttävimpiä ovat jo kauan olleet markettien pikakassat.
Varsinkin maaseudulla “hypermarkettien” pikakassat ruuhka-aikaan ovat pitkään täyttyneet perheistä ja pariskunnista, jotka kokevat järkeväksi ryhtyä kalliilla vapaa-ajallaan kaupan kassaksi ja vieläpä ilmaiseksi, vaikka vieressä olisi kymmenen hihnaa alan ammattilaisia, jotka luultavasti tekevät sen puolet nopeammin.
Epäilen, että jos viet autosi renkaiden vaihtoon niin haluat vaihtaa renkaat itse huoltamon välineillä.
“Miksi haluat kuitata itse kermajuustosi, jos kärryissä on koko viikonlopun ostokset?”
Onko tätä harrastava henkilö todella kokenut nopeammaksi ja helpommaksi hoitaa asian itse kuin sen sijaan että jonottaa muutaman minuutin enemmän varsinkin, kun jonottamiskulttuuri meillä suomalaisilla tuntuu tulevan jo äidinmaidossa.
Pikakassoilla asiakas myös välttyy nopealta sosiaaliselta kanssakäymiseltä, joka saattaa olla joillekin liikaa.
Vai onko iänikuinen lause maksutapahtuman loppuun “Kiitos, en tarvii kuittii” alkanut pursuamaan korvista pihalle?
Myyjä ei sitä halua kysyä ja minä en siihen halua vastata, mutta näillä mennään.
Mikään ei ole pienessä keinotekoisessa kiireessä ärsyttävämpää kuin se, että juoksen yksi tuote kourassa pikakassalle, joka on tälläiseen ostamiseen mielestäni kehitetty vain huomatakseni, että paikallinen perheenisä on kuittaamassa kassalla maksalaatikkoa korikaupalla.
Tätä kirjoittaessani aloin miettimään, ovatko kassat nimetty itsepalvelukassoiksi vaiko pikakassoiksi?
Jos kauppasi käyttää ensimmäistä termiä niin vaadin sen heti muutettavaksi, se antaa liikaa vapauksia.
Loput Suomesta tehkää taas perässä.
Pääkaupunkiseudulla ja esimerkiksi Ruotsissa tulee yllättävän usein vastaan kyltti ,jossa kerrotaan maksimimäärä ostoksille, jotta asiointi olisi kassalla sujuvampaa, jopa Ikea tekee näin.
Miksi kassoille ei ole tehty yleisiä ohjeita ja rajoituksia?
Voisiko joku tulostaa kassan viereen lapun, jossa lukee että tuotteet on rajoitettu viiteen tai että ei kärryjä tähän?
Luovat ratkaisut ongelmiin.
Ehdotan sakkojärjestelmää henkilöille, jotka rikkovat tätä rajoitusta.
Jos kuittaat yli viisi tuotetta tai ostoskärryt nähdään pikakassoilla menetät automaattisesti bonus- ja plussapisteesi.
Amazon on myös esitellyt konseptin supermarketista, jossa työntekijöitä ei ole ollenkaan ja ostosten maksu hoidetaan puhelimella kaupasta poistuessa.
Nerokas idea ja koen tämän olevan suunta, johon kaikki kaupat saisivat luvan siirtyä.
Toinen vaihtoehto olisi kuitata ostokset samalla, kun kiertelet kaupassa jos asiointi kassalla on liian hidasta tai kiusallista.
En tiedä, ehkä ruuhkavuosien koittaessa olen se perheenisä, joka kuittailee pikakassoilla maksalaatikkoja ja koen sen täysin hyväksyttäväksi, koska normaalilla kassalla oli viiden minuutin jono ja tämä on muka jollain tavalla looginen ratkaisu.
Aika näyttää, kuka voittaa.