Matriarkaatti eli äidinvalta on järjestelmä, jossa sukua tai yhteisöä johtaa matriarkka eli vanha äiti.

Matriarkaatti Open Mic sai paikallaolijoiden tanssijalan vipattamaan (KUVA: Vera Horn)

Helsingin Hämeentiellä sijaitseva Siltanen on valaistu kynttilöin. Tiiliseinistä himmeänä heijastuva valo valaisee kotoisan baarin. Basso jymisee lempeästi. Kaiuttimista kuuluu naisräppiä –  Silvana Imam, Lizzo, Missy Elliot ja kovassa nousussa Suomessa oleva SOFA rytmittävät hiljaista puheensorinaa. Puiset pöydät ovat täynnä villapaitoihin ja kimalteeseen sonnustautuneita otsatukkaisia hipstereitä. Matriarkaatti Open Mic on alkamaisillaan. 

Tapahtuma on tarkoitettu naisille, muunsukupuolisille ja trans-ihmisille alustaksi päästä esiintymään. Matalan kynnyksen mahdollisuutena saada oma ääni kuuluviin. Lämpö on aistittavissa niin henkilökunnassa ja järjestäjissä kuin yleisössäkin. Lavalle nousee esiintyjä toisensa jälkeen. Aina he poistuvat suurten suosionosoitusten saattelemana. 

“Oon kateellinen kasviksille, vihanneksille, 

tällaseenkö kanavoin vihan eksille?”

Lavalla kuullaan vihaista feminististä tekstiä, mutta myös taiteellista tekstiä, bile-lyriikkaa ja syväluotaavaa spoken wordia. Aiheet liikkuvat kaikessa univaikeuksista raitistumiseen. Yksi esiintyjistä on helsinkiläinen Renée Böök. Nuori laulajanalku on innoissaan mutta jännittynyt. Hän on hiljattain julkaissut ensimmäisen singlensä, ja open micissa on luvassa sen ensiesitys.

“Haluan mahdollisimman paljon lavakokemusta”, hymyilevä Renée kertoo.

Renée Böök esiintyy. (KUVA: Vera Horn)

Hänen laulunsa on menestys, kuten illan muutkin esitykset. Tunnelma on lämmin ja esiintyjien kesken vallitsee kannustava ilmapiiri.

Nurkkapöydässä istuvat tyylikkäästi pukeutuneet helsinkiläisnuoret Anna Miettinen ja Syksy Sikkilä. Edessään heillä on mojito ja rommilla höystetty tee. 

“Olin ollut aiemminkin Siltasen vastaavissa tapahtumissa, ja siellä oli niin hyviä esityksiä ja uskomaton tunnelma, että päätös tulla Matriarkaatin open miciin syntyi helposti”, Syksy kertoo. 

Molemmille on myös tärkeää, että naisille ja sukupuolivähemmistöille on turvallinen tila tulla jakamaan omaa luovuutta. Paikallisten ja pienten nimien tukeminen on myös yksi painava syy, miksi he ovat Siltaseen saapuneet tänä pimeänä marraskuun iltana.

Syksy Sikkilä ja Anna Miettinen nauttivat illan tunnelmasta

Feministiselle open micille on selvästi Helsingissä kysyntää, Siltanen on aivan tupaten täynnä. Viimeisen esiintyjän lopetettua nousee lavalle Maria Uskomaton ja Uu La Laa, vaikeasti selitettävää genrerajoja venyttävää suomenkielistä musiikkia soittava yhtye. Viulun, huilun ja kolmiäänisen laulun yhdistäminen beatbox-biitteihin saa rohkeimmat tanssilattialle.

Maria Uskomaton ja Uu La Laa hurmasi yleisön omintakeisella otteellaan (KUVA: Vera Horn)

Matriarkaatti on tehnyt sen taas. Mutta mikä Matriarkaatti on?

Matriarkaalisen esihistorian myytin mukaan ihmisyhteisöt olivat alun perin matriarkaalisia, kunnes valta siirtyi miesten hallitsemalle patriarkaatille.

Vuosi on 2017, Sideways-festarit.

Juuri esikoissinglensä julkaissut Adikia eli Kirsikka Ruohonen on pyydetty puhumaan paneelikeskusteluun naiskuvasta suomiräpissä. Paneelin jälkeen häntä lähestyy nuori nainen, joka esittäytyy Nora Horniksi. Selviää, että hänkin tekee räppiä nimellä Mon-Sala.

Molempia ärsytti naisten asema Suomen hiphop-piireissä, ja yhteinen sävel löytyi heti. Kirsikasta oli jo kauan tuntunut siltä, etteivät haastattelut ole riittävä alusta tuoda esille joitakin asioita musiikkiin ja suomiräppiin liittyen. Noralla oli ollut samanlaisia mietteitä naisena miesvaltaisella alalla toimimisesta. Kirsikan alkuperäinen idea omien mietteiden esiintuomiseen, blogi, hylättiin vanhanaikaisena alustana, ja Matriarkaatti-podcast sai alkunsa. 

Podcast johti Matriarkaatin levittäytymiseen musiikkikentälle. Yhteisten tuttujen kautta Kirsikka ja Nora saivat mahdollisuuden perustaa klubikokonaisuuden kulttuurikeskus Korjaamolle Helsingin Töölöön. Tarkoitus oli luoda naisräppäreille hyvä ja turvallinen alusta päästä esiintymään ja luoda myös yleisölle tapahtuma, missä kaikilla olisi mukava olla. Miesten perinteisesti pyörittämään klubiskeneen oli jo aikakin saada muutos, ja sitä Matriarkaatti oli lähtenyt hakemaan. 

Korjaamon klubit saivat aina vain enemmän näkyvyyttä, ja Matriarkaatti enemmän valtaa. Esiintyjiä saatiin muistakin Pohjoismaista. 

Matriarkaatti-klubi siirtyi Töölöstä Kallioon, kuuluisan klubikompleksin yhteyteen. Kuudennelle linjalle muuttaneiden klubi-iltojen yhteyteen syntyivät Matriarkaatti Open Mic -illat kompleksin letkeään ja lempeään baariin, Siltaseen. 

Kirsikka Ruohonen, Matriarkaatin tuottaja Emma Heikkilä ja Nora Horn (KUVA: Vera Horn)

Nykyisessä feministisessä ajattelussa matriarkaatilla voidaan tarkoittaa myös yhteisöä, jossa äidit ovat kulttuurisesti keskeisiä mutta eivät hallitse toisia yhteisön jäseniä.

Juuri siitä Matriarkaatissa on lopulta kysymys. Samanlaisen alustan tarjoamisesta naisille ja non-binääreille henkilöille kuin mitä perinteiset alustat, kuten esimerkiksi Bassoradion ikoninen Kultabassokerho, ovat tarjonneet miehille. Matriarkaatti ei vaadi esiintyjiä tai itseään asettumaan kenenkään määräämään muottiin, vaan määrittää itse itsensä. 

“Matriarkaatin lopullinen päämäärä on skenen tasa-arvoistaminen” Kirsikka ja Nora avaavat.

“Tulevaisuudessa me halutaan, että meidän podcast on tosi ammattimainen, meidän klubit kasvaisi ja vakiinnuttaisi asemansa niin Helsingissä kuin sen ulkopuolellakin, ja että päästäisiin esittämään Matriarkaatin alaisia musaprojekteja.” Nora summaa.

“Ja että saataisiin Redbull-sponssi”, lisää Kirsikka.

Nora Horn fiilistelee (KUVA: Vera Horn)

Lainaukset tekstissä: Wikipedia/Encyclopaedia Britannica