
Tavalliseen kaupunkien kadunkuvaan kuuluu useita puoteja ja yrityksiä aina ruokakaupoista kauneushoitoloihin. Matkailutoimistot ovat yksiä näistä tutuista näyistä, mutta onko niille enää kysyntää internetin itsepalvelutoimistojen nousevan menestyksen jälkeen? Yrittäjä Tom Seppälä Mr Travelilta kertoo ihmisen tuntevan ihmisen ja siitä syystä matkatoimistot tulevat aina olemaan haluttuja.
Vuodesta 1994 asti alalla työskennellyt Mr Travelin omistaja Tom Seppälä on aina ollut kiinnostunut matkailualasta ja varsinkin sen ilmailupuolesta. Alan luovuus ja kansainvälisyys houkuttelivat Seppälää työskentelemään sen parissa jo kouluaikoina. Mr Travel yrityksenä palvelee suurimmaksi osaksi yksityishenkilöitä ja vain noin 5 prosenttia asiakkaista on yritysperäisiä.
Matkatoimistot usein kilpailevat itsepalvelubrändien kuten Momondon ja Ebookersin kanssa, halvat hinnat ja nopeat klikkaukset houkuttelevat ihmisiä hoitamaan matkasuunnittelun itsenäisesti. Seppälä kuitenkin kertoo, että lomasta ei saa samanlaista ilman ammattilaisen apua.
– Mä nään ne ihan toisenlaisina varauskanavina, koska meillä on tässä äly mukana, perustelee Seppälä.
Matkatoimiston kautta varatessa saa hintaan sisältyen tukihenkilön Suomeen hätätapauksien varalta, enemmän matkaturvaa ja löydettyä testatusti turvallisimmat kohteet. Seppälä painottaakin, että pakettihinalla saa matkatoimistosta enemmän etuja, nimenomaan turvallisuusmielessä kuin nettisivustoja käyttämällä. Seppälä itse on vieraillut suuressa osassa myymissään kohteissa. Internetin suoma impulsiivisuus usein reissaajalle kostautuukin, kun hotelli ei näytäkään samalta kuin nettisivuilla tai koronarajoitukset iskevät kolme tuntia ennen koneeseen nousua.
Korona onkin vaikuttanut globaalisti rankalla kädellä varsinkin ilmailupainotteiseen turismiin ja matkailuun. Matkatoimistot, muiden alan yritysten lailla, kärsivät pandemian alun tuomasta matkustuspelosta ja -rajoituksista. Mr Travelin liikevaihto tippui 90 prosenttia ja asiakkaita oli jäädä jumiin ulkomaille. Suurin muutos tosin on yllättävä. Seppälä ennustaa suurimman koronan vaikutuksen koskevan ryhmämatkustamisen suosiota. Tulevaisuudessa Seppälä uskoo ihmisten suosivan pieniä matkustajamääriä, esimerkiksi soolo- tai parimatkailua suurten ihmismäärien sijasta.
-Uskon, että niiden (ryhmämatkojen) aika ei ole ohi, mutta se tulee vähenemään. Se, että lähtään kone täynnä ihmisiä makaamaan resorttiin kylki kyljessä ei oo enään niin suosittua, Seppälä toteaa.
Tähän liittyen myös rauhallisemmat kohteet turistirysien sijaan ovat kasvattaneet suosiota.
Seppälä myös painottaa, että Suomi on aina saanut tulla ja mennä halunsa mukaan ja että olemme säästyneet rankimmilta rajoituksilta ja liikkuminen on ollut muista maista kiinni. Hän itse on matkustanut koronan aikaan eniten halpojen hintojen ja vähäisten ihmismäärien vuoksi.
Matkailutoimistot ovat edelleen toimiva osa turismia ja matkailualaa, vaikka nettiperäiset vastineet ovatkin nostaneet itsensä suosion huipulle. Tulevaisuus näyttää kirkkaalta asiakaspalvelupohjaiselle yritykselle, sillä niin kauan, kun ihmiset haluavat sovelletun ja helposti suunnitellun loman, ovat matkatoimistot tarpeellisia.